آفتاب
گزارش مهر از ستونهای مدارس

تحصیل زیر سقفهای لرزان ۴هزار کلاس درس/۳۸هزار کلاس اولی در هرمزگان

تحصیل زیر سقفهای لرزان ۴هزار کلاس درس/۳۸هزار کلاس اولی در هرمزگان

بندرعباس - سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می شود که نگرانی ها از کلاس های درس غیراستاندار و تخریبی دل اولیا را لرزان کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، رضا زرگر؛ زنگ سال تحصیلی ۹۶ - ۹۷ از چند روز دیگر به صدا در می آید و دانش آموزان به خصوص کلاس اولی ها با شور و اشتیاق زیاد پا به عرصه تعلیم و تربیت می گذارند و برای افزایش دانش و معلومات خود تلاش می کنند.

والدین و دانش آموزان از هفته های قبل برای خرید لوازم التحریر و پوشاک مدرسه در تکاپور هستند. لوازم التحریری ها، پوشاک مدارس، کیف و کفش بیشترین مراجعه کنندگان را دارند. در و دیوار شهر پر از اگهی های تبلیغاتی فروش پیراهن  و مانتو شلوار است که بیشترین آگهی «فرم مدارس رسید» در میان تمامی آگهی های رنگارنگ خودنمایی می کند و بیشترین طرفدار هم بین اولیا دارد.

در کنار تمام این اشتیاق والدین برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندانشان جهت حضور در مدرسه آنچه نباید فراموش کرد ایمنی و استحکام کلاس های درس و مدرسه است که طی ماههای اخیر از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

۳۴۸۲ آموزشگاه پذیرای ۳۴۲ هزار دانش آموز در هرمزگان

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که تعداد دانش آموزان و فضاهای موجود در استان هرمزگان چقدر است؟ بیان داشت: در استان هرمزگان بیش از ۳۴۲ هزار و ۱۲۰ دانش آموز در مدارس دولتی و غیر انتفاعی تحصیل می کنند که بیش از ۳۰۳ هزار و ۸۰۰ دانش آموز در سه هزار و ۲۴۰ آموزشگاه دولتی تحصیل می کنند که در مجموع با احتساب مدارس غیر انتفاعی سه هزار و ۴۸۲آموزشگاه در سال جدید تحصیلی پذیرای دانش آموزان خواهد بود.

نوید احمدی در پاسخ به این سئوال مهر که چند درصد مدارس فرسوده هستند؟ عنوان کرد: بیش از ۹۱۹فضای آموزشی استان هرمزگان در قالب چهار هزار و ۲۵ کلاس غیر استاندارد هستند. برخی از این فضاها تخریبی هستند که باید بازسازی شوند و بعضی دیگر نا ایمن هستند و باید مقاوم سازی شوند.

۴هزار و ۲۵ کلاس درس تخریبی و غیراستاندارد در هرمزگان

وی ادامه داد: ۳۴۰فضای آموزشی در قالب هزار و ۵۹۸ کلاس درس تخریبی و ۵۷۹فضای آموزشی در قالب ۲هزار و ۴۲۷ کلاس درس غیر استاندارد و نیازمند مقاوم سازی هستند.

احمدی با تاکید بر اینکه بحث مدارس تخریبی در استان بسیار جدی است، تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و هم ائمه جمعه همواره این موضوع را مطرح کرده اند که باید برای آن چاره اندیشی کرد. البته در این سالها اقدامات خوبی انجام شده و سعی کرده ایم منابع خیری را به سمت مدارس تخریبی سوق دهیم و از طرف دیگر بنیادها و موسساتی که در این راه خیر گام برداشته اند را ترغیب کنیم که مدارس تخریبی را بازسازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با هفته دولت و مهرماه ۱۳۹۶، نوسازی مدارس هرمزگان ۹۵پروژه آموزشی را در قالب ۱۴۰کلاس درس با زیر بنای سه هزار و ۹۹۴ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۹۸میلیارد ریال در اختیار دانش آموزان عزیز سراسر استان قرار می دهد.

