آفتاب

مشروح اظهارات جیمز ماتیس در سنا درباره ایران، کره شمالی و افغانستان

مشروح اظهارات جیمز ماتیس در سنا درباره ایران، کره شمالی و افغانستان

وزیر دفاع آمریکا در جلسه سنا کمیته نیروهای مسلح، سیاست پنتاگون در قبال ایران، کره شمالی و افغانستان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل ا ز وب سایت خبرگزاری رویترز، ژنرال ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز گذشته در سنای این کشور به بررسی موضع پنتاگون در قبال این سه کشور پرداخت، یکی از محور صحبت های ماتیس مساله برجام بود که تاکید کرد در حال حاضر ما باید در برجام بمانیم درست است که رئیس جمهور از برجام را نمی خواهد اما ماندن ما در این شرایط بهتر از نقض آن است. (اینجا)

ماتیز در ادامه اظهارات خود در این جلسه گفت:

 ایالات متحده باید به توافق هسته ای با ایران پایبند بماند مگر این که ثابت شود این کشور برجام را نقض کرده و یا باقی ماندن در این توافق، مغایر با منافع ملی آمریکا است.

وزیر دفاع آمریکا با بیان این که از دیدگاه «دونالد ترامپ» در خصوص بازنگری در برجام حمایت می کند، مخالفت خود را با «شرم آور» خواندن این توافق از سوی وی اعلام کرد.

وی در جلسه استماع سنا یادآور شد: اگر ما بتوانیم تایید کنیم که ایران به برجام پایبند است و به این نتیجه برسیم که این امر تامین کننده منافع ماست، مشخصا ما نیز باید به آن پایبند بمانیم.

ماتیس به ترامپ توصیه کرد با توجه به فقدان شواهد علیه ایران، رئیس جمهور آمریکا نیز باید حقایق موجود را مدنظر داشته باشد و به این توافق پایبند بماند. 

 

افغانستان 12/5 میلیارد دلار هزینه دارد

وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان این کشور درباره افغانستان و استراتژی جدید آمریکا در این کشور گفت: "خشونت و پیشرفت در افغانستان همچنان همزیستی دارند اما عدم اطمینان به کمپین ناتو، به دلیل اجرای استراتژی جدید ترامپ در جنوب آسیا با گزینه اطمینان جایگزین شد."

این باره ایسنا گزارش داد: ماتیس در ادامه به این نکته اشاره کرد که آمریکا حدود ۱۱ هزار نیرو در کنار در حدود ۶۸۰۰ نیروی ناتو و شرکای ائتلافی در افغانستان دارد و ۳۰۰۰ نیروی آمریکایی دیگر "به‌زودی و در ماه‌های آتی" برای "تقویت" نقش مستشاری این ائتلاف برای نیروهای افغان عازم آنجا می‌شوند.

او گفت که استراتژی جدید دولت برای جنوب آسیا نیروهای افغان را در "راس مبارزه" زیر سایه حمایت ادامه‌دار از جانب آمریکا قرار می‌دهد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: رهبری ارتش آمریکا در افغانستان و شرکای ناتو "همچنان ادامه دارد و تسلیم فشارها نشده است."

او همچنین افزود، پیش‌بینی حملات چشمگیر طالبان "غیر قابل اجتناب" است.

ماتیس گفت که پیشرفت خوبی در کاهش میزان تلفات غیرنظامیان و تلفات نظامی در افغانستان حاصل شده است اما حملات شدید از سوی طالبان علیه غیرنظامیان همچنان یک چالش خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه افزود، نیروهای امنیتی افغان برای اولین بار طی ۱۶ سال جنگ کاملا در عملیات‌های جنگی مشارکت کردند و همزمان با اینکه آنها قابلیت‌های خودشان را در میادین نبرد افزایش می‌دهند، با کاهش میزان تلفات روبرو می‌شوند.

