آفتاب
قادر میزبانی پرافتخارترین ورزشکار؛

گزارش آماری مهر از تاریخچه مسابقات تور دوچرخه سواری آذربایجان

گزارش آماری مهر از تاریخچه مسابقات تور دوچرخه سواری آذربایجان

سی و دومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری آذربایجان با شعار «ما دوچرخه‌سواری پاک و یک برنده‌ واقعی را می‌ستاییم» با حضور تیم‌های داخلی و خارجی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تور آذربایجان یک تور بین المللی دوچرخه سواری جاده ای است که هر ساله در ایران برگزار می شود و با وجود گذشت ۳۲ سال از برگزاری آن همچنان موجودیت خود را حفظ کرده و سال به سال نیز بر اعتبار بین المللی آن افزوده می شود.

این تور معتبرترین تور دوچرخه سواری ایران و قدیمی ترین تور دوچرخه سواری در قاره آسیا به شمار می آید که همه ساله در اواخر فصل بهار در منطقه آذربایجان ایران در استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل زیر نظر اتحادیه جهانی دوچرخه سواری برگزار می شود. اما این بار این تور به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری به مهرماه موکول شد. 

نخستین دوره این تور در سال ۱۳۶۵ در سطح ملی و با حضور تیم های ایرانی و دور دریاچه ارومیه برگزار شد. در این سال تعداد تیم ها حتی به عدد ۱۰ نیز نرسید و در آن دوره تیم آذربایجان شرقی الف قهرمان شد. محمدرضا باجول نیز اولین قهرمان تور بود که عنوان نخست این مسابقات را چند سالی حفظ کرد. در سالهای بعد نام این تور به تور آذربایجان تغییر یافت. ششمین دوره این رقابتها با حضور کشورهای خارجی برگزار و سطح آن از ملی به بین المللی ارتقاء یافت. در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ قسمتی از تور در منطقه جمهوری خود مختار نخجوان برگزار و از ۲۰۱۳ نیز نام آن به تور دوچرخه سواری ایران تغییر نام داد. 

در این سالها تیم هایی از کشورهای مختلف ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، اوکراین، ترکیه، ایرلند، سوریه، عربستان، تایلوان، و حتی در سالهای گذشته کشورهای مطرحی چون آلمان، آفریقای جنوبی، چک، اتریش، هلند، استرالیا و حتی در سال ۲۰۱۶ تیم ایلیومینیت آمریکا نیز در آن حضور یافتند.

عنوان پرافتخارترین رکابزن حاضر در این تور بین المللی از آن قادر میزبانی است. وی هفت دوره قهرمان این رقابتها شد. احد کاظمی، محمدرضا باجول، حسین محمودی، حسین عسگری و صمد پورسیدی نیز در رده های بعدی قرار دارند. تیم پتروشیمی تبریز نیز برترین تیم حاضر در این رقابتها می باشد. 

سی دومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری آذربایجان قرار است از فردا  با حضور تیم های مطرح داخلی و خارجی آغاز شود. این تور در سطح ۱-۲ نیمه حرفه ای  از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه در ۶ مرحله در سه استان برگزار خواهد شد. مراحل این تور به این ترتیب است : 

مرحله اول: تبریز – ارومیه روز یکشنبه ۱۶ مهر به مسافت حدود ۱۴۱ کیلومتر
مرحله دوم: ارومیه – منطقه آزاد ارس روز دوشنبه ۱۷ مهر به مسافت حدود ۲۰۹کیلومتر
مرحله سوم: منطقه آزاد ارس – تبریز روز سه شنبه ۱۸مهر به مسافت ۱۵۵ کیلومتر
مرحله چهارم: تبریز – سرعین روز چهارشنبه ۱۹ مهر به مسافت حدود ۱۹۶ کیلومتر
مرحله پنجم: سرعین – تبریز روز پنج شنبه ۲۰ مهر به مسافت حدود ۱۹۱ کیلومتر
مرحله ششم: تبریز (لاله پارک) روز جمعه ۲۱ مهر به مسافت ۱۱۴ کیلومتر
جمع کل مسافت ۶ مرحله: ۱۰۱۰ کیلومتر

برای اولین بار از سوی یک شرکت فرانسوی ۱۵ خوردو مجهز اجاره و در اختیار مربیان تیم ها گذاشته می شود. سالهای قبل عدم حضور این خودروها از لحاظ راننده و تجهیزات مشکلاتی ایجاد می کرد که این بار مسئولین تور تلاش کردند تا این مشکل برطرف شود. مجموع جوایز این تور نیز ۱۰۰ هزار دلار است. 

در این دوره رکابزنانی از کشورهای بلژیک، اوکراین، ازبکستان، ژاپن، استرالیا، امارات، تایوان، گرجستان، بحرین، آلمان، هلند به رقابت می پردازند. 

سی و دومین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان با شعار « ما دوچرخه سواری پاک و یک برنده ی واقعی را می ستاییم » برگزار می شود تا این تور در سال ۲۰۱۷ نقطه عطفی برای مبارزه با تقلب و دوپینگ در این رشته ورزشی باشد. 

کد N1776078

وبگردی