آفتاب
نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی ـ اسلامی؛

اندیشه سکولار دانشگاه را به بند کشیده است

اندیشه سکولار دانشگاه را به بند کشیده است

رضا غلامی با بیان اینکه مظلومیت جمهوری اسلامی این است که اعتبارات و توجهات در اختیار جریان روشنفکری سکولار است، گفت: وجهات لازم به بحث علوم انسانی ـ اسلامی مبذول نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی، عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره و فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری این کنگره در محل مؤسسه پژوهشگاه علوم انسانی ـ اسلامی صدرا برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام غلامی با قدردانی از اهالی رسانه گفت: اگر این اهتمام و جدیت نبود و استمرار فعالیت‌های رسانه‌ای وجود نداشت، این کار آن‌طور که شایسته بود، پیش‌ نمی‌رفت و جای خود را در محافل علمی باز نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه معرفت و آگاهی، پایه و اساس یک جامعه پیشرو است، گفت: جوامعی که به معرفت و آگاهی بها نمی‌دهند، درهای پیشرفت به روی آنها باز نخواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علوم انسانی نقش اصلی در معرفت جوامع بر عهده دارد، ادامه داد: علوم پایه نیز در پرتوی علوم انسانی می‌توانند به نیازهای حقیقی جامعه، جامه عمل بپوشانند و تمدن‌های بزرگ را شکل دهند.

غلامی عنوان کرد: علوم انسانی زمانی به رشد و بالندگی می‌رسد که آزادی فکر و اندیشه و فرهنگ نقد به سکه رایج تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه اندیشه سکولار در حال حاضر دانشگاه‌های ما را به بند کشیده است، ادامه داد: دعوت ما در قضیه تحول بنیادین در علوم انسانی، دعوت به نقد و آزادی اندیشه است.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی گفت: حرف اصلی کنگره انسانی ـ اسلامی، کنار رفتن تحجر و دگماتیسم است و اینکه واقعیت‌های اجتماعی را اصل قرار بدهیم.

غلامی با اشاره به اینکه نباید مقابل غرق شدن جامعه در نیهیلیسم بی‌تفاوت باشیم، تصریح کرد: البته شکل‌گیری علوم انسانی ـ اسلامی به طور سهل و آسان میسّر نخواهد شد و میوه‌دهی این علوم به چند دهه کوشش خستگی‌ناپذیر نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم از بی‌اعتنایی دولت‌ها به علوم انسانی ـ اسلامی بگذریم، عنوان کرد: در برگزاری چهارمین کنگره علوم انسانی ـ اسلامی به صورت خودجوش عمل شد و اساتید و محققین ما بر اساس انگیزه‌های دینی و تعهد به کشور، پا به این عرصه گذاشته‌اند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی افزود: مظلومیت جمهوری اسلامی این است که اعتبارات و توجهات در اختیار جریان روشنفکری سکولار است و توجهات لازم به بحث علوم انسانی ـ اسلامی مبذول نمی‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه جریان علوم انسانی ـ اسلامی علی‌رغم تمام گرفتاری‌ها و سختی‌ها به راه خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: باید در مسیر علم و نوآوری در عرصه علوم انسانی طوری قرار بگیریم که دیوارهای تحجر در دانشگاه‌ها باعث نشود این اندیشه در دانشگاه‌های ما رسوب نکند.

وی خاطرنشان کرد: در برپایی این کنگره حدود ۴۰ مجموعه و دانشگاه همکاری و مساعدت داشته‌اند که انشاءالله این کنگره هفته آینده برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی انسانی ـ اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره یک کار مشارکتی است، افزود: حدود ۴۰ دانشگاه و مرکز حوزوی برجسته در برگزاری کنگره علوم انسانی ـ اسلامی نقش‌آفرینی جدی دارند.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی این کنگره توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها اداره می‌شود.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی انسانی ـ اسلامی گفت: به طور نمونه کمیسیون روانشناسی توسط دانشگاه اصفهان، کمیسیون جامعه‌شناسی توسط دانشگاه شیراز و کمیسیون مدیریت توسط دانشگاه امام صادق (ع) اداره می‌شود.

