آفتاب

دعوت سیسی از پوتین برای حضور در مراسم امضای توافقنامه اتمی الضبعه

دعوت سیسی از پوتین برای حضور در مراسم امضای توافقنامه اتمی الضبعه

ایسنا نوشت: رئیس جمهور مصر امروز در دیدار با همتای روس خود در چین از او برای شرکت در مراسم امضای توافقنامه هسته‌ای الضبعه دعوت به عمل آورد.

 به نوشته روزنامه لبنانی الدیار، مصر آخرین گام‌ها برای امضای توافقنامه هسته‌ای الضبعه با روسیه جهت ساخت اولین نیروگاه برق هسته‌ای در این کشور با تکنولوژی روسیه را به پایان رساند.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر امروز (دوشنبه) در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در چین اظهار داشت: مصر آخرین گام‌ها برای امضای توافقنامه الضبعه با روسیه را به اتمام رساند.

سیسی در ادامه از پوتین برای شرکت در مراسم امضای توافقنامه مذکور در مصر دعوت کرد.

بر اساس این توافقنامه هسته‌ای، موسسه ملی تاسیسات انرژی اتمی "روس اتم" مسؤول این پروژه بوده که شامل ساخت یک نیروگاه هسته‌ای با تکنولوژی روسیه در منطقه الضبعه واقع در شمال غرب مصر در قالب چهار بخش و هر بخش با تولید ۱۲۰۰ مگاوات انرژی است.

مسکو و قاهره در تاریخ نوزدهم نوامبر ۲۰۱۵ توافقنامه اولیه ساخت و بهره‌برداری این نیروگاه را به امضا رساندند، از آن زمان تاکنون دو طرف در مورد شکل نهایی این توافقنامه جهت امضا بحث و مناقشه می‌کنند.

دیدار سیسی و پوتین در حاشیه نشست سران گروه بریکس (شامل روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) در شیامن چین انجام شد. مصر نیز در این نشست به عنوان عضو ناظر حضور دارد، مسؤولان کشورهای مذکور طرحی برای توسعه احتمالی گروه و پذیرش اعضای جدید را بررسی خواهند کرد.

سیسی در این نشست به طرح‌های بزرگی به ویژه در حوزه گردشگری اشاره کرد که مصر در راستای آغاز آنها فعالیت می‌کند و در ادامه از کشورهای عضو بریکس برای سرمایه‌گذاری در مصر و استفاده از توافقنامه‌های تجاری مصر با دیگر کشورهای جهان عرب، کشورهای آفریقایی و اروپایی دعوت کرد.

رئیس جمهور مصر گفت: مصر با قدرت تلاش می‌کند تا بستری مناسب جهت حمایت از سرمایه‌گذاری‌های شما فراهم کند، ما به بهره‌مندی از تخصص‌ها و تجربیات شما برای برچیدن موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت کشورها چشم دوخته‌ایم.

52310

کد N1760935

وبگردی