آفتاب

واکنش ویتنام به رزمایش چین

واکنش ویتنام به رزمایش چین

ایرنا نوشت: با توجه به تنش های رو به افزایش پکن و هانوی، ویتنام روز جمعه علیه آنچه که گفته می شود اعلام رزمایش نظامی چین در آبهای مورد مناقشه است، اعتراض کرد.

ویتنام در خصوص زمان اعلام رزمایش نظامی چین و اینکه این رزمایش قراراست در چه زمانی برگزار شود، جزئیاتی ارائه نکرد.
'لی تی تو هانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام گفت که این کشور به طور عمیقی نگران رزمایشی است که در خلیج 'تونکین' واقع در آبهای منطقه و در شمال دریای جنوبی چین برگزار می شود.

به نوشته تارنمای 'ویتنام پلاس'، وی با این عنوان که همه فعالیت کشورهای خارجی در آبهای ویتنام نیازمند مطابقت با قوانین داخلی و بین المللی است، اعلام کرد به چین پیشنهاد شده انجام این رزمایش را متوقف کند و از تکرار اقداماتی که شرایط را در آبهای مورد مناقشه پیچیده تر می کند، پرهیز نماید.

براساس این گزارش، مقاماتی از وزارت امور خارجه ویتنام روز گذشته با سفارت چین در ویتنام تماس گرفته و موضع خود را در مورد این رزمایش اعلام کرده اند.

وزارت امور خارجه چین تاکنون نسبت به این موضع ویتنام اظهارنظری نکرده و مشخص نیست مقامات ویتنام چه رزمایشی را مد نظر دارند.

چین مدعی مالکیت بخش بزرگی از آب های دریای جنوبی چین است که سالانه حدود پنج هزار میلیارد دلار از تجارت جهانی از طریق آن تردد می کند و علاوه بر این، وجود منابع طبیعی موجود در آبهای منطقه به همراه ظرفیت های گسترده شیلات به هرگونه تحرک مخالفت آمیزی حساسیت های زیادی بخشیده است.

ویتنامی ها از دریای جنوبی چین به عنوان دریای شرق یاد می کنند. این پهنه آبی بخشی از اقیانوس آرام به وسعت حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع است که محدوده مرزهای آبی سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را دربر می‌گیرد و پس از پنج اقیانوس این دریا با صدها جزیره بزرگترین ناحیهٔ دریایی جهان محسوب می شود.

در واقع مناقشه اصلی بر سر محدوده قلمرو و تمامیت مرزی مناطقی از اقیانوس و جزایر پاراسل و اسپراتلی به عنوان دو مجمع الجزایر با منابع نفت خیز است که چند کشور ادعای مالکیت تمام یا بخشی از آن‌ را دارند. علاوه بر این جزایر، مجموعه‌ای از صخره‌های سنگی، صخره‌های مرجانی و جزیره های ماسه ای مانند سد ساحلی اسکاربورو نیز در این منطقه قرار دارند.

52311

کد N1759096

وبگردی