آفتاب

آشپزی برای زنگ تفریح

آشپزی برای زنگ تفریح

مریم حدادی: امروز نخستین روز سال تحصیلی است و این یعنی شما به عنوان یک مادر می‌توانید با خیال راحت، یک نفس عمیق بکشید چون احتمالا در شهریور‌ماه حسابی سرتان شلوغ بوده.

آماده‌كردن وسايل مورد نياز مدرسه و خريدهاي بچه‌ها تمام‌شده و حالا خود بچه‌ها هستند كه بايد نقش‌شان را در سال تحصيلي جديد خوب بازي كنند. اما يك مورد اجازه نمي‌دهد كه شما همچنان با خيال آسوده استراحت‌تان را ادامه دهيد؛ آن هم برنامه غذايي‌اي است كه بايد براي روزهاي بعد بچينيد. شايد اگر تنوع و طعم خوراكي‌هاي سالم درون منزل شما كمي به تنوع خوراكي‌هاي بيرون نزديك شود، فرزند شما راحت‌تر با آنچه به‌عنوان تغذيه زنگ تفريح، درون كيفش مي‌گذاريد، كنار بيايد. فهرستي از مواد مغذي‌اي كه اطرافتان مي‌شناسيد تهيه كنيد و بسته به نوع مزاج فرزندان‌‌تان از آنها در برنامه غذايي‌تان استفاده كنيد. سعي كنيد تمام خلاقيت‌تان را به‌كار بگيريد تا با همان مواد غذايي هميشگي، مزه‌هاي جديدي خلق كنيد.

  • شكلات صبحانه درست كنيد

اگر مي‌خواهيد يك خوراكي وسوسه‌انگيز براي صبح درنظر بگيريد، مي‌توانيد نخستين گزينه را شكلات صبحانه قرار دهيد؛ اما نه هر شكلات صبحانه‌اي. آستين‌ها را بالا بزنيد و وارد آشپزخانه شويد. اين نسبت‌ها را از اين مواد به ياد بسپاريد:
ارده: 6قاشق؛ عسل: 2قاشق؛ پودر فندق: يك قاشق؛ پودر كاكائو و وانيل از هر كدام به مقداري كه حدس مي‌زنيد با مذاق كودكان‌تان سازگار است. همه اين مواد را داخل يك ظرف چيني دردار بريزيد و به آرامي مواد را با هم مخلوط كنيد. براي جلوگيري از گلوله‌گلوله‌شدن كاكائو، آن را به وسيله يك الك كوچك روي ساير مواد بريزيد. بهتر است كه همه مقدار اوليه كاكائو را يكباره الك نكنيد. در 2 يا 3 دفعه اين كار را انجام دهيد تا در هر مرحله مواد به‌خوبي با هم مخلوط شوند. اگر در كنار عسل به‌دنبال جايگزين‌هاي ديگري براي طعم شيرين شكلات‌تان هستيد، مي‌توانيد به شيره انگور يا شيره توت و يا حتي شيره خرما فكر كنيد. امتحان هر كدام از اين شيره‌ها وقت زيادي از شما نمي‌گيرد. تلاش كنيد!

