آفتاب
باز این چه شورش است که در خلق عالم است؛

عشق به حسین شیعه و سنی نمی شناسد/همه آماده پذیرایی از زوار اربعین

عشق به حسین شیعه و سنی نمی شناسد/همه آماده پذیرایی از زوار اربعین

زاهدان - فضای سیستان و بلوچستان چند سالی است که به واسطه ورود زائران پاکستانی اربعینی شده و برادران و خواهران شیعه و سنی همچون همیشه در کنار هم به خدمت رسانی به این زوار مشغول هستند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - جواد قنبری: این روزها همه برای اینکه بتوانند ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دهند از هم پیشی می گیرند و حالا پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا دیگر این حادثه فقط متعلق به مذهب تشیع و یا حتی فقط متعلق به مسلمانان نیست، حالا دیگر واقعه کربلا نماد استکبارستیری در همه دنیا است.

امروز دیگر کسی در عالم نیست که فریاد «هیهات من الذّله» و « هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) را نشنیده باشد و حالا دیگر همه آزادگان دنیا با هر دین و مذهب و مسلکی واقعه عاشورا را به عنوان آینه تمام نمای آزادی و آزادگی درک کرده اند.

مردمان شیعه و سنی این دیار از دیرباز به بزرگداشت دهه اول محرم می پرداختند و هر دو قوم بلوچ و سیستانی که تاریخچه ای به قدمت تاریخ ایران سربلند دارند از زمان های دور این واقعه را گرامی می داشتند.اما داستان در پایتخت وحدت ایران اسلامی و استان سیستان و بلوچستان کمی متفاوت تر است زیرا مردمان شیعه و سنی این دیار از دیرباز به بزرگداشت دهه اول محرم می پرداختند و هر دو قوم بلوچ و سیستانی که تاریخچه ای به قدمت تاریخ ایران سربلند دارند از زمان های دور این واقعه را گرامی می داشتند.

در این دیار در مراسمات بزرگداشت ماه محرم چیزی به عنوان اختلاف شیعه و سنی وجود ندارد و همه خواهران و برادران مسلمان در کنار یکدیگر این ماه را گرامی می دارند.

از همین رو شیعه و سنی رسوم خوشان را در این ماه بزرگ دارند به عنوان نمونه بسیاری از مردمان بلوچستان و برادران و خواهران اهل تسنن در روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می گیرند زیرا آنها بر این باورند که گرفتن روزه در این ایام اجر و ثواب بسیاری دارد و یا در این دو روز انواع غذا و یا شیر و خرما را در میان خانواده های کم درآمد تقسیم می کنند.

اما چند سالی است که حال و هوای استان سیستان و بلوچستان هم اربعینی شده زیرا زائران پاکستانی اربعین حسینی از طریق مرز «میرجاوه» وارد کشور عزیزمان می شوند و از اینجا به سمت مرز شلمچه حرکت می کنند این موضوع باعث شده تا بسیاری از علاقمندان به سید و سالار شهیدان در این استان اعم از شیعه و سنی فرصتی برای خدمت رسانی به زائران اباعبدالله حسین (ع) پیدا کنند.

از همین رو امسال نیز برای سومین سال متوالی نیروهای مردمی استان سیستان و بلوچستان به صورت کاملا خود جوش و مردمی در روزهای اخیر فعالیت خود را به صورت رسمی برای میزبانی و پذیرایی از زوار پاکستانی آغاز کرده اند.

میزبانی از ۳۰ هزار زائر پاکستانی در سیستان و بلوچستان

از همین رو دبیر ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به برآوردهایی که از طریق آمار ارائه شده توسط مجموعه‌های مردمی پاکستان داریم، پیش‌بینی می‌شود امسال در ایام اربعین میزبان ۳۰ هزار زائر پاکستانی باشیم.

رضا بختیاری با اشاره به اینکه کلیه اقدامات این ستاد مردمی است، افزود: به منظور تکریم و میزبانی از زائران پاکستانی تاکنون ۷۰۰ خادم سازمان دهی شده اند و پیش بینی می شود که این تعداد تا ۱۰۰۰ خادم هم افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این ستاد سال گذشته از ۲۲ هزار زائر پاکستانی اربعین استقبال و پذیرایی کرد، ادامه داد: خوشبختانه با کمک نیروهای مردمی در ماه‌های اخیر رایزنی‌هایی با دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، اداره‌کل اوقاف، اداره پایانه‌های مرزی و مرزبانی استان در زمینه میزبانی هر چه بهتر زائران داشته ایم و همه این نهادها هم به طور کامل در زمینه خدمت‌رسانی به زائران اعلام آمادگی کرده اند.

وی  با اشاره به اینکه  خدمات دهی به زوار پاکستانی از دوم آبان ماه آغاز و تا ۱۸ آبان ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ارائه بسته های فرهنگی، بسته ویژه کودک و برپایی ایستگاه های صلواتی از جمله برنامه های ستاد اربعین در این ایام است.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مردم این استان اعم از شیعه و سنی افتخار می‌کنند که خادم زائران امام حسین(ع) هستند، گفت: از همین رو تلاش شده تا سال به سال خدمات با کیفیت‌تر و گسترده‌تری به این زائران ارائه شود.

