آفتاب
گزارش تصویری- تشریحی مهر؛

گشتی در خانه پدری پدر شعر نو/ وقتی موزه «نیما» انبار می‌شود!

گشتی در خانه پدری پدر شعر نو/ وقتی موزه «نیما» انبار می‌شود!

خانه پدری پدر شعر نو ایران که با تلاش فراوان و صرف هزینه‌های هنگفت، چند سالی است تبدیل به موزه شده، این روزها از بی‌توجهی در نگهداری، به‌عنوان یک بنای تاریخی، رنج می‌برد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: کمتر از یک ماه دیگر (۲۱ آبان ۱۳۹۶) علی اسفندیاری مشهور به «نیما یوشیج»، شاعر و کسی که با درانداختن طرحی نو در روح و روان شعر فارسی، عنوان بنیانگذار شعر نو فارسی را نصیب بُرد، یکصد و بیست ساله می‌شود. او با مجموعه تأثیرگذار افسانه، که در واقع مانیفست شعر نو فارسی بود، انقلابی در شعر ایران به وجود آورد؛ انقلابی که آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را تا پیش از آن، به چالش کشید.

سفر به خانه پدری این شاعر در آستانه زادروزش، خود لذتی است که در همان میانه مسیر منتهی به این خانه نصیبت می‌شود؛ مشاهده قاصدک‌هایی که در هوا پراکنده می‌شوند و ناخودآگاه تو را در شعرهای او که مشحون از این گیاه پیام‌بر است، فرومی‌برد. موزه نیما (خانه نیما) در محور بلده در فاصله پنج کیلومتری غرب شهر بلده، در مسیر منتهی به جاده کندوان و در روستای یوش واقع شده است. این بنا از نمونه بناهای به‌جامانده از دوره قاجار بوده و به سال ۲۰۱۷ هجری قمری توسط جد پدری نیما، علی خان ناظم الایاله ساخته شده است.

کد N1779515

وبگردی