آفتاب
فرابورس

محرک پتروشیمی شاخص فرابورس

محرک پتروشیمی شاخص فرابورس

شاخص کل فرابورس در نخستین روز پاییز، با رشد حدود شش واحدی در سطح 963 واحدی قرار گرفت. این نماگر در آخرین هفته تابستان همگام با شاخص بورس ...

دنیای اقتصاد:شاخص کل فرابورس در نخستین روز پاییز، با رشد حدود شش واحدی در سطح 963 واحدی قرار گرفت. این نماگر در آخرین هفته تابستان همگام با شاخص بورس تهران بر مدار صعودی قرار گرفت و توانست مرزهای جدیدی را تجربه کند. تحولات چند روز اخیر فرابورس نشان می‌دهد از میان صنایع مختلف فرابورس، نمادهای زیرمجموعه پتروشیمی از رشد نسبتا مناسبی برخوردار بوده‌اند. بر این اساس، دیروز شاخص کل فرابورس تحت تاثیر رشد چشمگیر قیمت سهام شرکت پتروشیمی مارون سبزپوش شد.

 

جهش «مارون» با موج مثبت بازار جهانی

با توجه به پایداری نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی شاهد رشد شاخص بازار سهام در هفته پایانی تابستان بودیم. چنان که نماگر فرابورس در هفته گذشته حدود 4/ 1 درصد رشد داشت. دیروز نیز با بازگشایی بازار داخلی شاخص فرابورس رشد نسبتا مناسبی را تجربه کرد چنانکه با رشد چشمگیر قیمت سهام شرکت پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر را پذیرفت. قیمت سهام «مارون» روز شنبه به میزان 113 تومان رشد کرد تا بیشترین افزایش قیمت روزانه در این نماد از 10 مرداد به ثبت برسد. در هفته اخیر، شاهد رشد مناسب قیمت جهانی اتیلن و پروپیلن بودیم چنان که قیمت هر تن اتیلن در بازارهای شمال شرق آسیا با افزایش 4/ 2 درصدی (بیش از 30 دلاری) به قیمت 1351 دلار رسید. بنابراین افزایش نرخ محصولات پتروشیمی مارون از جمله اتیلن سبب شد معاملات مثبت در این نماد بیش از 6/ 7 واحد شاخص فرابورس را ارتقا دهد. همچنین معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی خراسان با حمایت حدود 5/ 1 واحدی، پس از نماد معاملاتی «مارون» بیشترین تاثیر فزاینده را در محاسبه «آیفکس» داشتند.

از سوی دیگر اصلاح قیمت متانول از مرزهای بالای 350 دلار به سطح 335 دلار سبب تعدیل قیمت سهام نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس شد. قیمت متانول در هفته گذشته حتی تا مرز 360 دلار را تجربه کرد اما در پایان هفته اخیر حدود 7 درصد افت کرد. با توجه به اینکه بیش از 95 درصد درآمد فروش پتروشیمی زاگرس حاصل از صادرات متانول است این اثرپذیری طبیعی است. به این ترتیب، افت قیمت «زاگرس» اثر منفی 4/ 1 واحدی بر شاخص فرابورس گذاشت. نمادهای تاثیرگذار دیگری که از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند، نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بودند که بیش از 2/ 1 واحد شاخص فرابورس را تنزل دادند. با اصلاح قیمتی در این نمادها شاهد افت 05/ 0 درصدی شاخص صنعت فلزات اساسی (نسبت به پایان هفته گذشته) در فرابورس بودیم. این در حالی است که قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی در وضعیت نسبتا پایداری در هفته اخیر نوسان داشت. دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبيرگران فارس و خوزستان رشد چشمگیر 5/ 4 درصدی قیمت را تجربه کرد و بیشترین افزایش قیمت در میان شرکت‌های فرابورسی را به ثبت رساند. از سوی دیگر، افت نزدیک 5 درصدی قیمت سهام شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بیشترین کاهش قیمت فرابورس را ثبت کرد. همچنین بررسی معاملات روز گذشته فرابورس نشان می‌دهد بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس به ترتیب با رقم نزدیک به 11 و نیم میلیون سهم به ارزش هفت میلیارد و 700 میلیون تومان به نام نماد معاملاتی تازه‌وارد «ریشمک» به ثبت رسید.بنابراین در روز گذشته، نزدیک 150 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 420 میلیارد تومان در 140 هزار و 855 نوبت معاملاتی دست به دست شد. از این میزان معاملات، خریدوفروش حدود 60 میلیون ورقه به بازار اول و دوم اختصاص یافت که ارزش معاملات آن رقم تقریبی 38 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

 

رکورد جدید «ریشمک» در تابلوی فرابورس

در ادامه تحولات دیروز شاهد گشایش نماد معاملاتی «ریشمک» در بازار عادی فرابورس بودیم. نماد معاملاتی این شرکت که در دی ماه سال گذشته در فرابورس ایران پذیرش شده بود، روز شنبه، اول مهرماه در تابلوی معاملات درج شد. به این ترتیب، سومین عرضه اولیه امسال فرابورس با کشف قیمت 674 تومان برای هر سهم «تولید و صادرات ریشمک» رقم خورد. بنابراین دیروز، نماد معاملاتی این شرکت در زیرمجموعه گروه مواد و محصولات دارویی گشایش یافت و 10 درصد سهام آن به بیش از 114 هزار کد معاملاتی تخصیص یافت تا رکورد حضور معامله‌گران برای خرید شکسته شود. ارزش معاملات «ریشمک» در نخستین روز کاری بیش از هفت و نیم میلیارد تومان به ثبت رسید.

 

تغییر مالکیت در فرابورس

برآیند تغییر کل مالکیت‌ها نیز در نخستین روز پاییزی فرابورس به نفع سهامداران حقوقی به ثبت رسید. به این ترتیب، روز گذشته شاهد انتقال مالکیت یک میلیارد و 300 میلیون تومانی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی اشخاص حقوقی بودیم. در این میان، بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی با معامله در نماد معاملاتی شرکت هتل پارسیان کوثر و شرکت آهن و فولاد ارفع صورت گرفت که ارزش آن رقمی بیش از 770 میلیون تومان را نشان می‌دهد. در مقابل، معامله در نماد شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و شرکت مبین وان کیش به میزان بیش از 400 میلیون تومان، بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی را رقم زد.

 

تداوم معاملات پرارزش در «سخاب»ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نزدیک سه میلیون و 750 هزار ورقه بهادار در 908 نوبت معاملاتی معامله شد. ارزش معاملات این بازار حدود 365 میلیارد تومان رقم خورد تا بیش از 85 درصد ارزش معاملات فرابورس در بازار بدهی ثبت شود. همچنین در میان معاملات دیروز، شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از یک و نیم میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی بانکی در 606 نوبت معاملاتی بودیم. در میان اوراق «سخاب»، دیروز نماد «سخاب5» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین، اوراق «سخاب6» که در روز سه‌شنبه هفته گذشته عرضه اولیه شد، در روز گشایش نرخ سود موثر 7/ 18 درصدی را تجربه کرد. با این حال، روز گذشته این نرخ به میزان 3/ 19 درصد رقم خورد.

کد N1770220

وبگردی