آفتاب

انتشار دو کتاب جدید در حوزه زبان و ادبیات فارسی

انتشار دو کتاب جدید در حوزه زبان و ادبیات فارسی

انتشارات مروارید دو کتاب جدید در حوزه تخصصی زبان و ادبیات فارسی منتشر کرده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب «بُن‌نامه‌ی مَصدرهای زبانِ فارسی‌ِ دَری» و «تشبیه (تطور، تحلیل و نقد)» در حوزه تخصصی زبان و ادبیات فارسی به تازگی توسط انتشارات مروارید منتشر شده‌اند.

بُن‌نامه‌ی مَصدرهای زبانِ فارسی‌ِ دَری

کتاب «بُن‌نامه‌ی مَصدرهای زبانِ فارسی‌ِ دَری» تالیف شایان افشار توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

«بُن‌نامه‌ی مَصدرهای زبانِ فارسی‌ِ دَری» کاری تک‌جلدی و دوزبانه، به فارسی ـ انگلیسی، از دکتر شایان افشار، پژوهنده‌ی زبان‌شناسی، نویسنده، و استاد زبان فارسی است. این فرهنگنامه در نوع خود گامی است در تحقق آماج‌های زبان و ادب فارسی در به یاد آوردن و کاربُردِ کارواژه‌های زیبا و موزون فارسی که در یک زمینه‌یِ زبانی/ فرهنگی/ تاریخی به دست فراموشی سپرده شده بودند.

در پشت جلد کتاب آمده است:

«هدفِ پژوهش و فرآهم آوردنِ این فرهنگنامه، زنده کردن کارواژه‌هایِ زیبایِ فارسیِ دری است و آگاهانیدَن پدیده‌یِ عقب‌نشینیِ تاریخیِ کارواژه‌هایِ ساده‌یِ پارسی در برابرِ «فعل»هایِ مرکب ساختگی (جَعلی) است؛ که بخشِ چشمگیری از این «فعل»هایِ مرکب از یک واژه‌ی عربی و کارواژه‌‌ی کمکی فارسی ساخته شده‌اند.»

کتاب «بُن‌نامه‌ی مَصدرهای زبانِ فارسی‌ِ دَری» نوشته شایان افشار در ۶۶۱ صفحه  و با قیمت ۵۵ هزار تومان  توسط انتشارات مروارید منتشر شده  است.

تشبیه (تطور، تحلیل و نقد)

کتاب «تشبیه (تطور، تحلیل و نقد)» نوشته احمد رضایی‌جمکرانی به تازگی توسط انتشارات  مروارید منتشر شده است.

ناشر در معرفی این کتاب نوشته است: یکی از پایه‌های بلاغت یا اصلی‌ترین رکن آن «تشبیه» است که بسیاری از ارکان بلاغی بر اساس آن بنا شده است.

این کتاب پس از بررسی و نقد تعریف تشبیه، در ۳ فصل این موضوعات را تحلیل و نقد کرده است:

بررسی چارچوب مسائل تشبیه در کتاب‌های فارسی و عربی.

بررسی و نقد تمامِ مسائل ارکان تشبیه.

 طرح موضوعاتی که در کتاب‌های بلاغت به آن نپرداخته‌اند.

همچنین در فصل سوم نمونه‌های نقد و بررسی شده، از آثار ادبی معاصر، شعر و داستان، است که می‌تواند چشم‌اندازی از کمیت و کیفیت حوزه‌ی بلاغی تشبیه را در ادبیات معاصر نشان دهد.

پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم:

هنگامی که از ادبیات سخن به میان می‌آوریم، از جمله نخستین مباحثی که به ذهن خطور می‌کند، مباحث بلاغی است. برای عدّه‌ای چگونگی کاربرد زبان، نشان ادبیّت است، حال آن‌که برای گروهی دیگر سروکار داشتن با اَشکال بلاغی اولیّن نشانۀ متن ادبی است. می‌توان گفت یکی از پایه‌های بلاغت یا اصلی‌ترین رکن آن تشبیه است که بسیاری از ارکان بلاغی بر اساس آن بنا شده‌اند؛ از این‌رو بررسی و نقد جوانب این موضوع، مدخل و زمینه‌ای است برای بررسی و نقد سایر مؤلفه‌های این حوزه.

کتاب حاضر پس از بررسی و نقد تعریف تشبیه، در سه فصل مباحث مختلف و مرتبط با تشبیه را تحلیل و نقد کرده است: در فصل نخست، چارچوب مسائل تشبیه در کتب فارسی و عربی بررسی شده، در فصل دوم به بررسی و نقد ارکان تشبیه پرداخته، هر مؤلفه را همراه با تمام مسائل مربوط به آن بررسی کرده ایم و در فصل سوم تلاش کرده‌ایم موضوعاتی مطرح شود که در کتب بلاغی به آن نپرداخته‌اند. به‌نظر می‌رسد امروزه بدون توجه به چنین موضوعاتی، مباحث بلاغی و در این‌جا اختصاصاَ تشبیه، چندان کارا نخواهند بود؛ طرح چنین مباحثی می‌تواند دریچۀ تازه‌ای به موضوعاتی از این دست باشد

کتاب «تشبیه (تطور، تحلیل و نقد)» نوشته احمد رضایی‌جمکرانی در ۳۰۵ صفحه و به قیمت ۲۳ هزار تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

کد N1777096

وبگردی