آفتاب

تدوین حدود ۴۰ برنامه برای توسعه گردشگری کشور

تدوین حدود ۴۰ برنامه برای توسعه گردشگری کشور

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تدوین حدود ۴۰ برنامه برای توسعه گردشگری کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد محب خدایی (معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی) در نشست خبری بیان داشت: حدود ۴۰ برنامه برای توسعه گردشگری کشور به‌عنوان استراتژی دوره گذار تدوین شده که اجرایی می‌شود. ذخائر ما در حوزه گردشگری، استان‌ها هستند، اینها در حکم ذخائر نفتی هستند که باید از آنها بهره‌برداری شود.

وی افزود: در بین ۱۲۶ کشور جهان در حوزه گردشگری تقریبا بعد از برجام ۴ پله صعود داشتیم و در حوزه گردشگری در شاخص‌ها به جایگاه ۹۳ دست پیدا کردیم.

معاون گردشگری تاکید کرد که طبق تاکید ریاست‌جمهوری و اسناد بالادستی باید از ۵ میلیون گردشگر فعلی به ۲۰ میلیون گردشگر دست پیدا کنیم، اما سوال اینجاست که برای دست‌یابی به این هدف چه باید بکنیم؟

وی افزود: یکی از تأکیدات مهم این است که صنعت گردشگری در کنار صنعت نفت جایگاه خود را پیدا کند.یکی از بحث‌های مهم برای اینکه شاهد توسعه فزاینده در حوزه افتصادی باشیم، گردشگری است، خیلی از کشورهایی که به ذخایر نفتی دسترسی ندارند از حوزه گردشگری استفاده می‌کنند و امروز کشورهایی که در رکود اقتصادی هستند به مباحث گردشگری ورود پیدا کردند.

محب خدایی تاکید کرد: هر توریست که وارد یک کشور می‌شود ۱۲۰۰ دلار درآمد با خود به همراه می‌آورد، ارزآوری صنعت گردشگری عادلانه است و این یکی از مزیت‌های این صنعت است، این در حالی است که اگر درآمد هر بشکه نفت را ۴۰ دلار درنظر بگیریم، ارزآوری هر گردشگر معادل ۳۰ بشکه نفت است.

وی افزود: حدود ۴۰ برنامه برای توسعه گردشگری کشور به‌عنوان استراتژی دوره گذار تدوین شده است و اجرایی می‌شود، ذخائر ما در حوزه گردشگری، استان‌ها هستند، اینها در حکم ذخائر نفتی هستند که باید از آنها بهره‌برداری شود، در کشور ما بهترین زمان برای ظرفیت‌سنجی عید نوروز است، در این زمان می‌توانیم زیرساخت‌ها را ارزیابی و بررسی کنیم و برنامه‌های خود را برای جذب گردشگر خارجی تدوین کنیم.

محب خدایی با اشاره به اینکه در مقطع زمانی عید نوروز به‌طور تقریبی بسیاری از ادارات تعطیل است و اگر خدماتی ارائه می‌شود توسط ۳۰ درصد از ظرفیت کشور است بیان داشت: در توزیع گردشگری در کشور توزیع متوازنی شکل نگرفته است و بسیاری از ظرفیت‌ها ناشناخته باقی مانده است و استان‌ها و مدیریت شهری بر حوزه گردشگری تمرکز نداشته‌اند.

وی افزود: موضوع شهر گردشگر دو وجه را با هم متمایز می‌کند، خیلی از شهرهای ما بر پاسخگویی به نیازها و کارها تمرکز دارند و برنامه‌ها با محوریت نیازها و ضرورت‌های شهری انجام می‌شود، صنعت گردشگری یک صنعت مولد و کاتالیزور در سایر حوزه‌هاست و مدیریت شهری باید در برنامه‌ریزی‌ها به دو جامعه گردشگر و جامعه ساکن توجه کند.

محب خدایی گفت: صنعت گردشگری صادرات بدون انتقال دارایی و ارزآوری را به‌دنبال دارد، مزیت صنعت گردشگری این است که به‌عنوان کاتالیزور برای صادرات کالایی که فکر نمی‌کردیم می‌توانیم صادر کنیم، زمینه صادرات فراهم می‌کند.برنامه‌ریزی در حوزه فرودگاه، بازار، بیمارستان در شهر گردشگر با آنچه در شهر ایده‌آل وجود دارد، متفاوت است.

محب خدایی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به طرف جذب گردشگر برویم باید یک زبان مشترک در حوزه گردشگری در ارکان موثر جامعه ایجاد شود بیان داشت: نگرش مدیریت شهری باید در راستای توسعه صنعت گردشگری تغییر کند، و یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که مسئولان اصلی شهر را به‌عنوان مشاوران مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌ها داشته باشیم و همچنین رقابت بین استان‌ها برای این تغییر نگرش ایجاد شود.

وی افزود: سخنرانی مسئولان کشوری، اجرای برنامه‌های آیینی مرتبط با ماه محرم و برگزاری نمایشگاه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و به‌عنوان دو پارامتر اصلی توسعه صنعت گردشگری از مهم‌ترین برنامه‌های این روز است.

کد N1770629

وبگردی