آفتاب

ابراز انزجار چین از اظهارات فرمانده ارتش هند

ابراز انزجار چین از اظهارات فرمانده ارتش هند

ایرنا نوشت: چین از اظهارات فرمانده ارتش هند در باره اینکه کشورش باید همزمان برای دو جبهه جنگ با چین و پاکستان آماده باشد، ابراز انزجار کرد.

«بیپن راوات» فرمانده ارتش هند دیروز پنجشنبه در کنفرانس دفاعی در دهلی نو اظهار داشت که چین به آرامی در حال گسترش قلمرو خود در مرزهای شمالی هند است که این اقدام می تواند باعث سوء استفاده پاکستان شود.

سخنان مقام عالی نظامی هند در حالی مطرح می شود که دو کشور حدود 70 روز دچار تنش شدید مرزی بودند و کمتر از دو هفته پیش این تنش ها کاهش یافته است.
وزارت امور خارجه چین در واکنش به این سخنان و با صدور بیانیه ای آورده است که مسوولان هندی باید مراقب گفتار و کلام خود در باره مسایل مربوط به دو کشور باشند.
همزمان «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات رییس ارتش هند را مذموم دانسته و گفته است که چین با این سخنان شوکه شده است.
این سخنگو افزود: البته هنوز نمی دانیم که این سخنان اظهار نظری از سوی دولت محسوب می شود و یا باورهای شخصی وی را نشان می دهد.
با این وصف سخنگوی دولت چین تاکید کرد که مسوولان ارشد باید مراقب کلام خود باشند و طوری تلاش کرد که هر دو کشور حافظ صلح باشند.
وی افزود که تاریخ روابط نشان می دهد که همه باید به گونه ای اظهار نظر کنند که به توسعه روابط چین و هند کمک کرده باشند.
این سخنگو تصریح کرد که ما با هند روابط نزدیکی داریم و دو کشور می توانند در بسیاری از عرصه ها با یکدیگر مشارکت داشته باشند.
روزنامه گلوبال تایمز چین نیز روز جمعه می نویسد که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس بریکس در شهر شیامن به وی گفت که دو کشور بجای اینکه یکدیگر را تهدید بدانند باید با همزیستی مسالمت آمیز در مسیر برد ـ برد گام بردارند.
چین و هند دارای منازعات دیرینه مرزی هستند و همین اختلافات یک بار آنها را در سال 1962 میلادی به جنگ کشانده است و اخیرا نیز سه ماه درگیر این منازعات بودند.
دو کشور چندین دور از گفت وگوها را از سال 2003 میلادی به این طرف برای حل مساله برگزار کرده اند اما نتیجه ملموسی حاصل نشده است.
هند و پاکستان نیز پس از جدایی از یکدیگر در سال 1947 تاکنون چهار بار با هم وارد جنگ شده اند که سه مورد آن بر سر کشمیر بوده است.

4949

کد N1762574

وبگردی