آفتاب

دری اصفهانی جاسوس بود؟ | عکس: دری اصفهانی در برجام چه کاره بود؟

دری اصفهانی جاسوس بود؟ | عکس: دری اصفهانی در برجام چه کاره بود؟

دری اصفهانی جاسوس بود؟ | عبدالکریم دری اصفهانی در برجام چه کاره بود؟ || سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود به نکاتی درباره پرونده همکاری عبدالرسولدر اصفهانی با تیم ماذکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: ایشان از طرف یکی از ارگان ها به وزارت خارجه معرفی شد. او افزود: بازگشت 1.7 میلیارد یورو به کشور از تلاش‌های ایشان محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه مسائل موشکی ایران را بخشی از سیاست‌های دفاعی کشور برشمرد که هیچ مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد و تصریح کرد: با جدیت به این سیاست ادامه می‌دهیم و تصمیم‌گیر نهایی خودمان هستیم و اجازه ورود و دخالت را به سایر دولت‌ها نخواهیم داد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.
وی درباره اظهارات سردار جعفری فرمانده کل سپاه و هشدار وی به آمریکایی‌ها درباره قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی عنوان کرد: امیدوارم هیأت حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این خطای بسیار مهم و استراتژیک را انجام ندهد و دوراندیشی لازم را داشته باشد، ولی اگر به سمت چنین تصمیمی حرکت کند قطعا پاسخ ایران بسیار قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تصور می‌کنم باید در آن هنگام آمریکا تمام عوارض آن را بپذیرد و قطعا پاسخ ایران سخت، قاطع و در حد لازم خواهد بود که در زمان خودش اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد اتخاذ خواهد شد.
قاسمی گفت: امیدوارم عقلای قوم و خردمندانی که در آمریکا می‌توانند باشند در مسیر عدم اتخاذ چنین تصمیم خطرناکی، گام‌های لازم را بردارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای اعزام ناظران ایرانی به ادلب در دستورکار است؟ گفت: سؤال مزبور متمرکز بر نکات فنی و تخصصی کار است که در دستور کار مذاکرات گروه کارشناسی آستانه قرار دارد. در اجلاس ششم آستانه تا حد زیادی پیشرفت‌های زیادی حاصل شد و مذاکرات کارشناسی پیرامون همین مسائل تخصصی و نظامی و حضور افراد بود و فکر می‌کنم تا اجلاس بعدی (هفتم) بتوانیم به تفاهمات لازم برسیم.
خبرنگار دیگری درباره اظهارات اژه‌ای سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر محکومیت دری اصفهانی از اعضای کارشناسی تیم مذاکرات هسته‌ای به جرم جاسوسی و اینکه آیا از وزارت اطلاعات قبلا برای انتخاب اعضای تیم استعمال شده بود؟ سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: آنچه توسط سخنگوی قوه قضائیه و تصمیمات این قوه مطرح شد، متین است و من در این زمینه اظهارنظری ندارم.
وی یادآور شد: آنچه در مورد این فرد می‌توانم اشاره کنم این است که ایشان چندین دهه است برای نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی داشته و همکاری‌های زیادی با وزارتخانه‌های مختلف داشته است و در برخی از حوزه‌ها و برخی از نشست‌های کارشناسی در کار برجام، به عنوان مشاور فعالیت داشته و در مقاطعی تلاش‌های مثبتی داشته و بازگشت 1.7 میلیارد یورو به کشور گفته می‌شود از تلاش‌های ایشان محسوب می‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ولی وظیفه وزارت خارجه تحقیق و تفحص در مورد روابط پنهان و درون افراد نیست و این وظیفه ذاتی سایر ارگان‌های ایران است که در خصوص روابط پنهان و ناپیدای افراد اطلاعات لازم را داشته باشند و بهنگام در اختیار سایر ارگان‌ها و اگر مورد نیاز باشد در اختیار وزارت خارجه نیز قرار بدهند. ارگان‌های مشخص کننده این نوع روابط و ویژگی‌های افراد، وزارت خارجه نیست و وزارت خارجه با توجه به اینکه ایشان را یکی از ارگان‌های دولتی به وزارت خارجه به عنوان متخصص بحث امور بانکی معرفی کرده بودند در مقاطعی در کنار دوستانی که در بخش اقتصادی مذاکره می‌کردند، به عنوان مشاور فعالیت داشتند.
قاسمی درباره اینکه آیا دری اصفهانی زیر مجموعه بعیدی‌نژاد (سفیر کنونی ایران در لندن) در تیم هسته‌ای فعالیت می‌کرده است؟ گفت: اطلاع خاصی ندارم که ایشان زیر مجموعه آقای بعیدی‌نژاد بوده باشند. قطعا ایشان عضو وزارت خارجه نبوده و به عنوان مشاور توسط ارگان دیگری به وزارت خارجه معرفی شده و با بخش اقتصادی و هیأت کارشناسی برجام در مقاطعی همکاری داشته است، ولی به لحاظ سازمانی چون عضو وزارت خارجه نبودند فکر می‌کنم عضو ستاد برجام به مفهومی که شما مدنظرتان است نبودند و اعضای ستاد اجرای برجام عمدتا از اعضای وزارت خارجه هستند و نماینده‌های مشخص برخی وزارتخانه‌های ذیربط که در مقاطع مورد نیاز و در آن زمان همکاری‌های لازم را با تیم وزارت خارجه داشتند.












