آفتاب
توسط نشر داستان انجام شد؛

چاپ دو کتاب تحلیلی درباره اشعار مولانا، خواجوی کرمانی و شهریار

چاپ دو کتاب تحلیلی درباره اشعار مولانا، خواجوی کرمانی و شهریار

دو کتاب «بیتی که گشاده شد در آن کو» و «گونه های تقابل معنایی در اشعارخواجوی کرمانی و استاد شهریار» در حوزه ادبیات کلاسیک فارسی توسط نشر داستان به چاپ رسیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر داستان به تازگی دو اثر در حوزه ادبیات کلاسیک فارسی منتشر کرده که مربوط به حوزه نقد و تحلیل می شوند. یکی از این کتاب ها خوانش و گزینه غزل‌ها و رباعیات مولانا، اثر رضا روزبهانی است که با عنوان «بیتی که گشاده شد در آن کو» چاپ شده است.

روزبهانی شاعر، منتقد و روزنامه نگار است که پیش از این دو مجموعه شعر و نیز دو کتاب تحلیلی در باره مولانا منتشر کرده است. او در این کتاب با نگاهی متفاوت به سراغ رباعی ها و غزلیات مولانا رفته است.

وی در مقدمه کتاب پیش رو اشاره می کند: از زمانی که کار اصلی این گزینش را شروع کرده‌ام یعنی از حدود سال ۱۳۸۲ تا اکنون (شهریور ۱۳۹۵)، نزدیک به تمام گزیده‌هایی را که از غزلیات شمس منتشر شده خوانده‌ام؛ تقریبا در تمامی آن‌ها صرفا شورانگیزی و وجه سماعی شعر مولانا مورد نظر بوده؛ گونه‌ای سلیقه‌ورزی که بنده اکیدا از آن پرهیز کرده‌ام. 

این کتاب در واقع جز گزینه رباعی‌ها خوانش مدرنی از بهترین غزل‌های مولاناست. خوانشی که منهای ذوق شخصی بنده بر زیبایی‌شناسی شاعری بنا نهاده شده که می‌بایست چیزی همین حول و حوش سده چهارده هجری می‌زید. این جسارتی بوده که بنده به پشتوانه سه دهه هم‌زیستی با همو به آن مبادرت کرده‌ام.

این کتاب با ۱۴۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب دیگری که داستان به تازگی در حوزه ادبیات چاپ کرده، «گونه های تقابل معنایی در اشعارخواجوی کرمانی و استاد شهریار» نوشته فروغ کاظمی و زهره امامی است.

در  این کتاب انواع و میزان کاربرد تقابل‌های معنایی در اشعار شاعرانی چون خواجو کرمانی و محمد حسین بهجت تبریزی معروف به شهریار بررسی شده و حدود ۱۵۰ واژه متقابل همراه با بسامد آنها از کتاب «الحضریات فی الغزلیات من دیوان صنایع الکمال» و ۱۵۰ شعر از غزلیات به طورتصادفی انتخاب شده و سپس به بررسی و تجزیه و تحلیل و طبقه بندی آنها بر اساس انواع تقابل‌های معنایی مورد توافق زبان شناسان پرداخته شده است.

این کتاب هم به تازگی با ۱۴۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد N1772656

وبگردی