به گفته سرپرست نوسازی مدارس هرمزگان، در سال گذشته ۱۱۸پروژه آموزشی در قالب ۵۱۴کلاس درس با زیر بنای ۷۲ هزار و ۴۲ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۷۱۶میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال به بهره برداری رسید. این پروژه ها از محل اعتبارات ملی، استانی و مردمی به اتمام رسید. در دولت یازدهم ۳۷۸پروژه در قالب هزار و ۵۴۲ کلاس درس با زیر بنای ۲۱۱ هزار و ۴۸۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر دو هزار و ۲۵۷ میلیارد و ۷۴۰میلیون ریال به بهره برداری رسید.

نقش خیرین در استاندارد سازی مدارس و بازسازی کلاسهای تخریبی

وی در مورد نقش خیرین مدرسه ساز هم ابراز داشت: نقش خیرین در توسعه عدالت آموزشی و گسترش مدارس ایمن و استاندارد غیرقابل انکار است. امروز اگر ما توانسته ایم در دورترین نقاط استان و البته محرومترین مناطق، فضای آموزشی استاندارد ایجاد کنیم با حمایت دولت و مشارکت خیرین بوده است. بعد از همایش خیرین مکران علاوه بر خیرین استان، خیرین ملی هم به مدد ما آمدند و بحمدالله امروز هرمزگان با بیش از ۸۵۰خیر مدرسه ساز تعامل و همکاری دارد و در این راستا جا دارد از همه خیرین عزیز مدرسه ساز که ما را در این مهم یاری کرده اند تشکر و قدردانی کنیم.

احمدی با بیان اینکه  ۱۹جشنواره خیرین مدرسه ساز در هرمزگان برگزار شده است، افزود: در این ۱۹جشنواره ۲هزار و ۲۵۵ پروژه در قالب ۵هزار و ۹۱۴ کلاس درس با زیر بنای ۶۲۹ هزار و ۷۴۹ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۳هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال تعهد شده است که ۲هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در همین جشنواره ۱۹خیرین مدرسه ساز ۶۵پروژه در قالب ۲۵۲کلاس درس با زیر بنای ۱۰۵۸۴متر مربع و اعتباری بالغ بر ۳۱۷میلیارد ریال تعهد شد که از تقریبا ۵۰درصد تعهد خیرین در قریب به ۴ماه محقق شد و این اتفاق مبارکی است و امیدواریم تا جشنواره بیستم صددرصد تعهدات محقق شود.

زلزله ای با قدرتی کمتر از ۵ ریشتر هم برای مدارس غیراستاندار حادثه آفرین است

وی در تشریح مشکلات و نیازهای استاندر بخش فضاهای آموزشی بیان داشت: عمده ترین مشکل در استان وجود مدارس تخریبی است که باید با عزم ملی در جهت جمع آوری آن همت بخرج داد. خدای ناکرده اگر در هرمزگان زلزله ای با قدرت کمتر از ۵ریشتر حادث شود، باید منتظر حادثه بود. حتی بارندگی هم برای ما نگران کننده شده است.

احمدی با بیان اینکه ۱۶۰۰کلاس تخریبی آمار کمی نیست، ابرازداشت: اینها کلاس هایی است که باید با قید فوریت آنها را بازسازی کرد. اولویت اول ما بحث بازسازی و مقاوم سازی مدارس تخریبی است. در مرحله دوم کمبود فضاهای آموزشی است که باید جدا مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در شهرک های مسکن مهر به خصوص در شهرک پیامبر اعظم در بندرعباس بیان داشت: در مجتمع پیامبر اعظم بندر عباس ۳۲هزار واحد مسکونی داریم که برای  آنها کلاس درس باید ایجاد شود. درحالی است که تنها در این مجتمع کمتر از ۷۰کلاس درس داریم. در سایر مناطق استان هم ۲۰هزار واحد مسکونی مهر ساخته شده که نیاز به فضای آموزشی دارند در مجموع هزار و ۳۸۰ کلاس درس برای مسکن مهر استان هرمزگان می خواهیم .

