آفتاب

برنامه دولت برای خودکفایی در محصولات کشاورزی

برنامه دولت برای خودکفایی در محصولات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امر زراعت گفت: افزایش تولید 8 محصول که واردات داشتیم، استمرار خودکفایی در گندم، خودکفایی در محصولاتی نظیر شکر، ...

ایرنا:معاون وزیر جهاد کشاورزی در امر زراعت گفت: افزایش تولید 8 محصول که واردات داشتیم، استمرار خودکفایی در گندم، خودکفایی در محصولاتی نظیر شکر، جو و حبوبات و تقویت امنیت غذایی و خوداتکایی در دانه‌های روغنی و پنبه اولین اولویت‌ دولت در بخش کشاورزی است. عباس کشاورز درمورد برنامه دولت دوازدهم در حوزه زراعت افزود: دومین دستور کار ما این است که در تمام محصولات افزایش بهره‌وری بدون توسعه داشته باشیم و سومین دستور کار این است که با توجه به محدودیت آب و بحران آب توجه و تمرکز بر افزایش بهره‌وری آب باشد.

 

وی بیان کرد: در بهره‌وری آب در برنامه ششم باید از هر مترمکعب آب تقریبا 6/ 1 کیلوگرم کالا تولید کنیم که این عدد در ابتدای برنامه تقریبا 2/ 1 کیلوگرم بوده است. وی اضافه کرد: در این برنامه باید شاهد ارتقای 35-30 درصدی بهره‌وری آب کشاورزی باشیم. کشاورز با اشاره به مصرف 3 میلیون و 400 هزار تن انواع کود در کشور گفت: از این میزان 2 میلیون و 100 هزار تن انواع کودهای شیمیایی، حدود 900-850 هزار تن انواع کودهای آلی و مابقی آن که حدود 160 هزار تن است، انواع کودهای میکرو مثل کود آهن، کود روی و انواع کودهای مایع و مکمل مثل کلسیم است.

وی با بیان اینکه حدود 60 هزار کود زیستی در کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: این میزان مصرف کود خوب است ولی باید افزایش یابد. وی گفت: واردات کودهای ازته نداریم، این درحالی است که حدود 60-55 درصد کودهای مصرفی را کودهای ازته تشکیل می‌دهند و از مابقی کودها هم حدود 65 درصد تولید داخلی است، بنابراین وابستگی کود به خارج از کشور کمتر از 30 درصد است.

کشاورز افزود: با سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی تا 2 سال آینده از واردات کود بی‌نیاز می‌شویم و در برنامه ششم پیش‌بینی می‌کنیم که به جز کودهای میکرو و کودهای خاص انواع کودهای اصلی مثل کودهای ازته، پتاس، فسفر و... در داخل کشور تامین خواهد شد. وی درخصوص استاندارد کود اظهار کرد: از 2 سال گذشته تا کنون هیچ کودی ثبت نشده و مورد مصرف قرار نگرفته است. بنابراین کشاورزان کشورمان و مصرف‌کنندگان مطمئن باشند تمام کودها کد 16رقمی دارند و از طریق آن کد می‌توانند خانواده و محتوای کود را شناسایی کنند و هیچ‌گونه کود غیراستانداردی در کشور مصرف نمی‌شود.

کد N1759355

وبگردی