خبرنگار دیگری درباره حضور ظریف در مراسم تشییع جلال طالبانی و استفاده از پرچم اقلیم کردستان عراق به جای پرچم عراق بر روی تابوت طالبانی و ترک جلسه توسط برخی و اینکه چرا نماینده ایران در اعتراض به این موضوع جلسه را ترک نکرده است؟ سؤال کرد که قاسمی عنوان کرد: من از ترک دیگران اطلاع دقیقی ندارم.  استقبال رسمی کوتاه بود و با توجه به شخصیت طالبانی و ارتباطات دیرینه‌ای که با ایران داشت ما در این مراسم شرکت کردیم و دلیل دیگرش اینکه ایشان پیش از این عهده‌دار ریاست جمهوری عراق بود.
قاسمی ادامه داد: بحث پرچم فکر می‌کنم بحث خیلی مهمی نیست در این مراسمی که انجام شد و خیلی نباید به آن توجه کرد. ایشان از کرکوک بودند و شاید کمی بد سلیقگی و شیطنت توسط برخی‌ها صورت گرفت ولی با توجه به اینکه زمان کوتاه بود این مراسم خیلی زود به پایان رسید و هیأت ما هم تا حدی با تاخیر به فرودگاه سلیمانیه رسید و نهایتا فرودگاه را ترک کرد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد که در سفر ظریف به سلیمانیه هیچ مذاکراتی انجام نشده و هیچ پیامی هم رد و بدل نشده است. ظریف پس از حضور در مراسم فرودگاه سلیمانیه را ترک کرد و هیچ مذاکره‌ای با مقامات حاضر در جایگاه انجام نشد.
وی درباره اینکه آیا تهران آمادگی دارد در صورت مذاکرات احتمالی بین عراق و اقلیم کردستان میزبان این نشست باشد؟ نیز گفت: در مورد نشست‌های آتی هیچ چیز دقیق و روشنی وجود ندارد و اگر تفاهمی صورت گیرد در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.
به گزارش فارس، خبرنگار دیگری درباره مطالب مطرح شده مبنی بر تغییر موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای و پیشنهاد ایران برای مذاکره درباره بحث موشکی سؤال کرد که قاسمی با اشاره به موضع‌گیری اخیر در این زمینه بار دیگر تأکید کرد: هیچگونه تغییر موضعی را نداریم. مواضع ما شفاف، روشن و دقیق درباره مسائل برجام است و ادامه می‌یابد.
وی تصریح کرد: در حوزه مسائل موشکی بارها تکرار کرده و می‌کنم که مسائل موشکی ما بخشی از سیاست‌های دفاعی ایران است که دنبال می‌شود و هیچگونه مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد و این سیاست کما فی السابق با جدیت تمام ادامه می‌یابد و جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل دفاعی خود تصمیم گیر نهایی خواهد بود و اجازه ورود و دخالت را به سایر دولت‌ها نخواهد داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی‌های اخیر دولت عربستان به زنان این کشور نیز گفت: این بحث داخلی عربستان است ولی اگر سیاست جدی و مستمر و دائمی باشد که حق و حقوقی به بخش بزرگی از جامعه عربستان داده شده که تاکنون حقشان پایمال شده ما از آن استقبال می‌کنیم و اگر امری واقعی و غیر تبلیغاتی باشد که استمرار یابد ولی به نظر می‌رسد با مشکلات عدیده‌ای که دولت عربستان در مجموعه منطقه با آن دست به گریبان است از روش‌های مختلف استفاده می‌کند که بتواند چهره خود را که در یک وضعیت نامطلوب قرار دارد را تطهیر کند و شاید این اقدام در این مسیر قابل توجیه و تفسیر باشد.
