آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

بیماری«هاری» معضل جدید منطقه سیستان/تعداد قربانیان به ۷ نفر رسید

بیماری«هاری» معضل جدید منطقه سیستان/تعداد قربانیان به ۷ نفر رسید

زابل- شیوع بیماری «هاری» در منطقه سیستان در حالی هفتمین قربانی را گرفت که مسئولان استان همچنان در غفلت به سر می برند و هیچ اقدام ملموسی تاکنون برای حل این معضل انجام نشده است.

 خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: داستان این روزهای منطقه سیستان بسیار غمگین و تاسف بار است زیرا این روزها مردم این منطقه علاوه بر اینکه باید با خشکسالی، بیکاری، طوفان شن و اثرات مخرب آن مقابله کنند با مشکلات جدیدی نیز مواجه می شوند که جدیدترین آنها شیوع بیماری «هاری» در این منطقه است به گونه ای که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۷ مورد فوتی بر اثر این بیماری در این منطقه گزارش شده است.

افزایش چهار برابری حیوان گزیدگی در منطقه سیستان

از همین رو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۸۲۰ نفر در منطقه سیستان دچار حیوان گزیدگی شدند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش داشته است.

جواد اکبری زاده با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار و ۳۱۴ نفر در منطقه سیستان دچار حیوان گزیدگی شدند، افزود: متاسفانه از اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۷ نفر به دلیل حیوان گزیدگی و علائم هاری جان خود را از دست دادند.

وی گفت: آخرین مورد مربوط به یک خانم ۶۰ ساله از روستای «غلامعلی» شهرستان «نیمروز بود» که در تاریخ چهارم مرداد ماه سال جاری توسط یک سگ ولگرد دچار حادثه شد.

معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: این خانم بلافاصله پس از این حادثه به اورژانس مراجعه می کند و اقدامات درمانی توسط کادر پزشکی برایش انجام می شود و همچنین پنج نوبت واکسن برای این بیمار مشخص که چهار نوبت آن تزریق شد اما متاسفانه قبل از تزریق پنجم فوت می کند.

وی با اشاره به اینکه این بیمار نشانه های کامل بیماری هاری را نداشته است، نمونه ای از این بیمار برای بررسی به تهران ارسال شده تا علت قطعی فوت این بیمار مشخص شود.

اکبری زاده تصریح کرد: مشکل سگ های ولگرد سال ها است که در منطقه سیستان وجود دارد اما متاسفانه امسال به حد بحرانی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که به حیوان گزیدگی دچار می شوند باید در همان دقایق ابتدایی به مراکز درمانی مراجعه کنند، خاطر نشان کرد: تمامی خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی زابل به افرادی که دچار حیوان گزیدگی توسط سگ ها می شوند به صورت رایگان ارائه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل با اشاره به اینکه تقریبا بیش از ۱۰ هزار سگ ولگرد در منطقه سیستان وجود دارد، گفت: هاری یک نوع بیماری واگیر مشترک بین انسان و دام است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل با اشاره به اینکه تقریبا بیش از ۱۰ هزار سگ ولگرد در منطقه سیستان وجود دارد، گفت: هاری یک نوع بیماری واگیر مشترک بین انسان و دام است که به منظور جلوگیری از گسترش آن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی باید نظام مراقبت به صورت کامل انجام شود.

البته براساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و با هدف جلوگیری از شیوع امراض مسری وظیفه جمع آوری سگ های ولگرد بر عهده شهرداری ها است.

اما متاسفانه در سال های اخیر هیچ گونه اقدام موثر و جدی در این خصوص انجام نشده است و حتی در بسیاری از موارد از پاسخگویی نیز طفره رفته اند، که به نظر می رسد عامل اصلی محدودیت در این زمینه کسری بودجه شهرداری های منطقه سیستان است.

 با این وجود از سوی دیگر مسئولان استان نیز اقدامی عملی به جز برگزاری چند نشست و جلسه مشاهده نمی شود.

برگزاری جلسه ستاد بحران استان پس از فوت ۷ نفر تن براثر ابتلا به بیماری هاری

چندی پیش و پس از فشار افکار عمومی و رسانه ها بالاخره جلسه ای با حضور دستگاه های اجرایی سیستان و بلوچستان و معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد در منطقه سیستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در جلسه هماهنگی دستگاه های متولی مقابله و پیشگیری از بیماری هاری اظهار داشت: جمع آوری سگ های ولگرد و مشکوک به هاری به عنوان مهمترین ناقلین این بیماری در دستور کار قرار گرفته است.

