آفتاب

آلودگی در سال ۲۰۱۵ جان ۹ میلیون نفر را گرفت

آلودگی در سال ۲۰۱۵ جان ۹ میلیون نفر را گرفت

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید نشان می‌دهد آلودگی در سال ۲۰۱۵ علت مرگ ۹ میلیون نفر یعنی یک مرگ از هر شش مرگ در سال در جهان بوده است.

به گزارش هلث‌دی نیوز گزارش «کمیسیون آلودگی و سلامت نشریه لنست» آلودگی هوا عمده‌ترین عامل مرگ‌ومیرها است و با ۶.۵ میلیون مرگ‌ها مربوط به قلب و ریه ارتباط دارد.

آلودگی آب با ۱.۸ میلیون مورد مرگ عمدتاً به علت عفونت‌های معده‌ای- روده‌ای و انگلی ارتباط دارد. آلودگی مربوط به محل کار و آلودگی ناشی از سرب نیز سهمی در تلفات دارند و به ترتیب علت ۸۰۰۰۰۰ و ۵۰۰۰۰۰ مرگ در سال هستند.

دکتر فیلیپ لاندریگان، یکی از دو رئیس این کمیسیون گفت:‌«آلودگی فقط یک چالش زیست‌محیطی نیست، بلکه تهدیدی شدید و فراگیر است که بر بسیاری از جنبه‌های سلامت و بهزیستی انسان تأثیر می‌گذارد.»

لاندریگان که استاد دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینایی در نیویورک است، افزود:‌ » مسئله آلودگی نیازمند توجه کامل رهبران بین‌المللی، جامعه مدنی، متخصصان بهداشت و درمان و مردم در سراسر جهان است.»

 این گزارش در ۲۰ اکتبر در نسخه آنلاین نشریه پزشکی لنست منتشر شده است. تهیه این گزارش بیش از ۲ سال به طول انجامید و ۴۰ کارشناس بین‌المللی سلامت و محیط‌زیست در نوشتن آن دخیل بودند.

تقریباً همه مرگ‌ومیرها ناشی از آلودگی (۹۲ درصد) در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد. در کشورهایی که به سرعت در حال صنعتی شدن هستند- مانند بنگلادش، چین، هند، پاکستان، کنیا و ماداگاسکار مرگ‌های مربوط به آلودگی تا یک‌چهارم کل مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهند.

چین و هند بیشترین مرگ‌های ناشی از آلودگی را به خود اختصاص می‌دهند یعنی ۴.۳ میلیون نفر.

کد N1781851

وبگردی