آفتاب
میراث و گردشگری در این هفته؛

سفر مونسان به چین/ آتش سوزی در قبرستان آرامگاه خالد نبی

سفر مونسان به چین/ آتش سوزی در قبرستان آرامگاه خالد نبی

سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به چین، آتش سوزی در قبرستان خالد نبی، نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از تخریب بافت تاریخی سبزوار از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به‌گزارش خبرنگار مهر،  در این هفته علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به بیست‌ودومین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در چین رفت و با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و وزرای گردشگری کشورهای ترکیه و عمان دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با طالب‌الرفاعی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری بر توسعه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان جهانی گردشگری تأکید شد.

همچنین در این دیدار طالب‌الرفاعی بر تبدیل شدن ایران به یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان و افزایش همکاری‌های مشاوره‌ای و آموزشی سازمان جهانی گردشگری به ایران تأکید کرد.

در دیدار مونسان با وزیر گردشگری عمان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری دو کشور بر افزایش روابط ایران و عمان در این حوزه تأکید شد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه این دیدارها با وزیر گردشگری ترکیه به گفتگو نشست.

آتش سوزی در قبرستان خالد نبی

آتش سوزی ناآگاهانه گردشگران در خالد نبی، پرده از تخریب مزارهای سرزمین عجایب ایران برداشت؛ حال مسئولان می گویند حفاظت ازاین گورستان اسرار آمیز چشم انتظار موافقت دستگاه های نظارتی است.

این هفته آتش سوزی بخشی از گورستان ۱۲ هکتاری خالد نبی خبر ساز شاد و اظهار ضد و نقیضی در خصوص آتش سوزی  و تخریب سنگ مزارهای به ویژه در فضای مجازی مطرح شد.

عضو هیئت امناء مجموعه فرهنگی و زیارتگاه خالد نبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ه بی احتیاطی هفت یا هشت نوجوان گنبدی که برای گردش و زیارت به این مجموعه آمده بودند، باعث آتش سوزی در خالد نبی شد.

امان محمد حمیدزاده با بیان اینکه خادم از بالا حضور چند نوجوان را مشاهده می کند و بعد از آن آتش سوزی اتفاق می افتد، گفت: قطعا بی احتیاطی و انداختن ته مانده سیگار عامل آتش سوزی در این مجموعه تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه آتش سوزی به مجموعه آسیب وارد نکرده است، افزود: در این حادثه حدود یک هکتار از علف های هرز داخل فنس سوخته و با ورود به موقع مردم و خادم و ... آتش به مراتع اطراف مجموعه سرایت نکرده است.

در سال های گذشته بی توجهی های زیادی نسبت به مجموعه خالد نبی صورت گرفته و هم اکنون این مجموعه بیش از هر چیز نیازمند اعتبار ویژه برای تامین زیرساخت ها، شناسایی و معرفی است عضو هیئت امناء مجموعه فرهنگی و زیارتگاه خالد نبی ادامه داد: پس از آتش سوزی دو سنگ مزار تخریب شده بود و یک سنگ از خاک بیرون آورده شده که امکان نصب مجدد آن وجود دارد.

آثار تاریخی ایران از آلمان برگشت

آثار تاریخی ایران که ۶ ماه پیش در آلمان نمایش داده شده بود ۱۵ شهریور به کشور برگشت.

مجموعه ای از آثار موزه ملی ایران و چند موزه دیگر کشورکه در این نمایشگاه به نمایش درآمده بود، روز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه  به ایران بازگشت. نمایشگاه  ایران فرهنگ کهن بین آب و بیابان  از فروردین ماه تا پایان مرداد ماه سال جاری در تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان در شهر بن برگزار شد و شامل آثاری از دوره نوسنگی (روستانشینی) تا آغاز امپراطوری هخامنشی بود.

در کنار این نمایشگاه آثار ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی در قالب فیلم به بازدیدکنندگان معرفی شد. همچنین فضایی در مجاورت نمایشگاه به باغ ایرانی اختصاص یافته بود که بازدیدکنندگان را از نزدیک با محیط یک باغ ایرانی آشنا می ساخت. در طول نمایشگاه بیش از صد و هجده هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند و بیش از ۵ هزار جلد از کاتالوگ نمایشگاه به فروش رسید.

آثار نمایشگاه پس از ورود به کشور به موزه ملی ایران منتقل شد. نماینده گمرک در محل موزه ملی ایران  مجموعه را ارزیابی و گزارش وضعیت کلیه آثار تکمیل و سلامت آثار تایید شد. با توجه به اینکه تعدادی از آثار مربوط به استانهای خوزستان، کرمان، اصفهان و آذربایجان غربی هستند، برنامه ریزی برای بازگشت آثار به استانهای مبدا از هفته های آینده صورت خواهد گرفت و آثار موزه ملی ایران نیز تحویل امنای اموال مربوطه خواهند شد. همچنین با وحود اینکه مجموعه های آثار ایران به کشور بازگشته اما نمایشگاه های جانبی از جمله باغ ایرانی و فیلم آثار ایران در فهرست میراث جهانی تا ۲۳ مهرماه در شهر بن در معرض دید بازدیدکنندگان خواهد بود.

کد N1765718

وبگردی