وی گفت که شبه‌نظامیان طالبان برای تصرف ولایت‌ها و یا مراکز بخش‌ها همچنان تلاش می‌کنند اما او تاکید کرد که آنها وادار شده‌اند تا بیشتر به سمت حملات کوچکتر و استفاده از تله‌های انفجاری و یا بمب‌های خودکار روی بیاورند.

ماتیس همچنین اظهار داشت: آمریکا به زودی تکلیف دفتر طالبان در قطر را روشن می‌کند و تصمیم می‌گیرد که این دفتر همزمان با افزایش تلاش‌های نظامی آمریکا در افغانستان باز بماند یا نه. آمریکا همچنین در اینکه چه کسی نماینده طالبان است، تصمیم می‌گیرد.

ماتیس گفت: من با تیلرسون طی ۱۰ روز گذشته سه تماس تلفنی درباره این موضوع داشتم. او تلاش می‌کند مطمئن شود که آیا ما با نمایندگان واقعی طالبان روبه‌رو هستیم یا اینکه تنها دفتر طالبان در آنجاست.

علاوه بر این، جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت هزینه کنونی آمریکا در افغانستان حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال است و این استراتژی جدید هزینه مازاد ۱.۱ میلیارد دلاری خواهد داشت.

او تاکید کرد، فرماندهان ارتش آمریکا با تجزیه و تحلیل شکست به "رویکرد عملیاتی جدیدی" رسیدند تا این بن‌بست را از بین ببرند و قابلیت‌های افغان‌ها را تقویتکند
مقام‌های آمریکایی به رویترز گفتند، ایالات متحده حدود ۳۵۰۰ نیروی دیگر به افغانستان اعزام می‌کند..

دانفورد افزود، این رویکرد جدید همچنین از استراتژی گسترده‌تر رئیس‌جمهوری آمریکا از طریق توسعه تلاش‌های مستشاری به سطح فنی حمایت می‌کند.
ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و  ژنرال «جوزف دانفورد» فرمانده عمومی نیروهای مسلح آمریکا طی اظهاراتی در کنگره این کشور اظهار داشتند: استراتژی جدید واشنگتن در قبال افغانستان و جنوب آسیا متضمن پیروزی ماموریت نظامی ایالات متحده در منطقه خواهد بود.

پیش از این فرماندهان آمریکایی گفته بودند که ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان با بن بست روبرو خواهد شد و خواستار اعزام نظامیان بیشتری به این کشور شده بودند. 

 ماتیس در ادامه گفت که از هم اکنون می تواند شاهد موفقیت های آمریکا در افغانستان بود؛ در ماه‌های اخیر تلفات غیرنظامیان در افغانستان کاهش یافته، همچنین از توان طالبان در انجام حملات به ویژه عملیات تهاجمی کاسته شده و توانایی عملیات نیروهای امنیتی افغانستان نیز افزایش یافته است

 

پاکستان

ماتیس در ادامه مساله پاکستان پرداخت و گفت: بخشی از استراتژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا بر پاکستان متمر کز است و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز هشدار داد که اسلام آباد باید به صف مبارزه با تروریسم بپیوندد و از حمایت و تامین پناهگاه برای گروه های تروریستی بپرهیزد.  (اینجا)

  در این راستا «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نیز اعلام کرد که آدرس دقیق شبکه «حقانی» را می‌دانیم، اما شاهد پیشرفت در امحای لانه های این شبکه نبوده ایم.

ماتیس نیز در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون رویکرد ترامپ در قبال پاکستان گفت که در هفته‌های آینده گفتگوها با پاکستان برای ایجاد روابط جدید بین اسلام آباد و واشنگتن آغاز خواهد شد. وی اما جزئیاتی در این باره ارائه نکرد.

