آفتاب

باید با هرگونه تلاش در جهت تضعیف توافق هسته‌ای مقابله شود

باید با هرگونه تلاش در جهت تضعیف توافق هسته‌ای مقابله شود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل جمع‌بندی دبیرکل مبنی بر این‌که جهان بیش از هر زمان دیگر به اقدامات چندجانبه برای حل­ چالش‌های جهانی نیاز دارد را مورد تایید قرار داد و از اقدامات برخی قدرت‌ها در تضعیف چندجانبه­‌گرایی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو در جریان جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع بحث در خصوص گزارش سالانه دبیرکل در مورد کار این سازمان، برجام را به عنوان شاهدی بر ارزش دیپلماسی دانست و گفت: باید با هرگونه تلاش برای تضعیف این توافق که در نهایت منجر به تضعیف دیپلماسی و چندجانبه­‌گرایی خواهد شد، مقابله شود. 

سازمان ملل در ایفای نقش گزارشگری درخصوص برجام رویکرد سازنده‌‌تری اتخاذ کند

وی همچنین از دبیرخانه سازمان ملل متحد خواست، در ایفای نقش گزارشگری خود در خصوص برجام رویکرد سازنده‌‌تری اتخاذ کند.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به تصویب معاهده ممنوعیت سلاح­‌های هسته­‌ای، آن را گامی به سمت  هدف غایی «جهان عاری از سلاح­‌های هسته­‌ای» دانست و اظهار داشت: این اقدام، اعتراض جمعی کشورهای جهان به پنجاه سال تخلف کشورهای دارای سلاح‌های هسته­‌ای از تعهدات خلع­ سلاحی‌شان است. 

ایجاد دفتر مقابله با تروریسم باعث تقویت انسجام و هماهنگی می‌شود 

خوشرو همچنین به روندهای نگران‌کننده­ «رقابت­ جدید تسلیحاتی هسته­‌ای» و «رقابت­ جدید مدرنیزه کردن تسلیحات هسته­‌ای» در کنار خواست قوی جامعه بین‌المللی برای پایان دادن فوری به این رقابت‌ها اشاره کرد و عدم ذکر این روندهای مهم در گزارش دبیرکل را یادآور شد. 

وی با اشاره به ایجاد دفتر مقابله با تروریسم به عنوان بخش جدیدی در دبیرخانه سازمان ملل متحد برای هدایت فعالیت­‌های مرتبط با مقابله با تروریسم، این اقدام را باعث تقویت انسجام و هماهنگی و بهبود ارتباطات داخلی و خارجی در این حوزه دانست. 

اختصاص بودجه کافی به دفتر مقابله با تروریسم از محل بودجه عادی سازمان ملل 

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در عین حال تصریح کرد: این اقدام باید ظرفیت سازمان ملل در پرداختن به علل ریشه­‌ای تروریسم و افراطی‌گری خشن را افزایش دهد.

وی خواستار اختصاص بودجه کافی به این دفتر از محل بودجه عادی سازمان ملل متحد شد و از این موضوع که در حال حاضر در ساختار جدید اغلب پست­‌ها از محل بودجه داوطلبانه تامین می‌شوند، ابراز نگرانی کرد. 

دستیابی به صلح و توسعه پایدار اکنون فوری­‌ترین اولویت این منطقه است

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در ادامه به وضعیت منطقه خاورمیانه اشاره کرد و این منطقه را درگیر چالش‌های متعدد انسانی، اجتماعی و زیست­ محیطی دانست و خاطرنشان کرد: دستیابی به صلح و توسعه پایدار اکنون فوری­‌ترین اولویت این منطقه است. لذا فرآیند تحول نظام ملل متحد باید به گونه­‌ای باشد که به کشورهای این منطقه در برآوردن نیازها و رفع چالش‌های خاص خود کمک کند.

خوشرو خواستار آن شد که سازمان ملل متحد در تنویر افکارعمومی جهانی نقش هدایت‌کننده ایفاء کند و در این حوزه دنباله‌روی روندهای رسانه­‌ای هم­‌راستا با تمایلات کشورهای تامین‌کننده مالی نباشد. 

تلاش‌های دبیرکل در تحول باید توانایی اعضای برای ایفای نقش نظارتی خود را تقویت کند

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به تلاش‌های دبیرکل جدید سازمان ملل متحد در ایجاد تحول در مدیریت این سازمان، ابراز داشت که این اقدامات باید توانایی اعضای برای ایفای نقش نظارتی خود را تقویت کرده و نیز ماهیت بین دولتی، چندجانبه و بین­‌المللی این سازمان را حفظ کند.

وی اضافه کرد: کشور ما طرح­‌های دبیرکل برای ایجاد تحول را به دقت بررسی خواهد کرد و ایران مشارکت فعالی در مباحثات در این خصوص خواهد داشت.

کد N1774459

وبگردی