آفتاب
بازارچه دائمی نیاز هنرمندان مازندران

« لتکا»؛ باغ صنایع دستی/ دستانی که نقش هنر می زنند

« لتکا»؛ باغ صنایع دستی/ دستانی که نقش هنر می زنند

قائم‌شهر- دستان هنرمند بانوان مازندرانی با همه توان محصولات چشم‌نوازی تولید می‌کنند و این دست ساخته ها در «لتکا» باغ صنایع دستی چشم انتظار فروش هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- معصومه متانی: بار دیگر نمایشگاهی از توانمندی‌های زنان مازندرانی تحت عنوان «لتکا » در سایت نمایشگاه بین‌المللی مازندران در حال برگزاری است، نمایشگاهی از نمایش توانمندی‌های زنان بی‌ادعای مازندرانی که پا را از تلاش در شالیزارها و لتکاها (لتکا در زبان مازندرانی به معنای باغ است) فراتر گذاشته و در خانه‌های خود محصولاتی از قبیل صنایع‌دستی وچوبی، فرش و جاجیم و گل و گیاه تولید می‌کنند تا اقتصاد خانواده را تأمین کنند، اما همه این بانوان یک دغدغه مشترک دارند، نبود بازار فروش!

 لتکا نمایشگاهی رایگان برای بانوان توانمند

مریم جمشیدی، رئیس امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: لتکا چندمین نمایشگاه از محصولات زنان توانمند مازندرانی است که در ۸۰ غرفه به‌صورت رایگان در اختیار این عزیزان قرارگرفته است و حتی در خصوص اسکان و ایاب و ذهاب بانوانی که از اقصی نقاط استان آمده‌اند، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

کار فرش و گلیم هزینه‌بر است و خواب سرمایه دارد

ام النین رحمانی که ۳۰ سال در تولید فرش و گلیم فعالیت می‌کند و از شهرستان بابلسر در این نمایشگاه شرکت کرده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: کار فرش و گلیم کار دل است و فقط باید عشق داشته باشی، چون درآمد قابل‌توجهی ندارد.

این هنرمند که تاکنون ۱۰ نفر را مشغول بکار کرده است، اظهار می‌دارد: در شهرستان بابلسر بازار دائمی صنایع‌دستی وجود دارد که تولیدکنندگان محصولات خود را عرضه می‌کنند، اما نمایشگاه‌ها برای ارائه هنرهای دستی بانوان بسیار تأثیرگذار هستند.

وی بابیان اینکه بافت فرش هزینه‌بر است و خواب سرمایه دارد، اظهار می‌کند: از ۴ ماهه گذشته برایم حدود ۴۰ میلیون وام تصویب شد، چند نفر ضامن بردم و پرونده را تکمیل کردم اما هنوز از این وام خبری نیست و این در حالی است که من به اعتبار این وام با ارائه چک مدت‌دار، مواد اولیه خریدم و در حال حاضر بسیار مقروض و متضرر شده‌ام.

بازارچه دائمی حل مشکل فروش جوراب‌هایم است

محبوبه احمدنیا از شهرستان قائم‌شهر، از پشم گوسفند جوراب‌های پشمی می‌بافد و مدعی است که کارش از تولید به مصرف است، چون پشم را تهیه و تبدیل به نخ می‌کند و از آن جوراب می‌بافد.

وی که ۲۰ سال سابقه کار جوراب‌بافی دارد و با مادر ۷۰ ساله‌اش کار می‌کند، بازار فروشش فقط در نمایشگاه‌هاست.

این بانوی هنرمند عضو صندوق خرد زنان است و تاکنون فقط ۵۰۰ هزار تومان از این صندوق وام گرفته است، وی از مسئولان تقاضای برپایی بازارچه دائمی دارد.

نبود بازار فروش مار را سردرگم کرده است

پری پیروز پیمان از قائم‌شهر در بافت عروسک و لباس‌های بافتنی فعالیت دارد و در غرفه‌اش، هم در حال بافتن است و هم در حال فروش.

وی که از نبود بازار فروش سردرگم است، می‌گوید: من فقط در نمایشگاه، محصولاتم را می‌فروشم و متأسفانه نمایشگاه لتکا تبلیغات لازم برای اطلاع‌رسانی به مردم را ندارد.

