آفتاب
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

حذف یارانه باعث کاهش ۳۵ درصدی مصرف شیر شد/ صادرات خاویار از قم

حذف یارانه باعث کاهش ۳۵ درصدی مصرف شیر شد/ صادرات خاویار از قم

قم - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه حذف یارانه، ۳۵ درصد از مصرف شیر مردم قم را کاهش داده است، گفت: دولت باید برای پیشگیری از بیماری‌ها به شیر یارانه بدهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با وجود این که استان قم جایگاه مهمی را در دامپروری کشور دارد، اما مسئولان گاوداری‌های قم اعتراض دارند که تولید ماهانه ۷۰ تن شیر آنان به کمتر از ۳۰ تن رسیده است.

عده‌ای از دامداران علت این کاهش تولید را حذف یارانه و کاهش تقاضا و عده‌ای افزایش هزینه تولید و به صرفه نبودن آن دانسته‌اند که در این زمینه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که که در ادامه می‌آید.

محمدرضا طلایی در پاسخ به این سؤال که علت کاهش مصرف شیر چیست، گفت: تا زمانی که دولت برای شیر یارانه پرداخت می‌کرد شیر در سبد غذایی مردم بود و جایگاه ویژه‌ای داشت و استان قم بهترین واحدهای تولید شیر صنعتی و سنتی را داشت اما از زمانی که یارانه از روی شیر برداشته شد عرضه و تقاضای بازار در بحث مصرف کاهش یافت و اگر بحث سلامت مردم مد نظر وزارت بهداشت است یارانه شیر باید دوباره برقرار شود.

حدود ۳۵ درصد مصرف شیر مردم استان قم با برداشتن یارانه آن کاهش یافت؛ وقتی مصرف پایین باشد واحدهای تولیدی هم کاهش می‌یابند و یا حداقل ظرفیت تولید کمتری خواهند داشت.

البته دولت اعلام کرد که صاحبان کارخانه‌های شیر باید با قیمت تضمینی حدود هزار و ۳۵۰ تومان شیر را از دامداران خریداری کنند اما آنان تمکین نکردند و رقم خریداری شده از دامدار رقمی حدود هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ تومان بود و به این دلیل که دخل و خرج دامدار جور در نمی‌آمد کاهش تولید انجام شد.

هم اکنون به دلیل کاهش شیر و افزایش قیمت جهانی شیرخشک وضعیت بازار کمی بهبود یافته و کارخانه داران هجمه‌ای آوردند و درخواست شیر دارند اما زیرساخت‌ها کاهش یافته و یک گوساله مولد تا یک سال و نیم طول می‌کشد که به شیردهی برسد.

متأسفانه این یک اتفاق ناخوشایندی است که در استان ما رخ داده و علت آن این است که تقاضای مصرف پایین آمده است.

برخی از کارخانه‌های تولید شیر استان هم اکنون به مرز ورشکستگی رسیدند راهکار چیست و آیا احتمال برگشت به وضعیت قبلی وجود دارد؟

تنها راه این است که ثبات قیمت در شیر کاملاً اجرا شود و دولت از محل طرح سلامت به منظور پیشگیری از بیماری‌ها به شیر یارانه دهد.

کد N1776725

وبگردی