آفتاب
جنب پل حافظ

افت شاخص سهام با بازگشت «خساپا»

افت شاخص سهام با بازگشت «خساپا»

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت‌تاثیر بازگشت نماد سایپا با ریزش شاخص‌کل مواجه شد. در معاملات روز گذشته، سایپا با افت قیمت 17درصدی ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت‌تاثیر بازگشت نماد سایپا با ریزش شاخص‌کل مواجه شد. در معاملات روز گذشته، سایپا با افت قیمت 17درصدی مواجه شد و حدود 209واحد شاخص سهام را تنزل داد. در این شرایط نماگر بازار سهام با کاهش 83واحدی مواجه شد و به رقم 83هزار و 345واحد رسید. در بازار دیروز همچنین عرضه بلوک آلومینیوم‌سازی ایران با عدم تایید صلاحیت خریدار انجام نشد تا این نماد بدون معامله عمده بماند. در بازار سهام امروز بلوک 75/ 16 درصدی سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس عرضه می‌شود.بلوک 75/ 16 درصدی سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل 5 میلیارد و 556 میلیون و 361 هزار و 4 سهم این شرکت به قیمت پایه هر سهم 810 ریال در روز دوشنبه 13 شهریورماه در فرابورس انجام می‌شود. این میزان سهام از طرف سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد به‌صورت یکجا و نقد یا 15درصد نقد و بقیه اقساط 6 ‌ماهه، با نرخ سود 13 درصد در بازار دوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد. سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر هم این میزان سهام را با قیمت پایه هر سهم 850 ریال و نیز با شرایط یکجا و نقد یا 20 درصد نقد و بقیه اقساط 6 ‌ماهه در مدت 3 سال در روز دهم تیرماه امسال روانه میز فروش کرده بود که خریداران به آن اقبالی نشان ندادند.

 

در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت شیشه همدان پیشنهاد افزایش سرمایه 862 میلیارد ریالی، معادل 300 درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده داد.شرکت شیشه همدان اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ 288 میلیارد ریال به یک هزار و 152 میلیارد ریال را دارد. بر‌اساس این گزارش، افزایش سرمایه «کهمدا» از محل مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی، جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، تکمیل و اجرای طرح توسعه که در تاریخ 11 شهریور 1396 به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، خواهد بود. در گروه خودرویی ایران‌خودرو دیزل بعد از نهایی‌کردن زمان و شرایط واگذاری 23 درصد سهام تولید‌محور خودرو، درباره آثار مالی این برنامه توضیح داد. براساس این گزارش، «خاور» بعد از واگذاری 26 درصد سهام تولید‌محور خودرو به ایران‌خودرو (بابت تسویه بخشی از بدهی) در 24 اسفند سال گذشته، در نظر دارد بیش از 97 میلیون و 330 هزار سهم «خمحور» را به قیمت پایه هر سهم 4044 ریال به فروش برساند. این عرضه 26 مرداد توسط کارگزاری حافظ عرضه در بازار اول بورس انجام خواهد شد. در گروه انفورماتیک دیروز مجمع افزایش سرمایه آسان‌پرداخت برگزار و این شرکت با 100درصد افزایش سرمایه مواجه شد. در گروه دارویی سبحان‌انکولوژی با شفاف‌سازی از انتقال 3میلیارد تومان به حساب درآمدهای غیر‌عملیاتی اشاره و اعلام کرد که تعدیلی از این محل نخواهد داشت. در مجموع بازار دیروز بازاری با شاخص منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 173میلیارد تومان و در فرابورس به 319میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1760509

وبگردی