آفتاب

درخواست دبیرکل اتحادیه عرب از بارزانی

درخواست دبیرکل اتحادیه عرب از بارزانی

ایسنا نوشت: دبیرکل اتحادیه عرب از رئیس اقلیم کردستان عراق خواست همه‌پرسی استقلال را به تأخیر انداخته و با بغداد تحت نظارت بین‌المللی مذاکره کند.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در اربیل درباره تحولات عراق و همه‌پرسی استقلال اقلیم گفت‌وگو کرد.

ابوالغیط نقش پیشمرگ‌ها در نابودی داعش و آزادی موصل را ستود. وی نسبت به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان ابراز نگرانی کرده و از بارزانی خواست همه پرسی را به تأخیر بیندازد و با بغداد با نظارت بین‌المللی مذاکره کند.

بارزانی در مقابل تأکید کرد: تصمیم برگزاری همه‌پرسی یک تصمیم شخصی نیست که بتوان به سادگی آن را به عقب انداخت. این تصمیم مردم کردستان و گروه‌های سیاسی اقلیم است.

وی گفت: تجربه ناکام در مراحل مختلف و عدم اجرای بند شراکت و قانون اساسی موجب بی‌اعتمادی اقلیم کردستان شده و مردم ما را به اتخاذ این تصمیم ترغیب کرده است. همه‌پرسی در موعد مشخص شده برگزار خواهد شد و مردم کردستان راه‌های مسالمت‌آمیز و مذاکره برای تضمین حقوقشان را در پیش خواهند گرفت.

ابوالغیط در سفرش به عراق با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در بغداد دیدار و درباره تحولات سیاسی و امنیتی و جنگ با تروریسم گفت‌وگو کرد.

ابوالغیط پیروزی‌های ارتش عراق در جنگ را ستود و بر وحدت عراق و عدم اتخاذ اقداماتی که ثبات و وحدت این کشور را از بین ببرد، تأکید کرد.

وی بر لزوم متمرکز شدن بر آزادی بقیه مناطق و احترام به اصل مذاکره و پایبندی به قانون اساسی برای حل مشکلات تأکید کرد.

52310

کد N1763262

وبگردی