آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

اعتراض متخصصین بیهوشی به نبود عدالت تعرفه ای

اعتراض متخصصین بیهوشی به نبود عدالت تعرفه ای

متخصصین بیهوشی به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت بهداشت که عنوان کرده بود کاهش تعرفه بیهوشی در راستای عدالت در نظام سلامت است، واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، اعتراض روزهای اخیر متخصصین بیهوشی به کاهش ۲۵ درصدی تعرفه بیهوشی، با واکنش های متفاوتی همراه شده است که در این بین، اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت در نوع خود جالب توجه بوده است.

ایرج حریرچی در نشست خبری، در واکنش به اعتراض متخصصین بیهوشی، عنوان داشته بود که این کاهش در راستای عدالت در نظام سلامت بوده است.

همین اظهارات کافی بود که بار دیگر متخصصین بیهوشی به این ادعا واکنش نشان دهند.

دعوت به جلسه کارشناسی

هیئت مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران از مسئولان کاهش تعرفه وزارت بهداشت جهت بررسی کارشناسی کاهش ارزش نسبی خدمات بیهوشی دعوت بعمل آوردند.

انجمن بیهوشی ایران در ادامه آورده است: چنانچه کارشناسان وزارت بهداشت نمایندگان جامعه بیهوشی را قانع کنند که افزایش کدها و تعرفه بیهوشی بیشتر از متوسط سایر رشته ها بوده است جامعه بیهوشی نه تنها کاهش اسمی ۲۵ درصد و واقعی حدود ۴۰ درصد را قبول خواهد کرد بلکه حاضر به استرداد مبالغ دریافتی اضافه به صندوق دولت می باشد ولی اگر ثابت شد رشد کدها و تعرفه متخصصان بیهوشی از سایر رشته ها کمتر بوده وزارت بهداشت کاهش ۲۵ درصد را لغو نموده و کدهای بیهوشی را همگام با سایر رشته ها افزایش دهد.

دکتر علیرضا سلیمی رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران به خبرنگار مهر، گفت: اعتراض متخصصین بیهوشی به نبود عدالت بین رشته ای است و این را از روز اول هم مطرح کرده ایم. راهکار حل معضل تعرفه ها اجرای کتاب اصلی ارزش گذاری خدمات جهانی پزشکی است که به کتاب کالیفرنیا مشهور شده است. خوشبختانه در این روزها شاهدیم که اکثریت انجمن های تخصصی نیز موافق اجرای بدون کم و کاست و با رعایت نسبت های کتاب کالیفرنیا هستند.

وی افزود: جامعه بیهوشی کشور معتقد است، نوک پیکان تیز کاهش غیر کارشناسانه تعرفه ها نهایتا متوجه نظام سلامت و کیفیت درمان بیماران خواهد بود.

سلیمی گفت: اجرای عدالت دلگرمی و حمایت جمع کثیری از پزشکان را در بر خواهد داشت و امیدوارم تصمیم گیران دولت بر طرف کردن این بی عدالتی را به سال آینده موکول نکنند و بدون فوت وقت دستور توقف و اصلاح این نابسامانی را صادر نمایند.

کاهش عجیب تعرفه های بیهوشی

دکتر نادر ناصرزاده دبیر انجمن بیهوشی استان فارس، گفته است؛ بر خلاف گفته های سخنگوی وزارت بهداشت در کنفرانس  مطبوعاتی که حرکت به سمت عدالت را در تعیین تعرفه ها بیان کرده و طبق جدول های  مقایسه ای که تعرفه عمل ها را به عنوان نمونه بررسی کرده است، تعرفه های بیهوشی علاوه بر اینکه در سال ٩٣ نسبت به تعرفه های جراحی بسیار کمتر بوده است امسال  به طرز عجیبی کاهش یافته است.

مبلغ هر k که در جدول مقایسه ای آمده است حدود ٩ هزار تومان است.

این در حالی است که اظهارات ایرج فاضل رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه کتاب تعرفه ها نباید دست بخورد، حکایت از تبعیض در تعیین تعرفه ها دارد.

وی با اعلام اینکه کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت وقتی ارزش دارد که هیچ گونه دخالتی در اصل کتاب نشود تاکید کرد: یکی از کارهای بنده در اولین روزهای حضورم در سازمان نظام پزشکی این است که چاپ آخر این کتاب آماده شود تا بتوانیم به اختلافات جامعه پزشکی پایان بدهیم.

فاضل با تاکید بر اینکه کتاب تعرفه ها نباید دست بخورد، تصریح کرد: اولین کار بنده در نظام پزشکی این است که چاپ آخر کتاب را با جامعه پزشکی بررسی کنیم تا اختلافات تمام شود.

حال باید منتظر پاسخ وزارت بهداشت به درخواست انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران برای جلسه کارشناسی ماند تا ببینیم در صحنه استدلال، کدامیک مخاطبان را اقناع خواهد کرد.

کد N1763094

وبگردی