آفتاب
زباله هایی که آتش می‌گیرند؛

تاولی بر جان طبیعت بیرجند/ وقتی طلای سیاه دود می‌شود

تاولی بر جان طبیعت بیرجند/ وقتی طلای سیاه دود می‌شود

بیرجند- تولید روزانه ۱۰۰ تن زباله در بیرجند و دفن غیر اصولی زباله ها موجب شده تا هر روز شاهد دود شدن طلای کثیف شهر باشیم که سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار می دهد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سال‌ها است که مردم خراسان جنوبی از برخی غفلت های مسئولان که مشکلاتی را به بار می‌آورد، رنج می‌برند. رنج هایی که مضاف بر مشکلات طبیعت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

«زباله سوزی» در بیرجند از جمله مشکلاتی است که سال‌ها است که مردم را آزرده خاطر می‌سازد و علی رغم پیگیرهای متعدد از سوی رسانه‌ها، تغییری در روند حل مشکل ایجاد نمی‌شود چراکه مسئولان مربوطه بر این عقیده‌اند که اقدامی به نام «زباله سوزی» وجود نداشته و تنها با دفن این طلای کثیف در حاشیه جاده روستایی بیرجند- شوشود، در حدود سه کیلومتری بیرجند خطرهای احتمالی را از جامعه دور می‌کنند.

این اعتقاد مسئولان از یک طرف و شنیده‌ها و شواهد عینی خبرنگار مهر از سویی دیگر، این امر را به کلاف پرپیچی تبدیل کرده که باید حل آن در دستور کار قرار گیرد.

بنا به درخواست های مکرر مردم، ساعاتی را در جاده روستایی چاحوض- شوشود حضور می‌یابم تا صحت گفته‌ها و شنیده‌ها بر من نیز آشکار شود.

بوی تعفن از دور به مشام می‌خورد. دود غلیظی بر آسمان نقش بسته که گاها هیجان کودکان را بر می‌انگیزد. برای افرادی که اولین بار از این روستا می‌گذرند، پدیده ای عجیب است.

بیابان آغشته از پلاستیک شده و چهره زیبای غروب تابستانی را پنهان کرده است. به سختی می‌توان شرایط پیش رو را تحمل کرد. اگر نیم ساعتی را حضور داشته باشی، بو و دود با گوشت و استخوانت عجین می‌شود.

همه جا را با نگاهم برانداز می‌کنم. زبانه های آتش هر چند لحظه، از میان دودها به آسمان می‌رود و دود حاصل را رفته رفته غلیظ تر می‌کند.

زباله‌ها خود به خود آتش می‌گیرند، زباله سوزی نداریم!

سرپرست شهرداری بیرجند هم در گفت وگو با خبرنگارمهر بیان کرد: ما امری به نام زباله سوزی نداریم و آن‌ها را نیز در چاله هایی دفن می‌کنیم.

حسن خانزاد با بیان اینکه برخی از مواد داخل زباله‌ها مانند شیشه همانند ذره بین عمل می‌کنند، ادامه داد: تابش اشعه خورشید بر این مواد باعث آتش گرفتن زباله‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت احتراق وسیع از ماشین های آتشنشانی برای مهار حریق استفاده می‌شود، گفت: طی چند سال گذشته چندین بار ماشین آتش نشانی برای مهار به مکان دفن زباله اعزام شده است.

خانزاد با بیان اینکه روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ تن زباله تولید می‌شود، گفت: برای تفکیک زباله در مقصد یک پیمانکار اعلام امادگی کرده و در حال انجام پروسه های اداری است.

وی با اشاره به راه اندازی ایستگاه های جمع آوری و تفکیک زباله در مبدا بیان کرد: در حال حاضر هشت استگاه در سطح شهر فعال هستند.

کاشت ۱۶۰۰ اصله درخت در مکان دفن زباله

سرپرست شهرداری بیرجند با اشاره به رها شدن پلاستیک‌ها درحاشیه مکان دفن زباله بیان کرد: برای جلوگیری ز این امر، محدوده ای مشخص فنس کشی شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات بیان کرد: بیش از هزار و ۶۰۰ درخت در اطراف مکان دفن زباله نهال کاری کرده‌ایم.

خانزاد با بیان اینکه این درخت‌ها شامل اقاقیا و کاج هستند، اظهار کرد: این طرح برای زیباسازی مکان و جلوگیری از پراکنده شدن پلاستیک‌ها در بیابان انجام شده است.

بر اساس برخی شنیده‌ها شهرداری هنوز نتوانسته آمار دقیقی از میزان جمع آوری زباله در بیرجند داشته باشد و استاندارد جهانی تولید زباله نیز ۱۰۰ تن در روز است که این آمار نیز هر ساله توسط مسئولان ذیربط شهرداری ارائه می‌شود.

اینگونه که شنیده می‌شود آخرین آمار و اطلاعات مربوط به تولید زباله در بیرجند از سال ۱۳۸۰ بوده که توسط طرحی از سوی دانشجویان انجام شده است.

تولید ثروت از طلای کثیف می‌تواند نقش بسزایی در رونق اقتصاد خراسان جنوبی داشته باشد که باید از سوی مسئولان ذیربط مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد N1766978

وبگردی