آفتاب

کسب رتبه‌ دوم جایزه‌ معماری آسیا ۲۰۱۷ برای یک معمار ایرانی

کسب رتبه‌ دوم جایزه‌ معماری آسیا ۲۰۱۷ برای یک معمار ایرانی

پروژه‌ معماری «دفتر مرکزی شرکت ونوس شیشه» رتبه‌ دوم جایزه معماری آسیا ۲۰۱۷ را کسب کرد. طراح این پروژه رضا نجفیان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروژه‌ی معماری « دفتر مرکزی شرکت ونوس شیشه » رتبه‌ی دوم جایزه معماری آسیا ۲۰۱۷ را کسب کرد. طراح این پروژه رضا نجفیان است.

این معمار گفت: مجله‌ی 2A ، برگزارکننده‌ی جایزه‌ی معماری آسیا است. امسال مراسم این مسابقه در شهر برلین برگزار شد. درواقع چون جایزه‌ی معماری آسیا و اروپا، همزمان با هم برگزار می‌شود همه ساله این دو مراسم را در یک کشور (به تناوب یک سال در آسیا و یک سال در اروپا) برگزار می‌کنند.

نجفیان به جایزه‌هایی که پیش از این نیز، پروژه «ونوس شیشه» در ایران برنده شده است، اشاره کرد و گفت: این پروژه‌، پیشتر نیز برنده‌ی رتبه‌ی اول جایزه معماری داخلی ایران در بخش اداری سال ۱۳۹۵، و هم‌چنین تقدیر ویژه‌ی جایزه‌ی معمار در بخش بازسازی سال ۱۳۹۵ شده بود. این نخستین جایزه‌ی بین‌المللی «پروژه ونوس» است. ما در بخش معماری داخلی برنده‌ی این جایزه شدیم. تنها دو پروژه در این طرح برنده اعلام شدند، و نفر سومی در کار نبود.

از ویژگی‌های شاخص این پروژه، نگاه جدیدی است که در آن به عنصر شیشه شده است. شیشه نه فقط به عنوان مصالحی شفاف، بلکه به عنوان ماده‌ای که می‌تواند نقشی مهم و اصلی در صحنه‌ی طراحی بازی کند، دارای جایگاهی مهم و قابل توجه است. اجحاف بزرگی است در حقش که همیشه واسط باشد میان بیرون و درون، میان چشم و شی، میان هرچیز و هر چیزِ دیگر. شیشه باید باشد که باشد به هر عنوان شایسته.

دفتر مرکزی شرکت ونوس شیشه، پروژه‌ای است با مساحت کل تقریبی ۴۹۰ متر­مربع، در چهار واحد کوچک مجزا ولی مرتبط که در طبقه نهم یک برج تجاری-اداری قرار گرفته است. ایده­‌ی اصلی طراحی، استفاده از شیشه به عنوان عنصری مهم، تأثیرگذار و شکل‌دهنده در تمامی بخش‌های پروژه و نمایش کارکردهای متعارف و هم‌چنین نامتعارف و خلاقانه از شیشه در تمامی فضاها با بیانی قوی، شاخص و در عین حال منسجم در نظر گرفته شده است. به گونه‌ای که خود فضاها و عناصر و اجزاء مختلف پروژه هم‌چون نمونه‌هایی عینی و کامل از این کارکردهای ویژه باشند.

کد N1784462

وبگردی