آفتاب

وضعیت نامطلوب زنبورداری کردستان

وضعیت نامطلوب زنبورداری کردستان

زنبوداری بخشی از کشاورزی کردستان است که تولید سالانه آن در اقتصاد کشاورزان منطقه تاثیر دارد و همواره با افت و خیزهایی روبه‌رو بوده است که ...

دنیای اقتصاد - سنندج- اسرین مقصودی:زنبوداری بخشی از کشاورزی کردستان است که تولید سالانه آن در اقتصاد کشاورزان منطقه تاثیر دارد و همواره با افت و خیزهایی روبه‌رو بوده است که گاهی به ورشکستگی زنبورداران و کاهش تولید انجامیده است. شهرام فلاحی، یکی از زنبورداران فعال کردستان معتقد است: اگر این صنعت از طرف متولیان و مسوولان جهاد کشاورزی مورد حمایت‌های همه‌جانبه قرار بگیرد بدون هیچ تردیدی وضعیت زنبورداری در استان دگرگون خواهد شد و زنبورداران نیز با انگیزه و اعتماد به نفس بیشتر فعالیت خواهند کرد.

 

وی با بیان اینکه همه چیز بستگی به تصمیم عاقلانه و مدبرانه مسوولان و مدیران ذی‌ربط دارد، افزود: اگر برنامه‌ریزی آنان در جهت رشد و ارتقای این صنعت قرار گیرد بدون شک پیشرفت عاید ما می‌شود و اگر بر خلاف این باشد، قطعا در مسیر سقوط قرار خواهیم گرفت آنچنان که امروز قرار داریم. فلاحی در ادامه با اشاره به اینکه کردستان یک منطقه کاملا کوهستانی و سرشار از گیاهان خودرو و دارویی است و از شرایط اقلیمی و آب وهوایی خاصی نیز برخوردار است، افزود: این استان بهترین و آماده‌ترین استان به منظور توسعه زنبورداری در دنیا است. این فعال صنعت زنبورداری با اشاره به موانع پیش روی توسعه زنبورداری در کردستان گفت: متاسفانه در این حرفه مشکلات زیادی پیش روی زنبورداران قرار دارد و تا این موانع برطرف نشود، قطعا روز به روز وضعیت اسفناک‌تر خواهد شد. وی یکی از این مشکلات را مربوط به بازاریابی و فروش عسل دانست و گفت: زنبوردار چند ماه باید در زنبورستان با تمام مشکلات زحمت بکشد و در آخر وقتی که عسل را برداشت می‌کند به فکر فروش آن باشد که این نعمت خدادادی و این ماده شفابخش را با وضعیت دور از شأن در کنار خیابان بفروشد.

فلاحی افزود: به منظور حل این مشکل لازم است تعاونی زنبورداران با همکاری و هماهنگی جهاد کشاورزی استان مبتنی بر یک برنامه سازماندهی شده محصولات زنبورداران را جمع‌آوری و با قیمت مناسب خریده و وارد فاز صادرات کنند. اگر این مشکل حل نشود تا چند سال آینده بخش زنبورداری با معضلات بسیاری روبه رو خواهد شد و بسیاری از زنبورداران به‌صورت ناخوشایند از پیکره و خانواده زنبورداران ریزش خواهند کرد. وی ادامه داد: در این شرایط خاص، نیاز به یک برنامه‎ریزی و هماهنگی صحیح در جهت حفظ شأن شخصیت و جایگاه شغلی و کاری زنبورداران استان بر اساس منافع مشترک تمامی خانواده زنبورداران داریم و این حل نخواهد شد مگر آنکه دانش و آگاهی خود را متناسب با استانداردهای جهانی و بازارهای بین‌المللی بالا ببریم.این فعال زنبوردار در ادامه دیگر مشکل فعالان این صنعت را شکرک زدن عسل دانست که ابهام زیادی در ذهن مردم ایجاد کرده به گونه‌ای که بعضی از زنبورداران برای فروش عسل اقدام به ترفندها و شیوه‌های عوام فریبانه می‌کنند. وی توضیح داد: در این زمینه نیاز است تعاونی زنبورداران در قالب برنامه‌های آموزشی و چاپ و توزیع بروشورهایی و وسایل ارتباط جمعی با اطلاع‌رسانی این معضل را مورد بررسی قرار دهند، شاید بخشی از مشکلات زنبورداری ما در حوزه فروش عسل حل شود.

کد N1757474

وبگردی