آفتاب
۱۵۰ اثر به جشنواره لیلم ارسال شد،

مازندران میزبان جشنواره موسیقی بومی« البرزنشینان»

مازندران میزبان جشنواره موسیقی بومی« البرزنشینان»

ساری - جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم به صورت منطقه ای آذرماه سال جاری در استان مازندران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدی سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندارن صبح دوشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به شکاف بین نسلی ناشی از تاثیرات تکنولوژی و عنوان اینکه بی هویتی یک قوم سبب شکست و اضمحلال آن خواهد شد، تصریح کرد: ارشاد مازندران در پی تقویت هویت ملی و فرهنگی بوده در این راستا برنامه های جدیدی را تعریف یا بازتعریف کرده است.

وی به جشنواره وارش با موضوع فرهنگ و عامه، جشنواره عکس را ازجمله برنامه های فرهنگی و هنری بیان کرد و گفت: موسیقی مازندران دارای غنای خوبی است و نیاز دارد تا با تقویت آن پیوندی بین نسل های مختلف و حوزه فرهنگ ایجاد کنیم.

محمدی به جشنواره موسیقی لیلم اشاره و اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای بومی سپاری سیاست ها، برگزاری این جشنواره را به یک موسسه مهرآوار واگذار کرده است.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اظهار اینکه اولین دوره موسیقی لیلم سال قبل در ساری و چالوس برگزار شده بود گفت: سال قبل علاوه بر بخش مسابقه سه گروه مهمان نیز در جشنواره حضور داشتند.

وی استمرار جشنواره موسیقی لیلم را از برنامه ها برشمرد و گفت: در این راستا جشنواره موسیقی لیلم سال جاری به صورت منطقه ای برگزار می شود و گیلان، مازندران، سمنان و بخشی از استان تهران در این جشنواره شرکت دارند.

محمدی زمان برگزاری جشنواره ۷ تا دهم آذرماه سال جاری اعلام و اضافه کرد و گفت: امسال بخش پژوهش به جشنواره موسیقی افزوده شده است زیرا سند مکتوب در حوزه موسیقی استان نداریم و باید برای نسل های آینده این سندهای مکتوب وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دعوت از گروه های موسیقی برخی کشورهای منطقه را از جمله برنامه ها بیان کرد.

محمد غلامی دبیر جشنواره موسیقی لیلم، به برنامه های جشنواره موسیقی لیلم اشاره و اضافه کرد: اجراهایی برای گروه های موسیقی برتر در جشنواره در شهرستان های مازندران درنظر گرفته می شود و آثارشان در قالب سی دی منتشر خواهد می شود.

وی ساخت منتشر از برخی پیشکسوتان حوزه موسیقی و نمایش در اختتامیه جشنواره، معرفی و حمایت از پدیده های موسیقی از دیگر برنامه ها به شمار می رود.

غلامی با بیان اینکه بخش البرزنشین جشنواره موسیقی لیلم امسال کلید زده شده است گفت: مناطق موسیقیایی مازندران از بخش هایی از گیلان شروع شده و تا بخش هایی از گلستان را دربرمی گیرد.

وی افزود: در حاشیه جشنواره نمایشگاه ساخت سازهای محلی و لباس های محلی برگزار می شود و انتشار سی دی آثار منتخبان جشنواره سال گذشته نیز از دیگر برنامه های جشنواره امسال است.

غلامی با اشاره به ارسال آثار از ۱۵۰ هنرمند به دومین جشنواره موسیقی لیلم ادامه داد: میانگین سنی هنرمندان در سال قبل ۳۰ سال بود و امسال به ۲۷ سال رسید و در دو ساز غرفه و سرنا سال قبل شمار شرکت کنندگان کم بود ولی تاکنون آثار خوبی به جشنواره دوم ارسال شده است.

دبیر جشنواره موسیقی لیلم اظهار داشت: هنرمندان موسییقی سنتی دو تا سه کشور منطقه نیز در جشنواره دعوت می شود تا مردم با اشتراکات فرهنگی و هنری آشنا شوند.

کد N1760640

وبگردی