ماتیس و دانفورد در پایان اعلام کردندکه در کنار حمایت ایالات متحده، حمایت منطقه‌ای به ویژه همکاری پاکستان، هند و چین را در زمینۀ تامین صلح و ثبات در افغانستان ضروری پنداشته و تاکید کردند که استراتیژی جدید آمریکا ابزار لازم را برای چنین اجماعی فراهم کرده است.

 روابط بین آمریکا و پاکستان در طول یک دهه گذشته تیره شده است. مقامات آمریکایی از مدتها قبل نقشی را که پاکستان در افغانستان ایفا می کند زیر سوال برده اند و این اظهارات ماتیس می تواند باعث بروز نگرانی در اسلام آباد و در داخل ارتش پاکستان شود.

ماتیس که در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا سخن می گفت افزود :« ما باید یک بار دیگر این راهبرد را با پاکستانی ها امتحان کنیم و اگر این راهبرد با وجود حداکثر تلاش ما شکست خورد در آن صورت رئیس جمهوری آماده خواهد بود تا اقدامات لازم را اتخاذ کند.
لازم است یکبار دیگر تلاش کنیم تا این استراتژی با پاکستانی‌ها جواب بدهد و چنانچه نهایتا تلاش‌های ما با شکست مواجه شد، رئیس‌جمهوری آمریکا آماده است تا هر گامی که لازم است بردارد.»

ماتیس در پاسخ به این سوال قانونگذاران درباره اینکه آیا لغو رتبه پاکستان مد نظر است یا نه، گفت: "اطمینان دارم همینطور است."

یکی از افسران ارشد ارتش آمریکا نیز گفت به اعتقاد او آژانس اصلی جاسوسی پاکستان با گروه‌های شبه‌نظامی در ارتباط است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در کمیته سرویس‌های مسلح سنا تاکید کرد: برای من واضح است که سرویس جاسوسی پاکستان (ISI) ارتباطاتی با گروه‌های تروریستی دارد.

وزیر دفاع آمریکا در اشاره به سفر اخیرش به دهلی‌ گفت با رهبران هند درباره راه‌های افزایش همکاری با هدف ارتقای ثبات و امنیت بلند مدت منطقه‌ای رایزنی کرده است.

او تاکید کرد: ما قاطعانه به نقش پاکستان رسیدگی می‌کنیم. درخواست‌های ناتو باید در اسلام‌آباد مورد پذیرش قرار بگیرد.
استراتژی دولت آمریکا در قبال کره شمالی


کره شمالی

رئیس پنتاگون همچنین در جلسه سنا درباره تردیدهای ایجاد شده در مورد استراتژی دولت آمریکا در قبال کره‌شمالی شفاف‌سازی کرد و از تلاش رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای این بن‌بست هسته‌ای حمایت به عمل آورد.

او گفت: جامعه بین‌الملل روی بی‌اثر کردن تهدید کره‌شمالی و پیگیری‌های مداوم قابلیت‌های موشکی و هسته‌ای کیم جونگ اون متمرکز هستند. وزارت دفاع کاملا از تلاش‌های تیلرسون برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک حمایت می‌کند اما همچنان روی دفاع از ایالات متحده آمریکا و متحدانمان متمرکز است.

پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند که در جریان دیدار اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با آقای ترامپ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، رئیس جمهوری آمریکا خواستار مسدود شدن دفتر گروه طالبان شده بود.

اما آقای غنی وقتی به کابل بازگشت، در کنفرانس مشترکی با آقای متیس و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، به خبرنگاران گفت که چنین چیزی در این دیدار مطرح نشد و آنچه که در رسانه‌ها در این مورد مطرح شده، "شایعه" است.

آگاهان معتقدند که اگر دولت آمریکا سیاست خود را در قبال پاکستان و همچنین دفتر گروه طالبان در قطر بازنگری کند، یا به نحوی فشارها را بر پاکستان و این گروه افزایش دهد، می‌تواند منبع تحولات جدیدی در مورد قضیه افغانستان شود.

49310

کد N1774774

وبگردی