آفتاب
رئیس‌جمهوری مصر:

برای کاهش تنش با ایران تلاش می‌کنیم/ ارتش سوریه مسئول تامین امنیت در این کشور است

برای کاهش تنش با ایران تلاش می‌کنیم/ ارتش سوریه مسئول تامین امنیت در این کشور است

رئیس‌جمهوری مصر با ابراز نگرانی از انتقال تروریست‌ها به مصر بعد از شکست‌شان در سوریه، تأکید کرد که کشورش برای کاهش تنش کنونی با ایران تلاش می‌کند.

به گزارش ایلنا، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴»، تأکید کرد که مصر، عربستان سعودی، امارات و بحرین از قطر می‌خواهند به مداخله در امور دیگران و حمایت از تروریسم پایان دهد.

السیسی گفت: «خواسته‌هایی برای بازگرداندن امور به وضعیت طبیعی‌اش مطرح شده است؛ ما چیز عجیبی نمی‌خواهیم، بلکه عدم مداخله یا حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی یا تحرکات دیگر را می‌خواهیم. خواسته‌های مصر، امارات، عربستان سعودی و بحران واضح است، اگر خواهان همکاری هستند پاسخ واضح است.»

رئیس‌جمهوری مصر همچنین درخصوص مبارزه با تروریسم اظهار داشت، این پدیده فقط مصر یا کشورهای عربی را تهدید نمی‌کند بلکه تهدیدی علیه تمامی منطقه خاورمیانه و همچنین اروپاست.

وی با بیان این‌که مبارزه با تروریسم چالشی واقعی برای ثبات و امنیت تمام جهان است، خاطرنشان کرد که دولت مصر از سال‌ها پیش ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی را خواستار شده است.

السیسی گفت: «ارزیابی ما این است که پیروزی بر داعش در عراق و سوریه، برخی از عناصر تروریستی را به ورود به لیبی، از آنجا به مصر و به سینا و سپس غرب آفریقا سوق خواهد داد.»

وی درخصوص روابط ایران و مصر نیز تأکید کرد که مصر برای کاهش تنش در روابط با ایران تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهوری مصر گفت: «روابط ما با ایران از حدود ۴۰ سال قبل قطع شده است و ما برای کاهش تنش موجود و تضمین امنیت برادرانمان در خلیج‌فارس تلاش می‌کنیم.»

السیسی با تأکید بر حمایت کشورش از کشورهای عربی خلیج‌فارس، عنوان داشت مصر بخشی از امنیت ملی عربی است که شامل امنیت و ثبات کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز می‌شود.

رئیس‌جمهوری مصر در ادامه این سخنانش، بر ضرورت حفظ دولت ملی در سوریه تأکید کرد و گفت: «ارتش ملی سوریه مسئول انجام این ماموریت و مبارزه با تروریسم است. این تنها راه پایان دادن به هرج و مرج در منطقه، به‌ویژه در سوریه، لیبی و سومالی است.»

کد N1782788

وبگردی