آفتاب

حریری از مسکو چه می‌خواهد؟

حریری از مسکو چه می‌خواهد؟

'سعد حریری' نخست وزیر لبنان در ادامه سفرهای خارجی خود و بعداز دیدار با ' دونالد ترامپ' و ' امانوئل مکرون' رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه در واشنگتن و پاریس اکنون برای ملاقات و گفت وگو با ' ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه در مسکو بسر می برد.


به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیری لبنان همزمان با سفر حریری به روسیه با صدور بیانیه ای ضمن تشریح اهداف این سفر تلاش کرد تا به برخی سوالات و ابهام ها که در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان مطرح است از جمله آینده روابط حزب جریان المستقبل با حزب الله دو حزب اصلی در دو اردوگاه جریان 14 و 8 مارس پاسخ دهد.
در این بیانیه که عصر دوشنبه صادر شد، هدف اصلی سفر حریری به مسکو، گفت و گو با مقام های روس برای حل بحران سوریه و دور نگه داشتن لبنان از نتایج این بحران بخصوص مساله آوارگان سوری مقیم لبنان اعلام شده است.

** حل سیاسی بحران سوریه

در این بیانیه آمده است: سفر حریری به روسیه در این مرحله حساس و دقیق منطقه بخصوص در زمینه ایجاد ارتباطات به منظور حل بحران سوریه و دورنگه داشتن لبنان از نتایج وعواقب منفی آن ، تقویت روابط دو جانبه در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری و نوسازی ارتش لبنان بسیار مهم است.
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: همچنان توافق بین پنج عضو اصلی و دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد لبنان در خصوص بی طرفی لبنان وجود دارد و زمانی که قرار است درخصوص مساله ای در سازمان ملل متحد رای گیری شود نقش روسیه همیشه مثبت بوده است.
' روسیه همواره نقش مهمی در منطقه دارد چه در سوریه ، چه در مذاکرات آستانه و چه در مذاکراتی که اکنون برای دستیابی به راه حلی برای حل سیاسی بحران سوریه جریان دارد، و اما برای دولت لبنان مهمتر آن است که لبنان از هرگونه معامله ای که مذاکرات آن اکنون جریان دارد، دور بماند'.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری لبنان خاطرنشان کرده است که محور گفت وگوها و دیدارهای حریری با مقامات روسیه بر این مولفه متمرکز است که هرگونه حل وفصل سیاسی در سوریه باید بازگشت آوارگان و پناهجویان سوری به کشورشان را تضمین کند.
در ادامه بیانیه دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری لبنان این پرسش مطرح شده است: فایده هرگونه راه حل سیاسی در سوریه تا زمانی که 8 تا 9 میلیون آواره سوری خارج از این کشور از جمله در لبنان، عراق، اردن، مصر، ترکیه، کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند، چیست؟ آنان شهروندان سوریه هستند و باید به کشور خود برگردند و گرنه هرگونه راه حل سیاسی خارج از این چارچوب راه حلی ناقص خواهد بود.

** تقویت و نوسازی تسلیحات ارتش لبنان

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: گفت وگوهای حریری در مذاکرات با مقامات روسیه درباره تقویت ارتش لبنان متمرکز خواهد بود چرا که روسیه بسیاری از تسلیحات را در اختیار دارد که ارتش لبنان به آنها مسلح است ولی این تسلیحات قدیمی شده و دولت لبنان قصد دارد تسلیحات ارتش را نوسازی کند.
در این بیانیه یادآوری شده است: در سفر حریری به مسکو در سال 2010 توافقی با دولت روسیه به ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین برای تسلیح ارتش و نیروهای امنیتی لبنان صورت گرفت اما دولت های بعدی لبنان این توافق را پیگیری نکردند و در زمان حاضر گام هایی برای فعال سازی این توافق برداشته می شود.

** ترسیم مرزهای سوریه و لبنان

' نخست وزیر لبنان از مقام های روسیه خواهد خواست تا از دولت سوریه بخواهند عملیات متوقف شده ترسیم و مشخص کردن مرزهای لبنان و سوریه را خاتمه دهد زیرا ترسیم مرزهای بین دو کشور موضوعی است که دولت لبنان سال 2010 برای تحقق آن تلاش کرد اما طرف سوری به این درخواست پاسخ نداد و همراهی نکرد'.

