آفتاب
معاون پژوهشی وزارت علوم خبر داد:

تصویب آئین نامه اجرایی قانون اختصاص یک درصد بودجه دولتی به پژوهش

تصویب آئین نامه اجرایی قانون اختصاص یک درصد بودجه دولتی به پژوهش

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: آئین نامه اجرایی قانون اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاههای دولتی به امر پژوهش مصوب شد و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار مهر وحید احمدی عصر امروز در حاشیه یکصد و پنجاه و نهمین کمیسیون دائمی شورای عتف در جمع خبرنگاران در وزارت علوم گفت: آئین نامه مربوط به اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاههای دولتی به امر پژوهش در شورای عتف مصوب شده است و برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

احمدی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز همچنین گزارش عملکرد دبیرخانه شورای عتف مطرح شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه در خصوص تعداد جلسات شورای عتف نیز گزارشی ارائه شد که این گزارش مربوط به عملکرد دبیرخانه شورای عتف طی ۴ سال اخیر بوده است.

دبیرکل شورای عتف خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه آئین نامه اجرایی برخی قوانین در دستور کار قرار گرفت که قانون برنامه ششم توسعه نیز در این راستا بود.

احمدی گفت: طبق قانون برنامه ششم و بر اساس ماده ۶۴ تکالیفی برای دستگاههای اجرایی در بخش پژوهش تعیین شده است که بر این اساس باید یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاههای اجرایی به امر پژوهش اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: قانون مربوط به اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاههای اجرایی به امر پژوهش به تصویب اعضای کمیسیون های دائمی شورای عتف رسید اما تصویب نهایی این آئین نامه باید در هیات دولت انجام شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم  تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه علاوه بر یک درصد اعتبارات دستگاهها، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی باید ۳ درصد سود قابل تخصیص این مراکز نیز به امر پژوهش اختصاص یابد.

به گفته وی در این جلسه آئین نامه اجرایی این قانون مورد تصویب قرار گرفته و به هیات دولت ارسال خواهد شد.

احمدی به بند (ت) این قانون اشاره کرد و گفت: در این بند بر افزایش بهره وری نظام ملی نوآوری و اجتناب از پژوهشهای تکراری و ایجاد شفافیت در انجام طرح های تحقیقاتی تاکید شده است که بر این اساس طرح های پژوهشی، پایان نامه ها و رساله ها باید در سامانه سمات ثبت شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: ثبت پایان نامه ها، رساله ها و پژوهش ها در سامانه سمات از بروز تخلفات و تقلب های علمی جلوگیری می کند.

کد N1768879

وبگردی