آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

سیستان وبلوچستان «مقصد گردشگری» از شعار تا واقعیت

سیستان وبلوچستان «مقصد گردشگری» از شعار تا واقعیت

زاهدان - سیستان و بلوچستان در سال ۹۶ از سوی مسئولان استان به عنوان مقصد گردشگری معرفی شد اما به نظر می رسد، نبود زیرساخت های مناسب و همچنین مدیریت کار آزموده موجب عدم تحقق این شعار شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پهناورترین و همچنین قدیمی ترین استان های کشور  دارای ظرفیت های بالقوه فراوانی است که متاسفانه هنوز بالفعل نشده است که یکی از این ظرفیت ها حوزه گردشگری است.

صد البته که استفاده از ظرفیت های حوزه گردشگری در نقاط مختلف ایران همچنان مغفول مانده است اما متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان با توجه به محرومیت تاریخی در این زمینه نیز مشکلات و معضلات فراوانی وجود دارد.

مقصدی که امکانات ندارد

اگر بخواهیم از ظرفیت های گردشگری سیستان و بلوچستان بگوییم باید ساعت ها و شاید هفته ها وقت بگذاریم تا ذره ای از شکوه و عظمت این جغرافیای تاریخی را بازگو کنیم زیرا از شمال تا جنوب این استان پر است از مناطق زیبای طبیعی و همچنین اماکن تاریخی که هر کدام به تنهایی سرمایه ای گرانبها برای این منطقه و کشور به شمار می آید.

شهر سوخته، کوه خواجه، قلعه رستم، دهانه غلامان و چندین اثر تاریخی دیگر در شمال استان و همچنین کوه تفتان، روستای زیبای « تمین»، غار «لادیز»، قلعه «سب»، آرامگاه «هفتاد ملا»، رودخانه «سرباز»(زیستگاه گاندو) و سواحل زیبای مکران در جنوب استان نمونه ای از این داشته ها هستند.

متاسفانه با توجه به این همه ظرفیت، سیستان و بلوچستان همچنان جزء محرومترین مناطق کشور است از همین رو مسئولان استان به منظور تقویت و ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری این استان را به عنوان مقصد گردشگری کشور در سال ۹۶ اعلام کردند

البته همانطور که بیان شد این ها تنها ذره ای از ظرفیت های بی نظیر گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است که قطعا اگر به درستی در خصوص استفاده از آن ها برنامه ریزی شود هر کدام به تنهایی قابلیت جهانی شدن را هم دارد.

نکته قابل توجه دیگر چهار فصل بودن و تنوع آب و هوایی این استان است به گونه ای که اگر در زمستان از شمال به سمت جنوب استان حرکت کنید هر ۴ فصل سال را می توانید تجربه کنید و بندرچابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در زمستان گرمترین بندر کشور و در تابستان خنک ترین بندر کشور است.

اما متاسفانه با توجه به این همه ظرفیت، سیستان و بلوچستان همچنان جزء محرومترین مناطق کشور است از همین رو مسئولان استان به منظور تقویت و ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری این استان را به عنوان مقصد گردشگری کشور در سال ۹۶ اعلام کردند.

ورود ۳۵۰ هزار گردشگر خارجی به سیستان و بلوچستان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۳۵۰ هزار گردشگر خارجی به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده اند.

مجتبی میرحسینی افزود: این گردشگران بیشتر از کشورهای همسایه و برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، ایتالیا، اتریش، استرالیا، هلند و مجارستان وارد سیستان و بلوچستان شدند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز حدود ۷۰۰ هزار مسافر خارجی وارد استان شدند، ادامه داد: وجود جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی و همچنین آداب، رسوم و سنت‌های مردم منطقه از جمله دلایل سفر این گردشگران است.

وی خاطر نشان کرد: ما همواره تلاش کرده ایم تا بهترین شرایط را برای گردشگران خارجی استان فراهم کنیم تا آنها بهترین خاطرات را از سفر به این استان پهناور و دیدینی با خود به همراه ببرند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: گردشگری مذهبی، تجاری و سلامت سه رکن اصلی گردشگری در استان هستند که افزایش حضور گردشگران خارجی در استان به علت جریان‌سازی ۲ سال گذشته در برپایی نمایشگاه‌های گردشگری در کشورهای عمان، آلمان و روسیه بوده است.

اما نکته حائز اهمیتی که این گزارش قصد پرداختن به آن را دارد این است که افزایش اعتبارات گردشگری استان به چه میزان در وضعیت معیشتی و حتی گردشگری خود مردم استان تاثیر گذاشته استاما نکته حائز اهمیتی که این گزارش قصد پرداختن به آن را دارد این است که افزایش اعتبارات گردشگری استان به چه میزان در وضعیت معیشتی و حتی گردشگری خود مردم استان تاثیر گذاشته است.

قطعا افزایش تعداد گردشگران خارجی نکته مثبتی است اما باید دید که مردم استان به چه میزان این تغییر را در زندگی خود احساس کرده اند زیرا همراه شدن با تعدادی از گردشگران خارجی و ارائه خدمات خاص به آن ها تنها بخشی از توسعه بخش گردشگری است و به تنهایی نمی توان به آن اتکا کرد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه باید بررسی شود که مردم استان به چه میزان از این هزینه ها نفع می برند و آیا فقط به صرف همراه شدن با تعدادی گردشگر خارجی و افزایش آمار می توان گفت حوزه گردشگری رشد داشته است یا نه نیاز به توسعه اصولی و زیرساختی این حوزه است.

البته قطعا ایجاد زیرسات نیاز به بودجه های کلان کلی دارد اما محل بحث ما در این نوشتار آن قسمت از زیرساخت های محدود و ابتدایی است که با اندکی توجه و مدیریت صحیح هزینه می توان آن را ایجاد کرد.

و نکته آخر به عنوان یکی از اهالی رسانه استان ضعف و عدم همکاری مناسب حوزه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با رسانه ها و خصوصا رسانه های محلی است که باعث مشکلات فراوانی در زمینه اطلاع رسانی شده است این در حالی است که این گلایه بارها از سوی رسانه های استان به این حوزه و حتی خود مدیر کل محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان منتقل شده است که امیدواریم با تدبیر مسئولان ذیربط این مشکل به زودی برطرف شود.

کد N1782604

وبگردی