آفتاب

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

همشهری آنلاین: تجربه افت خلق یا افسردگی خفیف پس از زایمان بسیار شایع است. این مسئله معمولا مشکلی گذراست ولی ممکن است در صورت طول کشیدن به بیماری جدی تبدیل شود که به درمان نیاز داشته باشد.

اين تغيير خلق دلايل زيادي دارد كه از آن جمله مي‌توان به خستگي ناشي از بي‌خوابي، ترديدهاي مادر در مورد كفايت در مراقبت از نوزاد و ناراحتي‌هاي جسمي پس از زايمان اشاره كرد.

اكثر مادران همه اين احساسات را تا حدي تجربه مي‌كنند. تغييرات خلق مي‌تواند از2  روز پس از زايمان آغاز شود و در بعضي از زنان تا 3 هفته باقي بماند. نبايد بترسيد اگر خلق افسرده‌تان بيشتر طول كشيد چرا كه مطالعات نشان داده اند اين وضعيت ممكن است تا 18 ماه طول بكشد.

نبايد در مورد اين احساسات در حالي كه همه از آمدن فرزند نورسيده خوشحال هستند، احساس گناه كنيد. شايد در ميان گذاشتن اين احساسات با ديگران به شما كمك كند. گاهي دارو چاره كار است. از اين كه از احساسات خود با پزشك صحبت كنيد نترسيد. اغلب اوقات پزشكان فراموش مي‌كنند در ملاقات‌هاي پس از زايمان از مادر در مورد افسردگي بپرسند.

*راهنماي خود مراقبتي درباره افسردگي پس از زايمان

  • تغيير خلق پس از زايمان طبيعي است اگر احساس افسردگي مي‌كنيد، نبايد احساس گناه كنيد. تلاش كنيد احساس‌تان را با همسر، خاواده، دوستان نزديك و پزشكتان در ميان بگذاريد. اطمينان داشته باشيد كه اين احساسات به خودي خود برطرف مي‌شوند ولي حتي اگر رفع نشوند، قابل درمان هستند. شما بايد اين مسئله را با پزشك‌تان مطرح كنيد.
  • به اندازه كافي استراحت كنيد. هر چند ممكن است اين نظر شما نشدني باشد. چرا كه رسيدگي به بچه وقت زيادي مي‌گيرد. مي‌توانيد كارهاي غير ضروري ديگر را مدتي به تعويق بيندازيد.
  • تلاش كنيد هرگاه فرزندتان مي‌خوابد، شما هم استراحت كنيد. كمك خواستن يا كمك گرفتن از ديگران را در اين زمينه مد نظر داشته باشيد.
  • به قدر كافي و مناسب غذا بخوريد. اغلب به علت توجه و دقت زيادي كه بايد صرف مراقبت از نوزاد شود، مادران فراموش مي‌كنند، به طور مناسب غذا بخورند.
  • ورزش سبك انجام دهيد. يك پياده روي سريع و كوتاه، وقت كمي مي‌گيرد اما منافع آن مي‌ارزد. زمان ورزش مدت كوتاهي است كه با آن مي‌توانيد به خود بپردازيد و به پدر نوزادتان فرصت دهيد در اين مدت با كودك خود تنها باشد.
  • سعي كنيد آسوده باشيد و در مورد اينكه همه چيز بايد عالي باشد نگران نشويد. گذر زمان اغلب مسايل را حل مي‌كند و شما مي‌توانيد از اولين هفته‌هاي تولد نوزاد خود لذت ببريد.
  • از مصرف داروهاي بدون نياز به تجويز پزشكتان براي درمان افسردگي بپرهيزيد. اگر خلق شما بهبود نمي‌يابد يا احساسات‌تان بدتر مي‌شود، حتما با پزشك‌تان مساله را در ميان بگذاريد.
کد N1783559

وبگردی