وی درباره سفر دو معاون وزیر خارجه کشورمان به افغانستان عنوان کرد: سفر معاونت حقوقی و بین‌المللی و تیم همراه و سفر معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه که معاونت اول کمیته مشترک آب را دنبال می‌کند و معاونت آسیا کمیته مشترک سیاسی را پی می‌گیرند از بعدازظهر شنبه نشست‌ها آغاز شد و از نتایج این نشست‌ها اطلاع دقیقی را ندارم.
قاسمی افزود: بعد از دور اول مذاکرات در تهران این دو کمیته در کابل مسائل را دنبال کردند و گام رو به جلویی بوده و امیدوارم بتواند به تفاهمات لازم درباره موضوعات در دستورکار این دو کمیته منجر شود. سه کمیته دیگر هست که فکر می‌کنم طی روزهای آینده بر سر تاریخ نشست آنها در کابل تفاهم خواهیم کرد که کمیته‌های پنجگانه وظایف خود را دنبال کنند.
به گزارش فارس، خبرنگار دیگری درباره سفر برخی از مقامات عراقی به اربیل سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: تعداد هیأت‌هایی که دیدار کردند و با توجه به مواضع کلی ما که حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی است و از قبل هم بیان کردیم که تنها راه حل و فصل سوء تفاهمات و مشکلات می‌تواند مذاکره و صحبت باشد قطعا نفس صحبت اگر دولت مرکزی عراق مصمم به این نشست‌ها و مذاکرات باشد امر قابل قبولی است. آنچه مهم است تصمیم دولت عراق است که روش و راهکارهای خود را پس از همه پرسی مشخص کند و بتواند راهکارهایی را پیدا کند. نشست‌های سه جانبه بین سه کشور ایران و عراق و ترکیه حوزه‌های مشخصی را پوشش می‌داده و حتما ادامه می‌یابد.
قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره سفر روسای جمهور ایران و ترکیه به عراق در آینده نزدیک نیز عنوان کرد: بین سه کشور تماس‌های دقیق و مستمری وجود دارد و رایزنی‌ها ادامه می‌یابد و در سطوح مختلف شاهد تماس‌ها خواهیم بود و درباره تاریخ و نشست در لحظه کنونی نمی‌توانم بیشتر صحبت کنم و آن را به آینده واگذار می‌کنم و در زمان خودش صحبت خواهیم کرد. تماس‌ها در سطوح مختلف بین سه کشور وجود دارد و در صورت ضرورت این نشست هم می‌تواند برنامه‌ریزی شود.
به گزارش فارس، خبرنگار دیگری درباره موضع وزارت خارجه در خصوص اظهارات اخیر آمانو درباره بند «تی» ضمیمه برجام و اینکه آژانس تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی قائل نیست، سؤال کرد که قاسمی در این باره تصریح کرد: حوزه‌های نظارتی به بند «تی» تسری نمی‌یابد و با توجه به اینکه هشت بار آژانس صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را مورد تاکید قرار داده فکر می‌کنیم چنین بحث و سازوکاری در بحث برجام وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: در برجام تمامی نظارت‌ها و مکانیسم‌های لازم برای چگونگی اجرای دقیق و درست آن پیش بینی شده و هر زمانی که براساس این الزامات و نظارت‌های پیش بینی شده نیاز به اقدامی باشد بعد از دریافت گزارش و یادداشت‌های رسمی این طرف ایرانی است که پیرامون آن موضوع می‌تواند تصمیم گیری و اعلام نظر کند.
کد N1776787

وبگردی