آفتاب

واکنش آنکارا به موضع پارلمان عراق درباره رفراندوم استقلال کردستان عراق

واکنش آنکارا به موضع پارلمان عراق درباره رفراندوم استقلال کردستان عراق

ایسنا نوشت: وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، آنکارا از اقدام پارلمان عراق برای مخالفت با رفراندوم استقلال کردستان حمایت کرده و به منطقه خودمختار کردستان عراق هشدار می‌دهد اصرار روی برگزاری رفراندوم هزینه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان بغداد سه‌شنبه به نخست وزیر این کشور مجوز داد تا تمام تدابیر لازم را برای حفظ وحدت عراق در واکنش به رفراندوم ۲۵ سپتامبر در نظر بگیرد. مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق متعاقبا متعهد شد تا این رفراندوم را برگزار کند و آن را "حق طبیعی" توصیف کرد.

در بیانیه کتبی وزارت خارجه ترکیه آمده است: از نظر ما اصرار مداوم رهبری کردستان عراق در خصوص برگزاری رفراندوم و افزایش بیانیه‌های احساسی نگران‌کننده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: قابل ذکر است که این اصرار قطعا تبعاتی دارد. ما از آنها می‌خواهیم تا با حسن نیت عمل کرده و این رویکرد پر اشتباه را فورا رها کنند.

ترکیه که بزرگترین جمعیت کرد منطقه را دارد نگران است رای "آری" به رفراندوم ۲۵ سپتامبر احساسات جدایی‌طلبی در مناطق جنوب شرقی خودش را تقویت کند. این مناطق جایی است که شبه‌نظامیان کرد بیش از سه دهه در آنها دست به اقدامات مسلحانه زده و جان بیش از ۴۰ هزار تن را گرفته‌اند.

ماه گذشته رئیس حزب اپوزیسیون ناسیونالیست ترکیه هشدار داد: ترکیه باید در صورت لزوم، به این رفراندوم به چشم دلیلی برای جنگ نگاه کند. با این حال نخست وزیر ترکیه این هشدار را بی اساس دانست.

52311

کد N1765535

وبگردی