جهان‌بین با اشاره به اینکه نگاه در بحث تحول علوم انسانی ـ اسلامی، پروسه‌ای و فرآیندی است، ادامه داد: معتقدیم همه دیدگاه‌ها در این مسیر می‌بایست مطرح شوند و در نهایت دیدگاهی که قوت بیشتری دارد، منجر به گفتمان قالب شود.

وی با اشاره به اینکه این کنگره از هر گونه کار نمایشی پرهیز دارد، افزود: اساس کار بر پایه علوم علمی است و بحمدالله سطح مقالات در این زمینه بسیار بالاست.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی تصریح کرد: نسبت به کنگره اول سطح مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره صرفاً به دنبال برگزاری یک نشست و همایش نبوده است، افزود: در این باب کتاب‌ نظریه نیز منعکس شده است و مرکز نوآوری کنگره در این زمینه به افراد مستعد کمک می‌کند که تحت نظر اساتید برجسته، ایده‌های خود را بارور نمایند.

جهان‌بین ادامه داد: در ادامه برگزاری کنگره اقداماتی از قبیل فصل‌نامه پژوهش‌های علوم انسانی ـ اسلامی صدرا نیز منتشر می‌شود که از کارهای درخور و شایسته بخش تحول در علوم انسانی ـ اسلامی است.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی با اشاره به اینکه این کنگره در صدد برگزاری نشست‌های جدی و واقعی در عرصه علم و پژوهش است، خاطرنشان کرد: آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شد، نشست ارزیابی سند آموزشی ۲۰۳۰ در کمیسیون تعلیم و تربیت کنگره علوم انسانی ـ اسلامی است.

در ادامه  عطاالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره در چند سطح است، افزود:‌ رویکرد ما سطح گفتمان‌سازی و ایجاد فضایی برای جمع‌آوری و تضارب آراء بین اندیشمندان علوم انسانی است.

وی با اشاره به اینکه در این کنگره مقالات علمی و پژوهشی با معیار علمی و پژوهشی بررسی و دریافت می‌شود، گفت: در این کنگره از دریافت مقالات علمی و ترویجی اجتناب می‌شود.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه در کنگره سوم در حدود ۹۷ مقاله نهایی شد و در این کنگره مورد نقد و بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: از مجموع این مقالات حدود ۵۰ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی منتشر شده است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی ادامه داد: در کنگره دوم بیش از ۶۰۰ مقاله ارائه شده بود که حدود ۹۰ مقاله از این مقالات در قالب پنج جلد کتاب منتشر شده است.

وی ادامه داد: در کنگره چهارم حدود ۱۱ مقاله مورد تائید قرار گرفت که این مقالات در قالب ۷ جلد کتاب منتشر شده است.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه در کنگره پیش‌رو حدود ۴۷۰ مقاله دریافت شده است، عنوان کرد: حدود ۸۰ مقاله برای ارائه در این کنگره انتخاب شده است و برای انتشار در مجلات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه سطح سوم رویکرد برگزاری این کنگره، نظریه‌پردازی است، گفت: در این زمینه دو کتاب نظریه ارائه کرده‌ایم و ۱۱ نشست درباره نقد و بررسی مقالات نظریه‌پردازانه انجام شده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره علوم انسانی ـ اسلامی، رویکرد دیگر این کنگره را اعطای جایزه جهانی علوم انسانی ـ اسلامی عنوان کرد و افزود: در دو دوره گذشته، این جایزه اعطاء شد و این دوره سوم اعطای جایزه جهانی همزمان با برگزاری اختتامیه کنگره در شهر مقدس قم و در محضر آیت‌الله سبحانی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در برگزاری این سلسله کنگره‌ها، مجله‌ای نیز به زبان لاتین منتشر شده است، گفت: درصدد گسترش و بسط مفهوم علوم انسانی ـ اسلامی در سطح بین‌المللی و صاحب‌نظران جهانی هستیم.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی اعضای هیأت علمی در این دوره افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: به علت کمرنگ شدن نقش جوانان، در صدد تشکیل مجمعی برای ارائه نظریات نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی هستیم تا نقش جوانان تضعیف نشود.

کد N1779735

وبگردی