آفتاب

حرمت سادات

حرمت سادات

همشهری دو - محمد مجد: ما ایرانی‌ها همیشه احترام خاصی برای سادات قائل بوده‌ایم. آنها را بر صدر مجلس می‌نشانیم و سعی می‌کنیم که هر کاری از دستمان بربیاید برایشان انجام بدهیم.

خب اين يك خصلت خوب و سنت حسنه ما به‌حساب مي‌آيد و حتما ريشه در روايات و احاديث متعددي دارد كه از پيامبر(ص) و ائمه(ع) به ما رسيده است. به‌عنوان مثال پيغمبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: ‌ «حَقَّتْ شَفَاعَتِي لِمَنْ أَعَانَ ذُرِّيتِي بِيدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ مَالِه؛ شفاعت من براي كسي كه با دست و زبان و مال خود به فرزندان من كمك كند، لازم شده است». همين يك روايت هم براي بيان اهميت تكريم و احترام به سادات كفايت مي‌كند. در اين صفحه به بيان بايد و نبايدهايي كه در رفتار با سادات بايد رعايت كنيم،پرداخته‌ايم.

  • اهميت احترام به سادات

روايات در اين زمينه كم نيستند، اما حتي در خود قرآن هم به نوعي به اهميت تكريم سادات اشاره شده است. احتمالا تا به حال آيه معروف به مودت را شنيده‌ايد. خداوند در بخشي از آيه 23سوره شوري به فضليت اهل‌بيت پيامبر(ص) و ارزش دوستي با آنها اشاره مي‌كند و مي‌فرمايد: «...قُل لَّا أَسْأَلُكمْ عَلَيهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَي... ؛ بگو به ازاي آن

کد N1762001

وبگردی