در ادامه بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان اضافه شده است: اگر دولت سوریه آن روز به این درخواست پاسخ داده بود امروز که با مشکلاتی همانند داعش مواجه اند، نیازی به توجه و اهتمام به آن نبود. مرزهایی که همه آن را می شناسند،لبنانی محسوب می شوند و نقشه های آن موجود است و این نقشه ها به مناطقی در منطقه البقاع اشاره دارند که داعش در آنها حضور داشت و باید این موضوع باید پایان یابد.
در این بیانیه آمده است: تلاش ها امروز بر ایجاد برج های مراقبت با همکاری انگلیسی ها که تجربه عالی در این زمینه دارند، متمرکز است ، اگر چه دولت لبنان سعی دارد محدوده همه این منطقه را مشخص سازد اما این موضوع در زمان حاصر بدون شک از سوی سوریه مسکوت مانده است.
' لبنان از مدت ها پیش برای ترسیم مرزها آماده بود بخصوص در منطقه 'شبعا' ، این مناطق لبنانی هستند اما سوریه آنها را متعلق به این کشور می داند و اسرائیل از آن برای ادامه اشغال این مناطق بهره می برد'.

** باقی ماندن بشار اسد در قدرت

در ادامه بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان اضافه شده است: موضع حریری در خصوص مساله باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت مشخص است همینطور موضوع ولادیمیر پوتین که تغییری نداشته است. در لبنان بین برخی از گروه ها در این خصوص اختلاف وجود دارد اما موضع سعد حریری قطعی است.

سعد حریری با ماندن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت همواره مخالفت کرده است.
در ادامه این بیانیه درخصوص امکان بازگشت نفوذ سوریه به لبنان آمده است: واقعیت امروز این است که روسیه و ایران در سوریه حضور دارند و سوریه نمی تواند چیزی را تحمیل کند. اگر دخالت روسیه نبود نظام سوریه تاکنون ساقط شده بود. اگر روسیه دست خود را از حمایت آن بکشد دولت سوریه باقی نخواهد ماند و امروز دولت عظیم روسیه در سوریه تصمیم گیر است.

** دیدار حریری با سید حسن نصرالله


در پایان بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان درخصوص امکان دیداری بین سعد حریری و سید حن نصرالله دبیرکل حزب الله پس از سخنان اخیر شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله آمده است: حریری مطابق وظایف خود به عنوان نخست وزیر لبنان عمل می کند و زمانی که شرایط مهیا شد آن وقت باید دید چه اتفاقی می افتد.
شیخ نعیم قاسم بتازگی و در گفت وگویی رسانه ای اظهارداشت: سعد حریری نخست وزیر لبنان با عقلانیت برای حمایت از ثبات لبنان رفتار می کند ، او از صداهائی که هدفشان آشوبگری و بلوا است، اذیت می شود اما مانعی برای گفت وگوی دوجانبه با او وجود ندارد.
سعد حریری نیز در واکنش به اظهارات معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ارتش لبنان برمبنای یک توافق سیاسی همه جانبه لبنانی ها موفق شد بلندی های شرقی لبنان را از اشغال داعش آزاد کند.
وی که بعداز ملاقات با ' تمام سلام' نخست وزیر سابق لبنان با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: ارتش لبنان برای نخستین بار توانست پرچم لبنان را در بلندی های شرقی و در مرزهای با سوریه نصب کند در حالی که همه از اختلاف ما با نظام سوریه اطلاع دارید.
رئیس حزب جریان المستقبل در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هنگامی که از گفت وگوی بین ما و حزب الله سخن می گوییم به معنای این نیست که بین ما و حزب الله اختلاف وجود ندارد اما با حزب الله در چند مساله توافق کرده ایم که از جمله آنها حفاظت از ثبات و امنیت لبنان است. همه ما رهبران سیاسی لبنان مسئولیت داریم.

در بحبوحه بحران سیاسی و امنیتی لبنان که حدود سه سال طول کشید و در زمانی که لبنان رئیس جمهوری نداشت، حزب الله و حزب جریان المستقبل به ابتکار' نبیه بری' رئیس پارلمان لبنان دهها جلسه گفت وگو برگزار کردند.
ناظران معتقدند که گفت وگوهای دوجانبه حزب الله و جریان المستقبل به پایان بحران سیاسی و جلوگیری از تنش مذهبی در لبنان منجر شد و این کشور را ورود به یک بحران خطرناک نجات داد.

52310

کد N1764511

وبگردی