آفتاب
بازار فروش اولین عروسک اردبیل؛

شتابزدگی در معرفی افسانه کودکانه اردبیل/ عروسکی که استقبال نشد

شتابزدگی در معرفی افسانه کودکانه اردبیل/ عروسکی که استقبال نشد

اردبیل – با وجود اینکه اولین عروسک اردبیل دنیایی از افسانه‌های آموزنده برای کودکان دارد، کیفیت نامطلوب و شتابزدگی در معرفی آن مانع از استقبال کودکان شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: آیدین و اولدوز برادر و خواهر افسانه‌ای در ادبیات آذربایجان هستند که سال گذشته موضوع ساخت عروسک از این دو شخصیت مطرح و از تریبون خبرگزاری مهر برای اولین بار داستان آن ها اطلاع‌رسانی شد.

با گذشت یک سال آمدن آیدین و اولدوز به بازار برای آن هایی که از داستان‌های شگفت‌انگیز این خواهر و برادر مطلع بودند، خبر خوشی بود که در واقع می‌توانست فتح بابی برای معرفی ادبیات بومی به کودکان استان باشد.

با این وجود کیفیت نامطلوب این عروسک‌ها مانع از استقبال کودکان شده است.

عروسک قابل رقابت با نمونه‌های دیگر بازار نیست

یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت:من اخبار عروسک‌های اردبیل را از رسانه‌ها مطالعه کرده بودم اما با مراجعه دیدم عروسک کیفیت مطلوبی ندارد.

بچه‌ها به کیفیت اسباب‌بازی توجه دارند و وقتی عروسک‌ها مقایسه می‌شود هر کدام وجه جذاب‌تری داشته و راحت‌تر بتوان با آن بازی کرد را انتخاب می‌کنندنازنین رستگاری تصریح کرد: حتی با وجود اینکه کیفیت عروسک را نپسندیدم به دلیل اهمیت آن قصد خرید داشتم که دخترم عروسک دیگری را درخواست کرد.

وی افزود: عروسک اردبیل فقط لباس سنتی داشته و از مواد اولیه کیفی تولید نشده است.

یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار مهر گفت: بچه‌ها به کیفیت اسباب‌بازی توجه دارند و وقتی عروسک‌ها مقایسه می‌شود هر کدام وجه جذاب‌تری داشته و راحت‌تر بتوان با آن بازی کرد را انتخاب می‌کنند.

فریبا رستمی تصریح کرد: در صورتی اسباب‌بازی می‌تواند مورد استقبال باشد که بتواند با نمونه‌های موجود در بازار رقابت کند.

بی‌توجهی به معرفی داستان آیدین و اولدوز

آیدین و اولدوز خواهر و برادری هستند که نامادری به دلیل ترس از فقر و گرسنگی آن‌ها را در جنگل رها می‌کند و در جنگل درختی شاخ و برگ گشوده این خواهر و برادر را در آغوش می‌گیرد.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل روز بعد آیدین و اولدوز وقتی بیدار می‌شوند متوجه دو نهر کوچک زیر پای خود می‌شوند که آب یکی صاف و زلال و دیگری کمی گل‌آلود است.

هاجر جمادیه افزود: اولدوز از آب زلال می‌نوشد و چون ستاره چنانکه از نامش پیداست زیبا و آراسته می‌شود و روزی با شاهزاده‌ای ازدواج می‌کند و آیدین با شیطنت در آب گل‌آلوده می‌افتد و تبدیل به آهو می‌شود که البته بعدها به کمک خواهر سحر او باطل می‌شود و دوباره به انسان تبدیل می‌شود.

جمادیه تصریح کرد: سرنوشت این خواهر و بردار با اتفاقات قابل‌توجهی همراه می‌شود که شنیدن آن برای هر کودکی جذابیت دارد.

با وجود اینکه چاپ کتاب آیدین و اولدوز پیش از این از سوی کانون پرورش فکری استان اعلام شده بود اما در زمان معرفی این دو شخصیت به کودکان نه معرفی و نه اطلاع‌رسانی از سابقه تاریخی و ادبی آن ها نشد.

موضوعی که آیدین و اولدوز را همچون سرگذشت افسانه‌ای خود برای کودکان اردبیلی گمنام باقی نگاه داشته است.

این در حالی است که بی‌توجهی به معرفی فرهنگ بومی، ادبیات کهن و افسانه‌ها موجب شده «السا» و «مریدا» شخصیت‌های کارتونی غربی که گفته می‌شود سابقه داستانی خود را از افسانه‌های غنی مشرق زمین گرفته‌اند، گوی رقابت را از اولدوز بربایند.

کد N1762838

وبگردی