آفتاب
آیت‌الله مظاهری:

اوج آرمان‌های عدالت‌خواهان جهان در گفتمان حسینی تجلی یافته است

اوج آرمان‌های عدالت‌خواهان جهان در گفتمان حسینی تجلی یافته است

اصفهان - زعیم حوزه علمیه اصفهان گفت: گفتمان حسینی، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است و همه حق‌طلبان و عدالت‌دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌خواهانه خود را در این گفتمان، متجلی می‌بینند.

به گزارش خبرنگار مهر، در آیین افتتاحیه پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی پیام آیت‌الله مظاهری زعیم حوزه علمیه اصفهان و از مراجع گرانقدر تقلید توسط فرزند ایشان قرادت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: خداوند بزرگ را سپاس گزاریم که در آستانه محرم حسینی، شهر عاشورایی اصفهان، دیار شهیدان سرافراز و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، مفتخر به میزبانی پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گردیده است و طنین بلند آغاز دوباره عزاداری‌های سید و سالار آزادگان و شهیدان«ع» از این شهر حسینی در انداخته می‌شود و به امید خداوند و با الطاف آن امام همام، این برنام شکوهمند در این شهر و دیار، با شکوه و ظرفیت متمایز، برگزار خواهد شد.

در ادامه این پیام آمده است: این اجلاس مردمی که سنتی حسنه به منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورا و تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی است، فرصتی مغتنم و ظرفیتی مناسب برای تجلی جامعیت و فراگیر بودن گفتمان حسینی است و از همین روست که در میان میهمانان ارجمند داخلی و خارجی این اجلاس، علاوه بر شخصیّت های محترمی از برادران اهل‌سنت، چهرهای ازسایر ادیان توحیدی و ابراهیمی نیز، حضور دارند.

گفتمان حسینی، همگانی و بین‌الادیانی است

زعیم حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه حسین‌بن‌علی«ع» وارث آدم و وارث نوح و وارث ابراهیم و وارث موسی و وارث عیسی و وارث محمد «ص » و وارث هم فضیلت‌ها و پاکی‌ها و خوبی‌های پیامبران الهی است، تاکید کرد: آری حسین، نه فقط متعلق به شیعیان و نه تنها متعلق به اسلام و مسلمانان، که متعلق به همۀ آزادگان و آزادی‌خواهان جهان است و گفتمان حسینی، که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است؛ و هم حق‌طلبان و عدالت‌دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌خواهان خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلی می‌بینند و از مرام و قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریّت و صداقت و مجاهدت می‌گیرند.

ایشان با اشاره به چند نکته مهم  به حضور عاشقان و شیفتگان حسینی‌ در بخش دیگری از این پیام آورده است: نکته نخست تأکید بر اهمیت رسالت والا و خطیری است که بر عهدۀ شما خدمتگزاران آستان عظیم حسینی، قرار گرفته است. مجموعه اقدامات متنوعی که در جریان عزاداری سالار شهیدان«ع» صورت می‌پذیرد از وعظ و خطابه گرفته تا مدح و مرثیه‌سرایی و سایر بخش‌ها و ابعاد آن، همه و همه به منظور تحکیم و تثبیت پیام‌های نهضت عاشورا و انتقال آن تعالیم حیات‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌پرداز به نسل‌ها و ادوار بعدی است.

در ادامه پیام تاکید شده است:  از آنجا که جریان عزاداری حسین‌بن‌علی، به مثابه یک رسانه پر نفوذ، تأثیرات گسترده و عمیقی را بر ذهن و ضمیر و شخصیت مخاطبان خود می‌گذارد، بنابراین باید از این جایگاه رسانه‌ای برتر، بهترین بهره‌برداری به منظور ایفاء این رسالتِ بزرگ، صورت پذیرد.

عزاداریهای حسینی با هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی باشد

آیت الله مظاهری در این پیام بیان داشت: همان‌گونه که قیام و نهضت اباعبدالله‌الحسین«ارواحنا فداه» و ریخته شدن خون مطهّ او، به تعبیر بلند امام صادق«ع» در زیارت اربعین، با هدفِ نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت بود، استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی باشد.

وی ادامه داد: نکته دوم ضرورت توجه به وزانت قالب‌های انتقال این پیام بلند خصوصاً قالب‌های زبانی است. سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذاب و تحریک‌کنند شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه، باید همواره دغدغۀ خاطر همۀ نقش آفرینان در عزاداری‌ها و هیآت و مساجد و حسینیّه‌ها باشد.

در ادام های نپیام آمده است: نکته سوم تأکید بر حفظ اتحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌ها خصوصاً در منابر و در مداحی‌هاست. کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌افکنی و تحریک حساسیّت‌های فرقه‌ای، طایفه‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین«ع» است و نه مورد رضایت آن امام عالی‌مقام است و نه با فلسفه قیام و نهضت عاشورا سازگار است.

وی اضافه کرد:  لزوم مقابله با بدعت‌ها و خرافات و آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها و مداحی‌ها است، که هم موجب بدآموزی برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان است و هم چهرۀ تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، مشوه جلوه می‌دهد.

ضرورت توجه و تکیه بر ظرفیت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای نهادینه ساختن اخلاق

زعیم حوزه علمیه اصفهان در این پیام اظهار داشت:  نکته پنجم ضرورت توجه و تکیه بر ظرفیت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی و انسانی است. سالار شهیدان مظهر ادب و اخلاق و حکمت بود و نباید هیچ‌گاه در تریبون و نهادِ عزاداری او، کمترین امر خلاف ادب و اخلاق راه پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر این نکات پنج‌گانه، پیوسته در مدّ نظر و عمل خادمان و مادحان حسینی باشد، بی‌شک توفیق آنان در اقامۀ عزای حسینی تضمین و تأمین خواهد شد.

در این پیام آمده است: امید است خداوند سبحان به همۀ شما خدمتگزاران و دلدادگان حسینی، توفیق روزافزون در شناخت وظایف و رسالت‌های خود و عمل به آن مسئولیت‌ها عنایت فرماید و قلب مطهّر اباعبدالله‌الحسین را از همۀ شما راضی و مسرور گرداند.لازم می‌دانم از همۀ مسئولان و متصدیان برگزاری این اجلاس که با اهتمام خود زمینۀ تشکیل این همایش شکوهمند را فراهم آورده‌اند، و نیز میهمانان محترم داخلی و خارجی، و هیأت‌های مذهبی صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم. 

کد N1765026

وبگردی