آفتاب

پول نفت، باعث بسیاری از بی‌تدبیری‌ها در طول تاریخ این کشور شده است

پول نفت، باعث بسیاری از بی‌تدبیری‌ها در طول تاریخ این کشور شده است

ملانوروزی گفت: هنر اقتصاد خلاق است که در همه جای دنیا حوزه زیادی را ازجمله سینما و بانک‌ها به خود اختصاص داده است و بخشی از این امر می‌تواند توسط بازنشسته‌ها تأمین شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تکریم بازنشستگان و آیین رونمایی از تندیس بازنشسته نمونه کشوری پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 21 شهریور با حضور محمود اسلامیان (مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور)، مجید ملانوروزی (مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی)، احمد نشان (مدیر هنری) و کامبیز صبری (هنرمند) در سازمان بازنشستگی کل کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود اسلامیان با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی جزو چالش‌های اصلی کشور هستند، گفت: در این راستا با کمک مدیران پیش از انقلاب و پس از انقلاب و همچنین با کمک مشاوران بین‌المللی واکاوی دقیق انجام شده که در فرصتی مناسب به آنها پرداخته خواهد شد؛ ریشه اصلی این مشکل نفت است، پول نفت باعث بی‌تدبیری‌های بسیاری در اقتصاد شده و امیدواریم حالا که چالش نفت در حال برطرف شدن است، در مسیر درستی حرکت کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: امسال 25 ذی‌الحجه با 25 شهریورماه یکی شده است. ما این تقارن را به فال نیک می‌گیریم. طبقِ برنامه‌ای که به صورت یک سنت در روز 25 ذی‌الحجه در تکریم بازنشستگان برگزار می‌کنیم، امسال نیز تصمیم به برگزاری بزرگداشتی گرفتیم که شاید کمی نسبت به گذشته متفاوت باشد.

وی ادامه داد: به دلیل تورم بالا در سال‌های اخیر کاهش قدرت خرید بازنشستگان را داشته‌ایم همچنین تبعیض حقوق در میان بازنشستگان وجود داشته به طوری که 35 هزار میلیارد تومان قیمت به روز کاهش قدرت خرید در بازنشستگان است. دولت کمک کرده و ردیف بودجه‌ای را برای امسال به مبلغ 2200 میلیارد تومان در نظر گرفته تا علاوه بر رشد 10 درصدی حقوق به طور میانگین حقوق بازنشستگان 18.5 درصد افزایش یافته و به صورت پلکانی این روند ادامه می‌یابد.

اسلامیان اظهار داشت: تبعیض موجود در حقوق بازنشستگان، یک عارضه است و دلیل آن هم این است که دستگاه‌ها متفاوت هستند. اما وظیفه شورای حقوق و دستمزد است که تفاوت‌ها را مدیریت کند، ما فقط می‌توانیم منعکس‌کننده مشکلات باشیم، در این راستا مشکل  را مرتب منتقل کردیم و راه‌حل ارائه شده، تعدیلاتی را هم شروع کردیم، پیشنهاد این بوده که شورای عالی حقوق و دستمزد باید موضوع را کنترل کند، دستگاه‌ها ممکن است تصمیماتی را بگیرند که به ما تحمیل می‌شود، طی 40 سال گذشته 26 تصمیم گرفته شده که هزینه‌هایش را به صندوق ندادند.

در ادامه مجید ملانوروزی (رئیس مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم گفت: بازنشسته‌ها به خوبی می‌توانند در حوزه هنر فعالیت کنند و از ورک شاپ‌ها و آموزش های هنری بهره‌مند گردند. هنر به صندوق بازنشستگی به‌خوبی می‌تواند به عنوان فرصت کمک کند تا به اهدافشان نزدیک‌تر شوند.

ملانوروزی ضمن برشمردنِ «هنر» ربه عنوان دومین اقتصاد جهان، گفت: هنر اقتصاد خلاق است که در همه جای دنیا حوزه زیادی را ازجمله سینما و بانک‌ها به خود اختصاص داده است و بخشی از این امر می‌تواند توسط بازنشسته‌ها تأمین شود. حاضریم به بازنشسته ها کمک کنیم تا از فرصت دستیابی به هنر در جهت رسیدن به اهداف بازنشستگی استفاده کنند.

کامبیز صبری (هنرمند مجسمه‌ساز و طراح تندیس بازنشستگی) پس از رونمایی آن گفت: طرح من خوشبختانه از میان چند طرحی که مورد داوری قرار گرفت انتخاب شد. زمانی که به من گفتند قرار است تندیسی با این موضوع طراحی و ساخته شود اولین نکته‌ای که برای من تداعی شد حضور پر رنگ پدرم به عنوان یک بازنشسته بود که خودم دیدم چگونه سال‌ها در وزارت کار خدمت کرد. احساس کردم این توان در من وجود دارد تا به عنوان یک قدردانی از کسانی که مدت زمان ارزشمندی را به خدمتگزاری مشغول هستند، تشکر کنم و سرانجام کار به این نقطه رسید.

او ادامه داد: در طراحی این تندیس چند شاخص را در نظر داشتم. نکته اول به نوعی شفافیتی بود که در این اثر وجود دارد که به عقیده خودم از نظر هنری یک اقدام پیش روست.

این مجسمه‌ساز گفت: شفافیت به لحاظ معنی نشان‌دهنده تعالی وجود انسان است و معتقدم هر فردی با نزدیک شدن به بازنشستگی به شفافیت می‌رسد و با خود رو راست می‌شود. شایسته بود تا این شفافیت که در معنای گسترده‌ای وجود دارد در این اثر مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان این نشست، از تندیس بازنشستگی، ساخته‌ی کامبیز صبری رونمایی شد.

کد N1764599

وبگردی