باقر کرد با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۸۵۰  قلاده سگ با هدف مبارزه با بیماری هاری در سیستان اتلاف شده، افزود: مرگ مشکوک ۷ نفر به دلیل ابتلاء به هاری تاکنون گزارش شده که انستیتو پاستور تنها فوت یک نفر را بر اثر این بیماری تایید کرده است .

وی خاطر نشان کرد: به دنبال گزارش اولین مورد از این بیماری، ستاد بحران استان در استانداری تشکیل جلسه داد و کمک هایی در جهت مقابله با این بیماری از مرکز دریافت شده است.

وی افزود: با توجه به وجود مرزهای طولانی استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و تردد سگ های ولگرد از این مرزها و قابلیت اندک کنترل، نیاز هست مرزبانی اقداماتی در جهت کنترل ورود این حیوانات از مرز انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: به هیچ عنوان قصد از بین بردن حیوانات سالم را نداریم اما سگ های ولگرد از مهمترین ناقلان بیماری هاری هستند که بر اساس استانداردهای جهانی، اتلاف سگ های ولگرد باید انجام  شود .

وی افزود: همچنین در راستای کنترل جمعیت سگ های ولگرد، عقیم سازی نیز در برنامه های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی زابل قرار دارد که قطعا درجلوگیری از شیوع بیماری های مسری موثر است .

اما نکته ای که در میان حائز اهمیت است این است که ظاهرا مسئولان استان سیستان و بلوچستان تا زمانی که یک موضوع به بحران تبدیل نشود به آن رسیدگی نمی کنند وگرنه بر طبق اظهارات مردم منطقه موضوع ازیاد سگ های ولگرد سال ها است که آرامش را از مردم سیستان سلب کرده است.

ظاهرا سیستان از نقشه ایران حذف شده است

محمد صادقی یکی از شهروندان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ظاهرا منطقه سیستان فراموش  شده است وگرنه چگونه می توان این همه بی تفاوتی مسئولان را توجیه کرد.

وی افزود: به نظر می رسد همه مسئولان دولتی ما را فراموش کرده اند و هیچ کس به فکر ما نیست و حتی جان ما هم برای آنها اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: تعداد زیاد سگ های ولگرد در سطح منطقه سیستان و حتی محدوده شهر زابل سال ها است که برای مردم مشکل آفرینی می کند و خانواده و فرزندان ما را به وحشت انداخته است.

این شهروند سیستانی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر هیچ اقدام موثری از سوی مسئولین در این خصوص انجام نشده است تا جایی که امروز این مشکل تاکنون ۷ کشته بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: همسر و فرزندان من سال ها است که از ترس سگ های ولگرد نمی توانند در خیابان ها تردد کنند و واقعا این موضوع جدیدی نیست.

صادقی گفت: حتی کار به جایی رسیده است که فرزند کوچک من شب ها کابوس سگ می بیند و بارها از ترس و وحشت این سگ ها از خواب بیدار شده است.

وی تصریح کرد: این موضوع علاوه بر مشکلاتی که برای سلامتی مردم منطقه ایجاد کرده است موجب بروز مشکلات روحی نیز در فرزندان ما شده است که امیدواریم مسئولان به آن رسیدگی کنند.

در مجموع به نظر می رسد این روزها موضوع افرایش شمار سگ‌های ولگرد در منطقه سیستان به یک مشکل جدی تبدیل شده است و مردم این منطقه علاوه بر مشکلات عدیده ای که با آن مواجه هستند باید با این معضل جدید نیز دست و پنجه نرم کنند.

نکته عجیب تر اینکه در چند ماه اخیر این موضوع بارها توسط رسانه های مختلف پیگیری شده است اما ظاهرا مسئولان استان یا رسانه ها را چک نمی کنند و یا واقعا این موضوع برایشان اهمیت ندارد و یا اینکه توان کافی را ندارد در مجموع امیدواریم که با تدبیر و تلاش مسئولان این موضوع به سرعت و قبل از اینکه قربانی دیگری بگیرد، پیگیری و حل شود.

کد N1757849

وبگردی