آفتاب
خبر بنگاه‌ها

مسیر حمل کالا از شرق به غرب آسیا یک‌سوم می‌شود

مسیر حمل کالا از شرق به غرب آسیا یک‌سوم می‌شود

با بهره‌برداری کامل طرح جاده ابریشم، مسیر انتقال کالا از شرق چین به ایران 14 روزه می‌شود، این میزان قبلا 45 روزه (دریایی) بود.   شریف ...

گروه بنگاه‌ها:با بهره‌برداری کامل طرح جاده ابریشم، مسیر انتقال کالا از شرق چین به ایران 14 روزه می‌شود، این میزان قبلا 45 روزه (دریایی) بود.

 

شریف نظام‌مافی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس با اعلام این مطلب گفت: هسته اصلی این طرح شامل پروژه‌های زیربنایی به‌خصوص در حوزه راه‌آهن، خطوط لوله و بزرگراه‌ها است که در دو مسیر، چندین منطقه را به یکدیگر متصل می‌کنند که این دو مسیر یکی کمربند اقتصادی ابریشم است که چین را از طریق آسیای مرکزی، روسیه و ایران به اروپا وصل می‌کند و دیگری راه دریایی ابریشم قرن 21 است که چین ساحلی را از طریق دریای جنوب چین و اقیانوس هند، پس از اتصال به آفریقا، از طریق دریای سرخ و مدیترانه به اروپا متصل می‌کند. مجری برگزاری فرصت‌های اقتصادی جاده‌ابریشم جدید با اشاره به همایش اخیرا برگزارشده در این زمینه درخصوص برنامه عملیاتی طرح ابریشم و اقدامات اجرایی آن گفت: براساس سخنرانی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین درخصوص طرح جاده جدید ابریشم، دو سال مطالعه در چین صورت گرفت و کمیسیون توسعه و اصلاحات در سال 2015 یک سندی به‌عنوان برنامه عملیاتی طرح ابریشم منتشر کرد که نکات کلیدی در این طرح شامل همکاری برد-برد به‌عنوان شعار چینی‌ها، اتصال سه قاره اروپا-آسیا و آفریقا به یکدیگر و اوراسیا به‌عنوان منطقه مرکزی اجرای این طرح است. به گفته وی طرح ابریشم یک استراتژی نیست که مشخص باشد چه اهدافی را با چه ابزار و شیوه‌ای دنبال می‌کند، بلکه یک ابتکار است و کشورهای دیگر را برای نوشتن استراتژی‌های این ابتکار از جمله کشور ما را دعوت می‌کند. نظام مافی تصریح کرد: در روند اجرای این طرح ٩٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ٩٠٠ پروژه در نزدیک به ٧٠ کشور جهان وعده اولیه‌ای است که برای این طرح داده شده است، اما چینی‌ها بعد از انتشار سند شروع به اقداماتی از جمله تشکیل بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی با سرمایه اولیه یک صد میلیارد دلار، تشکیل صندوق توسعه جاده ابریشم با سرمایه اولیه ٤٠ میلیارد دلار، ارائه مجوز پرداخت تسهیلات ٨٢ میلیارد دلاری از سوی بانک مرکزی چین به بانک‌های دولتی این کشور برای ارائه وام در پروژه‌های این طرح در کشورهای مختلف کرده‌اند. وی افزود: در سال 2016 چین 50 میلیارد دلار در کشورهای مسیر ابریشم سرمایه‌گذاری کرد و بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی 7/ 1 میلیارد دلار وام را به 9 پروژه زیرساختی در قالب این جاده اعطا کرده است و صندوق سرمایه‌گذاری جاده ابریشم حدود 4 میلیارد دلار در پروژه‌های کشورهای عضو سرمایه‌گذاری انجام داده است. وی یادآور شد، جاده ابریشم دریایی که به عبارت دیگر خطوط حمل‌ونقل دریایی را تعریف می‌کند، عمدتا از چین آغاز و تا ایتالیا ادامه پیدا می‌کند و به‌عنوان یک پروژه بسیار بلندپروازانه حدود 65 درصد از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد که شامل حدود یک‌سوم تولید ناخالص داخلی جهان و حدود یک‌چهارم کل کالاها و خدماتی که در جهان در حال حرکت است، می‌شود.

کد N1768403

وبگردی