  • ماجراي زنگ تفريح و بوفه مدرسه

تقريبا قابل تشخيص است كه چرا در زنگ تفريح، كودكان به سمت بوفه‌هاي مدارس مي‌دوند. يكي از دليل‌هاي اين كار بچه‌ها، چيپس‌ها، كيك‌ها و كلوچه‌هاي رنگارنگ و وسوسه‌انگيز است، نه گرسنگي! شايد رقابت تنگاتنگي به‌نظر برسد اما شما هم نبايد ميدان را خالي كنيد. عزم‌تان را جزم كنيد تا همچنان فرزندانتان را در زمين خوراكي‌هاي سالم نگه داريد. چيپس‌هاي ميوه بهترين پيشنهاد هستند. حتي مي‌توانيد به كمك خود بچه‌ها آنها را آماده كنيد. تهيه ساده‌ترين چيپس ميوه، درست‌كردن چيپس سيب است. سيب‌ها را به‌صورت حلقه‌هاي نازك ببريد و در يك ظرف آب و يخ وكمي آبليمو بگذاريد به‌مدت ۱۰ دقيقه بماند؛ حالا آب را خالي كنيد و سيب‌ها را روي كاغذ روغني يا ورقه‌هاي مخصوص فر كه از سيليكون درست شده است و احتياج به چرب‌كردن ندارد و نچسب است، بچينيد و درون فر كه از قبل با۲۰۰ درجه فارنهايت گرم كرده‌ايد به‌مدت يك‌ساعت و نيم اجازه دهيد بماند. بعد، از فر درآورده و اجازه دهيد سرد شود تا براي بسته‌بندي‌هاي مدرسه آماده شود.

  • زود، تند، سريع، كيك خانگي!

اگر بچه‌هايي عاشق كيك خانگي داغ داريد، بهتر است به فكر تهيه شيريني‌هايي برويد كه زود آماده مي‌شوند. پنكيك يكي از بهترين گزينه‌هاست. مخلوط آرد، تخم‌مرغ، شير و مقدار كمي شكر هنگام سرخ‌شدن در تابه، عطر خوشايندي دارد كه اشتهاي هر كسي را باز مي‌كند. بهتر است كه براي چاشني روي پنكيك‌ها به سراغ عسل، شيره انگور يا ميوه‌هاي فصل برويد تا بچه‌ها اين صبحانه مقوي را با لذت بيشتري بخورند. مي‌توانيد همين پنكيك‌هاي كوچك را مثل ساندويچ بپيچيد و درون كيسه‌هاي كاغذي بگذاريد تا بخار نكنند و خمير نشوند. حالا مي‌توانيد آنها را درون كيف‌هاي بچه‌ها بگذاريد. اگر به‌دنبال يك پنكيك متفاوت هستيد مي‌توانيد ابتكار به خرج دهيد و نوع شكم پر آن را تهيه كنيد. كافي است از شب‌قبل، چند سيب قرمز را پوست كنده و بگذاريد آرام آرام نيم‌پز شوند. قبل از آماده‌شدن سفره صبحانه، سيب‌هاي پخته را در ظرف بريزيد و با يك قاشق خامه، 2عدد گردو، عسل و كمي پودر دارچين مخلوط كنيد، روي يكي از پنكيك‌هاي داغ بريزيد و دو طرف آن را به كمك چنگال به هم فشرده كنيد تا مواد مياني آن بيرون نريزند.

  • يك پيشنهاد بي‌نظير

برنجك و گندمك بخشي از خاطره كودكي ما هستند كه مي‌توانيد آنها را به‌عنوان يك ميان‌وعده خوشمزه به بچه‌ها معرفي كنيد. برنجك خانگي، براي بچه‌هايي كه در سن رشد قرار دارند كاملا مناسب است. براي پخت آن كافي است چند پيمانه برنج را به‌مدت چند ساعت خيس كنيد. بعد روي يك پارچه تميز خشك كنيد، حالا درون يك تابه مقداري روغن بريزيد و آن را كمي روي شعله حرارت بدهيد تا پف كند. دانه‌هاي برنجك به همراه ساير مغزيجات مي‌تواند تركيب خوشمزه و مفيدي باشد. گندمك گزينه روي ميز بعدي است كه درست‌كردن آن زحمت خاصي ندارد. كافي است مقداري گندم را بپزيد و درون يك صافي بريزيد تا خشك شود، حالا در يك تابه روغن كنجد يا ذرت بريزيد و گندم‌هاي پخته‌شده را تفت دهيد. براي طعم دادن به آنها مي‌توانيد كمي عسل يا شكر هم اضافه كنيد.

کد N1770027

وبگردی