آفتاب

بویینگ، اولین شرکتی است که با خروج آمریکا از برجام متضرر می‌شود

بویینگ، اولین شرکتی است که با خروج آمریکا از برجام متضرر می‌شود

یک پایگاه خبری آمریکایی با اشاره به اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران اولین کمپانی که متضرر خواهد شد شرکت هواپیمایی بویینگ است، نوشت: «در این خصوص از بسیاری از سناتورها سوال شده اما پاسخی دریافت نشده است.»

به گزارش ایلنا به نقل از سی ان بی سی، در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، اولین کمپانی که متضرر خواهد شد، شرکت هواپیمایی بویینگ است. 

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تهدید کرده که پایبندی ایران به توافق سال ۲۰۱۵ را تایید نخواهد کرد. اگر چنین اتفاقی بیافتد بیش از همه شرکت بویینگ متضرر خواهد شد. 

سی ان بی سی نوشت: « این شرکت هواپیمایی توافقی برای فروش ۸۰ هواپیما به ایران‌ایر و ۳۰ هواپیما به شرکت آسمان با ایران امضا کرده است. در مجموع این توافق ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار داشته است.»

 به گفته «کای ون رومر» یک تحلیل‌گر هوانوردی در آمریکا، اگر بویینگ قادر نباشد این هواپیماها را به ایران  تحویل دهد احتمالا تاثیراتی بر انبار این کمپانی خواهد داشت. 

بر اساس تحلیل رومر، علی رغم مشکلات بالقوه، هفته گذشته قیمت سهام بویینگ به ۳۱۵ دلار در هر سهم افزایش یافت و این تقریبا ۲۵ درصد بالاتر از قیمت کنونی آن است. این مشکل بیشتر به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد تا ۲۰۱۸ ؛ چراکه بویینگ برای سال آینده بیش از حد فروش داشته و این یعنی کارخانجات عظیم این کمپانی احتمالا می‌توانند این هواپیماها را به یک کمپانی دیگر در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران سقوط کند، بفروشند. 

با این حال بر اساس گفته رومر، بویینگ تنها ۹۰ درصد از انبار ۲۰۱۹ خود را فروخته و این یعنی روند ارسال هواپیماهای اضافی بر سر جای خود است. 

سی ان بی سی نوشت: «اگر رییس‌جمهور آمریکا تصمیم به عدم تایید پایبندی ایران به برجام بگیرد، تعهدات آمریکا تحت این توافق لغو خواهد شد و هنوز معلوم نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. عدم تایید پایبندی ایران لزوما به معنای قطع همه روابط تجاری نیست. اروپا و آسیا روابط تجاری رو به رشدی با ایران دارند و مقامات همه این کشورها از هر دو قاره به امریکا اصرار دارند که بر تعهداتش در برجام  پایبند بماند.»

این پایگاه خبری نوشت: « با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرده که با خروج آمریکا از برجام، ایران می‌تواند از این توافق خارج شود و وضعیت به شرایط قبل از توافق برگردد.»

سی ان بی سی در ادامه این گزارش به گفت‌وگوی خود با سخنگوی بویینگ اشاره کرد و نوشت: « سخنگوی بویینگ گفته ما در میانه این فرآیند هستیم و درباره ایرلاین‌های تایید شده ایرانی از سوی دولت، به کارمان ادامه می دهیم.  اما اگر توافق هسته‌ای لغو شود این قواعد و قوانین شکل مبهمی خواهند گرفت. »

سی ان بی سی مدعی شد که با بسیاری از اعضای مجلس سنای آمریکا برای درک موقعیت در صورت عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت آمریکا و بازگشت تحریم‌های اقتصادی سابق گفت‌وگو کرده اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

نویسنده این گزارش در ادامه ادعاهای خود نوشت: « ایران خواستار این هواپیماهای جدید است. تحریم‌ها باعث شده ناوگان هوایی ایران به شدت فرسوده شود. دولت ایران تحریم‌ها را در بسیاری از تصادفات هوایی و سقوط هواپیماها مقصر می‌داند.»

«روبرت استالرد» تحلیل‌گر امور دفاعی و هوانوردی در مرکز تحقیقات هوایی «ورتیکال» آمریکا گفت: «اگر بویینگ مجبور به عقب‌نشینی از توافق با ایران و خروج از بازارهای ایران شود، برای بویینگ خوب نیست؛ اما قطعا آنها به راهشان ادامه می‌دهند. بویینگ سی سال بدون بازار ایران به حیات خود ادامه داده است.»

یک تحلیل‌گر امور هوانوردی دیگر این خصوص به سی ان بی سی گفت: « در صورت خروج آمریکا از برجام، انبارهای بویینگ یک مشکل کوچک پیدا خواهد کرد اما به سرعت می‌تواند این مشکل را برطرف کند. با این حال اگر فروش بویینگ متوقف شود، فرصت خوبی را از دست داده است. این توافق می‌توانست پل بالقوه‌ای باشد. »

این پایگاه خبری به رشد فروش بویینگ به چین بعد از اولین سفر ریچارد نیکسون رییس‌جمهور اسبق آمریکا به چین بعد از از سرگیری روابط دو کشور اشاره کرد و نوشت: « ایران توافقاتی با شرکت‌های عظیم هواپیمایی در اروپا از جمله ایرباس داشته است. با این حال ارسال این هواپیماها هم با تردیدهایی همراه است چرا که ایرباس روابط عمیقی با آمریکا دارد و یکی از پایگاه‌های این کمپانی هواپیماسازی در ایالت آلابامای آمریکاست. این یعنی ایرباس هم با بررسی‌های دقیق دولت آمریکا مواجه خواهد شد.»

کد N1774387

وبگردی