آفتاب
در پی بارش شدید باران رخ داد؛

طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در شهرهای گیلان/امدادرسانی به ۸۳۵ نفر

طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در شهرهای گیلان/امدادرسانی به ۸۳۵ نفر

رشت- بارش شدید باران طی دو روز گذشته در استان گیلان سبب طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌ها در اکثر شهرهای استان شده که این موضوع مشکلاتی را برای شهروندان گیلانی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طی دو روز گذشته و با کاهش دمای هوا و بارش شدید باران و برف، اکثر مناطق استان گیلان شاهد آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها و تخریب پل های ارتباطی در برخی نقاط روستایی و مسدود شدن راه ها است.

این بارش ها در بیشتر شهرستان های گیلان به ویژه لنگرود، رودسر، فومن، لاهیجان، رضوانشهر، شفت، انزلی و صومعه سرا موجب آبگرفتگی خیابان ها و معابر و همچنین برخی خانه ها شده است.

گفتنی است سطح آب بیشتر رودخانه های گیلان نیز بالا آمده است.

این بارش ها در شهرستان صومعه سرا علاوه بر طغیان رودخانه مرغک که موجب بسته شدن راه ارتباطی میان ضیابر به پیربازار در محدوده روستای کتمجان شده سبب بالا آمدن آبهای سطحی در روستای لیفشارگردتوابع بخش تولمات این شهرستان نیز شده است.

در همین باره علی فتح اللهی فرماندار صومعه سرا نیز با برگزاری جلسه فوق العاده مدیریت بحران درصدد اتخاذ تصمیم های مناسب برای پیشگیری از مورد بیشتر اقدام کرد.

احمد پادیاب رئیس جهادکشاورزی صومعه سرا نیز با اشاره به زیر آب رفتن یک هزار هکتار از اراضی کشت راتون در این شهرستان، گفت : متاسفانه بر اثر بارش شدید باران اراضی کشت صیفی جات، باقلا و کدو نیز خسارت زیادی دیده است.

همچنین براثر این بارش ها و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه تردد و عبور و مرور وسایل نقلیه در برخی از مسیرهای فرعی صومعه سرا اعم از سسمس، نوخاله و جاده سیاه درویشان به شیخ محله با کندی انجام می شود.

در شهرستان فومن نیز آبگرفتگی براساس برآوردهای انجام شده حدود ۴۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

بارش باران در شهرستان لنگرود که حدود چند هفته پیش نیز براثر جاری شدن سیل دچار آسیب شده بود خسارتی به وجود آورد.

بارش های دو روز گذشته سبب آسیب دیدن جاده خالجیر در شهر شلمان لنگرود وبسته شدن به دلیل طغیان آب شلمانرود شد.

در ارتفاعات شهرستان تالش نیز بارش ها به صورت برف که صبح دیروز (چهارشنبه) آغاز شده بود، با ارتفاع بیش از ۱۰ سانتی متر مناطق کوهستانی جاده اسالم به خلخال را سپیدپوش کرد.

براساس گزارشات ارتفاع برف در محور اسالم - خلخال در محدوده گردنه الماس - کرمان و لرزره به ۲۰ سانتی متر می رسد.

همچنین براثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه جوکندان در این شهرستان بیش از ۳۲ هزار مرغ گوشتی در دواحد مرغداری روستای خواجه کری تالش تلف شدند.

۲۵۰ خانه، استبل و جایگاه نگهداری دام وعلوفه در روستاهای بخش اسالم و لیسار در تالش براثر بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شد.

لازم به ذکر است که آب شرب ۲۰۰ خانوار روستای لمر بخش اسالم تالش به علت شکسته شدن لوله اصلی در اثر طغیان رودخانه اسالم قطع شد.

در همین باره بخشدار اسالم گفت: در تلاش هستیم تا آب شرب این خانوارها تا پایان وقت امروز وصل شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان نیز درباره اقدامات انجام شده برای کمک رسانی به آسیب دیدگان، اظهار کرد :۹۶ امدادگر و ۷۵ نجات گر از دیشب به ۸۳۵ نفر در هفت شهرستان گیلان امدادرسانی کرده اند.

ولی پور با بیان اینکه تاکنون ۳۱ عملیات انجام شده است، افزود : هم اکنون ۱۶ گروه واکنش سریع با ۱۷۱ امدادگر و نجات گر با ۱۴۰ خودرو وتجهیزات برای کمک رسانی به هم استانی های عزیز امدادرسانی می کنند.

کد N1775216

وبگردی