آفتاب

ایرانیان به حفظ سنت‌های نمایشی و هویت خود علاقه دارند

ایرانیان به حفظ سنت‌های نمایشی و هویت خود علاقه دارند

زلالم تفری پژوهشگری که از کشور اتیوپی در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی حضور دارد، می‌گوید: «ایرانیان اصرار دارند هویتشان را حفظ کنند.»

به گزارش ایلنا، زلالم تفری از کشور اتیوپی، با این توضیح که در کشورم بیش از 86 نوع نمایش سنتی وجود دارد، اظهارداشت: گروه‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند و جشنواره‌های داخلی و دانشگاهی با این محوریت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشورم آن‌گونه که لازم است به تئاتر آیینی سنتی بها داده نمی‌شود، گفت: بسیار ارزشمند است که ایرانیان اصرار دارند هویت‌شان را حفظ کنند و چنین فستیوال‌هایی برگزار می‌کنند. این نشان می‌دهد برای حفظ و نگهداری هویت‌ ارزش قائل هستید.

تفری با تاکید بر این که از تماشای اجراهای صحنه‌ای و محیطی جشنواره آیینی سنتی لذت بردم، تصریح کرد: تنها راه معرفی فرهنگ و سنن برگزاری جشنواره در سطح بین‌المللی است. نمایش‌های سنتی شالوده فرهنگ مردمی محسوب می‌شوند و توسعه کشور برمبنای سنت اتفاق می‌افتد. با حفظ سنت‌ها می‌توان کشور را حفظ و نگهداری کرد.

وی به میزبانی و مهربانی ایرانیان اشاره کرد و افزود: تنها فرد سیاه پوست گروه خارجی هستم که در جشنواره حضور دارد ولی برخورد دیگران با من فرقی ندارد و همه به من لبخند می‌زنند و مهربان هستند. وقتی تصمیم گرفتم در جشنواره شرکت کنم دوستانم مرا از این کار منع کردند ولی گفتم می خواهم سفر به ایران را تجربه کنم. خیلی خوشحالم که آمدم و بسیار مهربانی دیدم.

زلالم تفری مقاله «مراسم آیینی در اتیوپی» را در ششمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ارایه داد.

پژوهشگر مالزی تبار: ایرانیان به حفظ سنت‌های نمایشی علاقه دارند

زینال عبداللطیف تاکید کرد: جای خوشبختی دارد ایرانیان به تئاتر سنتی اهمیت می‌دهند و بودجه و مکان‌هایی برای جشنواره آیینی در نظر می‌گیرند.

زینال عبداللطیف از کشور مالزی، با این توضیح که در کشورم نمایش سنتی در حال مرگ است، تصریح کرد: هزینه تولید این نوع نمایش‌ خیلی گران است و هنرمندان ترجیح می‌دهند به تئاتر مدرن بپردازند. هنرمندان پیش‌کسوت آیینی سنتی نیز به دلیل کهولت سن امکان فعالیت ندارند و نسل جدیدی نیز در این زمینه تربیت نشده است.»

وی با تاکید بر اینکه جای خوشبختی دارد کشور ایران به تئاتر سنتی اهمیت می‌دهد و بودجه و مکان‌هایی برای برگزاری جشنواره در نظر می‌گیرد، افزود: این فرصت برای شما وجود دارد که سنت‌ها را حفظ کنید البته خود ایرانیان به حفظ سنت‌های نمایشی علاقه دارند. در کشور مالزی این هزینه صرف توسعه صنعت می‌شود.

عبداللطیف با مثبت ارزیابی کردن جشنواره نمایش آیینی سنتی، توضیح داد: خیلی خوب است که این نوع آثار ضبط شوند و با زیرنویس در سطح بین‌المللی در دسترس مخاطبان علاقه‌مند قرار بگیرند. همچنین نمایش‌ها به صورت زنده و یا ضبط شده به مناسبت‌های مختلف و مستمر برای بچه‌ها پخش شود تا نسل جدید علاقه‌مند را تربیت کرد.

زینال عبداللطیف مقاله «بکارگیری هنرهای رزمی مالایا در تمرین تئاتر و بازیگری بازیگر» را در ششمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ارایه داده است.

کد N1760807

وبگردی