آفتاب

سیاست‌های توسعه علم و فناوری در کشور به مرحله اجرا نمی‌رسد

سیاست‌های توسعه علم و فناوری در کشور به مرحله اجرا نمی‌رسد

وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه سیاست‌هایی که برای توسعه علم و فناوری تبیین می‌شود به مرحله اجرا نمی‌رسد، گفت: حرکت علم به شکلی است که می‌توان دریافت سیاست‌ها مبنی بر مطالعه و آسیب‌شناسی نبوده بنابراین اجرایی هم نخواهد بود و هیچ‌کدام قابل دفاع نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی معین، وزیر اسبق علوم در سومین نشست تخصصی انجمن تاریخ اجتماعی علم و فناوری گفت: علت راه‌اندازی این انجمن احیا و استفاده از تجربه‌های علمی بوده که در آموزش عالی به دست آمده و می‌توان امروز با استفاده از آنها برای توسعه علم و فناوری تلاش کرد.

او ادامه داد: با بررسی وضعیت علم و توسعه فناوری دریافتیم که جای نگاه تاریخی و اجتماعی در تاریخ علم و فناوری خالی است و این سوال ایجاد شد که اگر ایران هزار سال پیش پرچمدار علم بوده چرا امروز وضعیت علمی‌اش به این جا رسیده است.

معین افزود: همه این موارد از جمله اهداف راه‌اندازی این انجمن بود که به صورت تخصصی تاریخ و زمینه اجتماعی هر یک از علوم بررسی شود.

وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به سابقه کاری خود در ارگان‌های مختلف آموزش عالی گفت: متاسفانه در جلسات دستگاه‌های آموزش‌عالی سیاست‌هایی که برای توسعه علم و فناوری تبیین می‌شود به مرحله اجرا نمی‌رسد. حرکت علم به‌شکلی است که می‌توان دریافت سیاست‌ها مبنی بر مطالعه و آسیب شناسی نبوده بنابراین اجرایی هم نخواهد بود و هیچ‌کدام قابل دفاع نیست.

معین گفت:‌این انجمن می‌تواند به صورت حرفه‌ای به این مساله توجه کند و براساس المان‌های مختلف‌ زمانه زمینه‌های توسعه علم را بررسی کند تا بتوانیم برای آینده کشور و توسعه علم و فناوری برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌هایمان قابل اجرا باشد.

او افزود: با مجوزی که از یک سال و نیم پیش از وزارت علوم گرفتیم این انجمن را در کارگروه‌های تخصصی راه‌اندازی کردیم همچنین دو نشست برگزار شده و کتاب‌های آن منتشر شده این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مبانی نظری و زمینه‌های اجتماعی تاریخ علم و فناوری در ایران به شکل تخصصی بررسی شود.

در ادامه این نشست ولی‌الله محرابی مولف مجموعه 10 جلدی تاریخ مصور پزشکی جهان درباره تاریخ راه‌اندازی مدرسه دارالفنون و همچنین احمد جلیلی رئیس موزه تاریخ پزشکی و مسلم بهادری استاد پیشکسوت پزشکی درباره بازخوانی تاریخ آموزش پزشکی در ایران معاصر مباحثی را مطرح کردند.

همچنین این جلسه با پرسش و پاسخ‌های حضار به پایان رسید.

کد N1767035

وبگردی