سرپرست نوسازی مدارس هرمزگان گفت: اقدام بعدی ما تلاش در جهت یک شیفته شدن مدارس است. ۳۷۸آموزشگاه دوشیفته در قالب دو هزار ۸۸۰ کلاس درس داریم که امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت و همراهی خیرین نیک اندیش مدارس را یک شیفته کنیم. مهمترین موضوعی که لازم به ذکر است. شرایط آب و هوایی و محیطی (جغرافیایی ) هرمزگان با مناطق دیگر کشور متفاوت است. لذا پروژه های در دست اجرا باید در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

به گفته احمدی، ۲۳۱پروژه در قالب ۸۷۹کلاس درس با زیر بنای ۱۸۹هزار و ۸۴۹ متر مربع در دست اجرا داریم که برای تکمیل آنها به بیش از ۱۳۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم. با این شرایط آب و هوایی و رطوبت بالایی که شهرهای ساحلی هرمزگان دارند باید زمان اجرای  پروژه ها به حداقل برسد. 

وی در مورد سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس استان اعلام کرد: استاندارد سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی  مدارس هرمزگان به عنوان اقدامی مهم در دولت یازدهم بود. در دولت یازدهم بالغ بر ۱۱۰میلیارد ریال به منظور استاندارد سازی سیستم گرمایشی در هرمزگان هزینه شده است که برای اولین بار در این دولت اجرایی شد.

وی عنوان کرد: توزیع بیش از ۳هزار و ۹۲بخاری تابشی در مدارس از اقدامات دیگر این اداره کل بوده است. مدارس شهر حاجی آباد هرمزگان از سیستم حرارت مرکزی بهره مند شده اند. در شهرستان بستک هم این طرح ادامه دارد.

حل معضل کلاس های تخریبی نیازمند کمک های همگانی است

احمدی ابراز امیدواری کرد که در ۴سال آینده بتوانیم مدارس تخریبی استان را جمع آوری کنیم. اعتقاد دارم با عنایت به اینکه در ۴سال گذشته بیش از ۱۵۴۲کلاس درس بهره برداری شده، می توان در این ۴ساله هم با حمایت دولت و مشارکت خیرین نسبت به جمع آوری مدارس تخریبی امیدوار باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: دعوت می کنم از خیرین نیک اندیش، موسسات و بانکها، بنیادهای مردمی و خیریه، شهرداریها و همه نهادها و شرکتهایی که می توانند، به مدد ما و آموزش و پرورش بیایند و کمک کنند که انشاالله مدارس تخریبی استان جمع آوری شود. باز هم نگرانی خودم و مردم استان هرمزگان را اعلام می کنم و انتظار همراهی و مشارکت دارم. از جنابعالی و همکاران خوبتان تشکر می کنم.

۳۸ هزار و ۲۵۵ کلاس اولی وارد مدرسه می شوند

دانش هاشمی پور مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آغاز سال تحصیلی جدید در هرمزگان بیان داشت: در سال تحصیلی جدید ۳۴۲ هزار و ۱۲۰ دانش آموز در ۱۳ هزار و ۶۲۸ کلاس درس تحصیل خواهند کرد. که از این تعداد ۲۹۷ هزار و ۱۲۹ دانش اموز در مدارس دولتی و ۲۰ هزار و ۳۹۷ دانش آموز در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده اند.

هاشمی پور با اشاره به تعداد کلاس اولی ها عنوان کرد: اول مهرماه ۳۸ هزار و ۲۵۵ دانش آموز کلاس اولی وارد مدارس هرمزگان خواهند شد.

وی افزود: تعداد کل مدارس دولتی و غیردولتی استان هرمزگان سه هزار و ۴۸۲ آموزشگاه در سال جدید تحصیلی فعال خواهد بود که هزار و ۵۴ آموزشگاه شهری و دو هزار و ۴۲۷ آموزشگاه روستایی است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با ابراز نگرانی از وجود بیش از چهار هزار کلاس درس غیراستاندارد و تخریبی در هرمزگان افزود: امیدواریم نوسازی مدارس با همکاری خیرین مدرسه ساز و حمایت های نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس و نگاه ویژه دولت به نوسازی مدارس تخریبی این مشکل هم طی سالهای پیش رو مرتفع شود.

کد N1768103

وبگردی