آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نگرانی دوستداران میراث فرهنگی سبزوار از تخریب بافت تاریخی‌ شهر

نگرانی دوستداران میراث فرهنگی سبزوار از تخریب بافت تاریخی‌ شهر

یک فعال میراث فرهنگی در سبزوار از تخریب بافت تاریخی این شهرستان اظهار نگرانی کرد و گفت: در تلاشیم تا تنها آثار باقی مانده از شهر قدیم سبزوار را حفظ کنیم.

وحید حسنی از فعالان میراث فرهنگی شهرستان سبزوار و عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تخریب بافت تاریخی سبزوار خبر داد و گفت: برخی از خیابان و مناطق در شهرستان سبزوار وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده نباید بافت آن دست بخورد بلکه باید به همین شکل باقی بماند اما شهرداری با استفاده از اعمال قدرت بخش عظیمی از این بافت را از بین برده و کار به جایی رسیده که می خواهد در برخی از این مناطق معبر ایجاد کرده و خیابان احداث کند بنابراین حدو د۷۰ درصد از بافت تاریخی از بین خواهد رفت.

وی گفت: خیابان بیهق و اسرار دو خیابان اصلی شهرستان سبزوار است که اعلام کرده‌اند هیچ تغییری نباید در آن ایجاد شود چون جزو خیابان قدیمی شهر است و هر گونه تغییر در آن موجب از بین رفتن بافت خواهد شد.

وی گفت: کوچه‌هایی منتهی به این خیابان‌ها، خانه‌هایی دارد که ممکن است برای ۵۰ سال پیش باشد یا بیشتر اما در دل خود بافت سنتی را حفظ کرده است علاوه بر آن مساجد و امامزاده‌ها نیز در حاشیه این خیابان‌ها قرار دارند و باعث شده اگر کسی بخواهد کوچکترین تغییری در آن ایجاد کند این تغییر شامل همه آن‌ها خواهد شد، شهرداری برخلاف این قضیه عمل خواهد کرد و ایجاد معبر در این دو خیابان مهم موجب می‌شود که ما دیگر از بافت سنتی سبزوار چیزی نداشته باشیم.

حسنی ادامه داد: حتی می‌دانیم که اگر این معبر در خیابان‌های اصلی سبزوار ایجاد شود آب انبار قدیمی سبزوار را از بین خواهد برد بیشترین مشکل ما برای ایجاد معبر در خیابان گل افشانی است. می توان مانع این اقدام شد تا هر آنچه از سبزوار به یادگار داریم را حفظ کنیم. اداره میراث فرهنگی سبزوار مخالف ایجاد این تغییرات است.

کد N1763714

وبگردی