آفتاب

نیروی هوایی انگلیس به نظامیان آمریکا در افغانستان می‌پیوندد

نیروی هوایی انگلیس به نظامیان آمریکا در افغانستان می‌پیوندد

ایرنا نوشت: نشریه ساندی‌تایمز روز یکشنبه در گزارشی فاش کرد سرویس ویژه هوایی ارتش انگلیس (اس.ا.اس) در چارچوب حمایت از راهبرد نظامی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای مبارزه با تروریسم و داعش، در افغانستان مستقر می‌شود.

 ساندی‌تایمز افزود: منابع ارشد نظامی و دفتر نخست‌وزیری انگلیس می‌گویند که 'ترزا می' (نخست‌وزیر انگلیس) آمادگی دارد تا با اعزام نیروهای ویژه این کشور برای مبارزه با داعش، القاعده و طالبان در افغانستان موافقت کند.

این نشریه انگلیس عنوان کرد: هرچند تاکنون درخواست رسمی از سوی آمریکا در رابطه با این همکاری مطرح نشده اما مقامات دولتی انتظار دارند تا پنتاگون درخواستی را مبنی بر حمایت هوایی انگلیس از افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان به عمل آورد.
یک مقام دولت انگلیس در گفت‌ وگو با ساندی ‌تایمز اعلام کرد: نیروهای هوایی انگلیس، بخش کلیدی توانایی نظامی این کشور در چنین عملیاتی به شمار می‌رود.

ساندی‌تایمز نوشت: به نظر می‌رسد مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس که پیشتر از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی برافزایش حضور نظامی این کشور در افغانستان حمایت کرده بود، در رابطه با ظرفیت‌های نظامی انگلیس با جیمز متیس همتای آمریکایی‌اش گفت ‌وگو کرده است.

فالون پیشتر گفته بود: ما از تعهد ایالات ‌متحده قدردانی می‌کنیم. در گفت‌وگوی تلفنی با جیمز متیس توافق کردیم به‌رغم چالش‌های موجود باید شرایط افغانستان را حفظ کنیم، دمکراسی در این کشور را گسترش دهیم و تهدید تروریسم علیه غرب را کاهش دهیم.
وی افزود: این به نفع همه ما است که افغانستان به مکانی امن تبدیل شود و به همین خاطر در ماه ژوئن گذشته حضور نظامی خود را افزایش دادیم.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی گفته بود که نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج خواهد کرد؛ وی با این‌ حال اخیراً طی اظهاراتی عنوان کرد که برخلاف ادعای خود در نظر دارد حضور نظامی کشورش را در افغانستان افزایش دهد.

وی هفته گذشته در جمع گروهی از نظامیان و شخصیت‌های سیاسی کشورش در تالار گردهمایی‌های پایگاه مشترک مایر هندرسون در آرلینگتن ویرجینیا با تجلیل از سربازان آمریکایی که در خارج از کشور به برقراری امنیت کمک می‌کنند، اظهار داشت: وقتی یک بخش از ایالات‌متحده آسیب می‌بیند، همه کشور احساس درد می‌کند.

ترامپ با تأکید بر اینکه به وزیر دفاع و رئیس امنیت دستور داده است سیاست‌های آمریکا را در افغانستان بررسی کند، افزود: برای کامل کردن استراتژی‌هایمان، افغانستان را با جزئیات کامل بررسی کردم. مردان و زنانی که در ارتش ما خدمت کردند، سزاوار پیروزی هستند.

وی تصریح کرد: 11 سپتامبر از افغانستان ریشه گرفت، برای اینکه در این کشور دولتی بود که به تروریست‌ها لانه داد.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین خروج سربازان کشورش از عراق را در سال 2011 شتاب‌زده و بدون مطالعه عنوان کرد که راه را برای ورود داعش باز کرد.

وی درعین‌حال تأکید کرد که نمی‌توانیم همان اشتباه را در افغانستان تکرار کنیم.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، ترامپ در نظر دارد چهار هزار نیروی نظامی به افغانستان اعزام کند؛ این در حالی است که در حال حاضر 8 هزار و 400 نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

52310

کد N1756607

وبگردی