طبق برنامه ریزی انجام شده موکب های حسینی در ۱۵ استان کشور ایجاد شده و زائران پاکستانی در استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط یک تا دو روز در بحث اسکان و پذیرایی حضور دارند.وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده موکب های حسینی در ۱۵ استان کشور ایجاد شده و زائران پاکستانی در استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط یک تا دو روز در بحث اسکان و پذیرایی حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه همه این اقدامات کاملا مردمی انجام می شود، تصریح کرد: مردم عزیز استان می‌توانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را جهت ارائه خدمات به زائران پاکستانی به زائرسرای امام رضا(ع) در زاهدان، اداره اوقاف و یا پایگاه‌های بسیج تحویل دهند.

بختیاری با اشاره به اینکه هر فردی با هر توانی می‌تواند به جمع زائران اربعین حسینی در استان سیستان و بلوچستان بپیوندد، خاطر نشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام به ربات تلگرامی Arbainsb_bot@ مراجعه کنند.

از همین رو به نظر می رسد همه پای کار آماده اند تا مبادا علم مجلس عزای امام حسین(ع) بر زمین بماند و صد البته که اهل سنت سیستان و بلوچستان هم همچون همیشه دوشادوش براداران شیعه خود در همه صحنه ها حضور دارند.

راه اندازی ۲ موکب اهل سنت سیستان و بلوچستان برای استقبال از زائران پاکستانی

جانشین سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اهل سنت مهمان نواز استان سیستان و بلوچستان امسال به صورت جدی تر در بحث استقبال از زوار پاکستانی ورود پیدا کرده اند به طوری که در حال حاضر یک موکب در «نصرت آباد» و یکی در «سفید آبه» راه اندازی شده است.

محمد ناظری با اشاره به اینکه تنها راه ارتباطی کشور پاکستان به کشور عراق مرزهای استان سیستان و بلوچستان است، افزود: از همین رو اقدامات لازم برای پذیرایی از این زوار انجام شده است.

وی با بیان اینکه سپاه نیز به طور کامل آماده ارائه خدمات به این زوار عزیز است، ادامه داد: کمیته های ۱۵ گانه سپاه برای خدمات رسانی به زوار پاکستانی تشکیل شده که هر یک از این کمیته ها نیز برنامه های مخصوص خود را پیش بینی کرده است.

جانشین سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: بسیج مداحان استان نیز با هماهنگی لازم با ستاد مردمی اربعین قرار است با حضور در جمع زوار پاکستانی در اجرای برنامه های مداحی و مذهبی فعالیت کند.

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان به سرور و سالار شهیدان سبب شده تا از این کاروان ها همچون برادر و میهمانی عزیز در استان پذیرایی کنند.

بیش از ۱۸ هزار زائر پاکستانی از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شدند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از تاریخ ۲۴ شهریور ماه سال جاری تا کنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ زائر پاکستانی عتبات عالیات از طریق پایانه مرزی «میرجاوه» وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.

علی خانقائی با اشاره به اینکه این زائران طی این مدت با اتوبوس و یا پای پیاده وارد استان سیستان و بلوچستان شده اند، افزود: طی این مدت ۷ هزار و ۷۴۴ زائر با ۱۷۶ دستگاه اتوبوس پاکستانی و افزون بر ۱۰ هزار زائر به صورت پیاده از مرز میرجاوه وارد ایران اسلامی شده اند.

وی با اشاره به اینکه امکانات لازم برای استراحت این زائران در پایانه مرزی میرجاوه پیش بینی شده است، ادامه داد: شهرستان میرجاوه در ۷۵ کیلومتری شرق زاهدان و در همسایگی پاکستان واقع شده است.

حضور زائرین پاکستانی فرهنگ اربعین را در استان منتشر کرده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حضور زائران عزیز پاکستانی در چند سال اخیر در استان باعث شده فرهنگ اربعین در سیستان و بلوچستان منتشر شود.

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی با اشاره به میزبانی از زائران پاکستانی در استان سیستان و بلوچستان افزود: باید از تمامی تلاش های مردمی که جهت استقبال و پذیرایی از زوار پاکستانی انجام می شود، تشکر و قدردانی کرد.

وی  با اشاره به اینکه اربعین، امروز ظرفیت های زیادی را برای امت اسلامی بوجود آورده ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان هم سعی کرده تا با اعزام مبلغینی که به زبان «اردو» آشنایی دارند بخشی از نیازهای دینی این زوار عزیز را برآورده کند.

وی گفت: دنبال کردن نگاه تقریبی در این ایام با استفاده از ظرفیت مبلغان و در قالب نشست‌های اقشار تاثیرگذار و با موضوع شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) از دیگر برنامه های این دهه است.

در مجموع آن چیزی که به وضوح مشخص است این است که عشق به امام حسین (ع) همه قلب ها را به تسخیر خود در آورده است و به قول شاعر بلند آوازه محتشم کاشانی « باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» و انگار که این شور و اشتیاق برای خدمت در این آستان در طول تاریخ هیچ پایانی نخواهد داشت.

کد N1782184

وبگردی