اگر حمایت شوم بازار خوبی دارم

رقیه جانبراری بانوی هنرمند بابلسری، ۸ سال است که در تولید و پرورش انواع گل و گیاه زینتی فعالیت دارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: نمایشگاه لتکا اصلاً تبلیغات نداشت.

 وی که گلخانه دارد و در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند و تاکنون برای ۳ نفر کارآفرینی انجام داده است، از وعده‌های مسئولان برای اعطای وام به تولیدکنندگان گلایه دارد و می‌گوید: دو سال پیش تقاضای وام خوداشتغالی داده‌ام و همه مدارک را تکمیل کرده‌ام اما نبود اعتبار گیر کار ماست و هنوز وام نگرفته‌ام.

سرپرست خانوارم و به‌سختی مخارجم را تأمین می‌کنم

سید ریحانه خلیلی از قائم‌شهر، بانویی است سرپرست خانوار که همه مخارج زندگی‌اش و حتی اجاره خانه‌اش، از را درست کردن تابلوهای فلزی تزئینی، تأمین می‌شود.

وی که ۳ سال سابقه کار دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: من جایی برای فروش محصولاتم ندارم و هرسال باید منتظر ایجاد نمایشگاه باشم.

خلیلی هم که تاکنون از جایی وام نگرفته، ایجاد بازارچه دائمی را یک ضرورت می‌داند و می‌افزاید: ادارات می‌توانند با خرید محصولات من برای کادوهایی که به کارمندانشان می‌دهند، از امثال ما، حمایت کنند.

۶ ماه است که پا به میدان تولید گذاشته‌ام

فاطمه پورمحمد فارغ‌التحصیل هنرهای اسلامی با گرایش چوب، از بابلسر شش ماه است که پا به میدان تولید گذاشته و در صنایع چوبی و معرق‌کار می‌کند و در این مدت کوتاه کارش، از مشکلات زیاد گلایه دارد، او که کار خود را بسیار پرزحمت می‌داند اما با سود کم، و برای اولین بار است که در نمایشگاه شرکت کرده است، خواستار شناساندن کارهای چوبی به مردم و تقویت بازار فروش است.

برای بازپرداخت وام مشکل‌داریم

زهرا دیو سالار از قائم‌شهر، که در تولید انواع روغن‌های گیاهی که مصارف خوراکی، پزشکی و زیبایی کار می‌کند و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ۷ نفر را مشغول بکار کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: وام راهگشای ما نیست ۳۰ میلیون تومان با بهره ۱۸ درصد از بسیج سازندگی وام گرفتم اما برای بازپرداخت مشکل‌دارم.

وی افزود: از مسئولان می‌خواهم ابزارهای حمایتی برای فروش از قبیل دادن بن خرید کالا به کارمندان خود را در اختیار ما بگذارند.

ایجاد بازارچه‌های دائمی از وظایف شهرداری‌هاست

ربیع فلاح جلودار، استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ایجاد بازارچه‌های دائمی از وظایف شهرداری‌هاست و شهرداری‌های هر شهرستان می‌توانند نسبت به برپایی بازارچه محصولات تولیدی بانوان در مناطقی از شهر و یا جوار پارک‌ها اقدام کنند.

وی بابیان اینکه برنامه‌های حمایتی زیادی برای زنانی که در زمینه‌های کارآفرینی، کار می‌کنند در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای زنان روستایی اختصاص‌یافته و به تصویب رسیده است.

استاندار مازندران همچنین از تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار با تسهیلات ۴ درصد برای زنان کارآفرین استان مازندران، خبر داد و افزود: برای توسعه کسب‌وکار بانوان، اقدامات خوبی صورت گرفته است که فعالیت صندوق کارآفرینی امید و برگزاری چندین نمایشگاه ازجمله این اقدامات محسوب می‌شود.

نمایشگاه لتکا از ۱ تا ۵ آبان در محل نمایشگاه‌های دائمی مازندران واقع در قائم‌شهر در حال برگزاری است.

امید است مسئولان با حمایت بیشتر از بانوان توانمند که در جامعه کنونی نقش ارزنده‌ای را در اقتصاد خانواده ایفا می‌کنند، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی، توجه بیشتری به تولیدات ملی داشته باشند و با ایجاد بازارچه‌های دائمی در همه شهرها، از واردات محصولات بی‌کیفیت خارجی جلوگیری کرده و رونق اقتصادی خانوارهای ایرانی را فراهم آورند.

کد N1783663

وبگردی