آفتاب
روایت «جهاد مهربانی» در مناطق محروم؛

ایثار در کویر محرومیت/ وقتی جهادگران آستین بالا می زنند

ایثار در کویر محرومیت/ وقتی جهادگران آستین بالا می زنند

بیرجند- همه ساله در ایام مختلف، گروه های جهادی با حضور در روستاهای محروم خراسان جنوبی، سبب رونق و توسعه آن مناطق می شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- رقیه رحمتی راد: دل عاشق می خواهد و گام هایی موثر برای سفر، انگیزه ای بزرگ می طلبد تا ۷۰ کیلومتر مسیر پر پیچ و خم را برای خدمت به محرومان بپیمایی و چه شیرین است وقتی دست هایت پناهگاه مادر گیسو سپیدی را تعمیر می کند و یا لبخند را مهمان چهره پدر قامت خمیده ای می کند که به واسطه زحمت های تو، رنج هایش کاهش می یابد.

این ها حکایت گروه جهادی پرتلاشی است که بدون منت بیش از ۷۰ کیلومتر فاصله روستای حصارسنگی تا شهرستان بیرجند را پیموده و با نادیده گرفتن روزهای گرم مرداد ماه و سرگرمی های تابستانه، برای لبیک گفتن به فرامین رهبری و خدمت به جامعه محرومان گام برداشته اند.

باید اندکی در محفل آن ها حضور یابی تا اشتیاقشان را به خوبی لمس کنی و یا باید با چشم دل، این خدمت بی منت را درک کنی.

جاده اش همانند کمربندی مشکی از لا به لای کوه ها می گذرد. فقط بیابان است که گاها قله هایی قد و نیم قد را در خود جای داده است. هنوز چند کیلومتری تا «حصارسنگی» فاصله داریم اما به خوبی می توان بوی مهربانی را به مشام رساند.

با دیدن چهره های شاداب اعضای گروه جهادی، خستگی راه از تنت بیرون می رود. برخی ۱۶ سال بوده و برخی دیگر نیز بزرگتر هستند، اما صمیمیتی بی نظیر در بینشان موج می زند. یکدیگر را با نام صدا می زنند و هر کدام تلاش دارند در انجام خدمت بر دیگری پیشی بگیرند.  

اگر چه دست هایشان کوچک است اما اقدامات بزرگی را انجام می دهند. کارشان را دقیق و بدون خطا انجام داده و برای انجام پروژه ای بی نقص تلاش می کنند.

کانال کشی آب و تکمیل خانه عالم از جمله پروژه هایی است که این گروه جهادی باید در مدت زمانی ۱۰ روزه به انجام برسانند.

کار جهادی عاملی برای بخشش گناهانم است

سنش به ۱۶ سال بیش قد نمی دهد. پارچه ای بسیجی به سر پیشانی بسته تا گرمای تابستان عاملی برای مانع عملکردش نشود.

 به زحمت گاری شن را به جلو حرکت می دهد. اگرچه گام های آرامش نشان از خستگی درونش داشته اما لب هایش خندان و چشمانش نیز شادمان است.

سید رسول خوشحال نام داشته و می گوید: برای دومین بار است که برای انجام کاری جهادی به روستاهای محروم اعزام می شوم.

وی هدف از این کار را تنها رضای خدا می داند و می افزاید: احساس می کنم خداوند به واسطه این کار جهادی، گناهانم را می بخشد.

محمد علی چوپانی از دیگر اعضای این گروه جهادی هم می گوید: اجرای کار جهادی از ثواب اخروی زیادی برخوردار است.

وی که ۱۷ سال سن دارد، می گوید: از آفتاب سوختگی و یا خستگی در این راه هراسی ندارم چرا که اعتقاد دارم اقدامی مورد رضایت خداوند انجام می دهم و در آخرت نیز حاصلش را خواهم دید.

ایثار شهید حججی الگوی گروه جهادی است

طلبه حوزه علمیه بیرجند که همراه با گروه جهادی جیوش الحیدر به روستای محروم حصارسنگی آمده است، بیان کرد: اجرای برنامه های فرهنگی و خدمت رسانی به جامعه محروم از مهم ترین اهدافم برای شرکت در این اردو بوده است.

حسین کاظمی پور با بیان اینکه بنا به فرمایشات رهبری بحث فرهنگی مانند هوا است، اظهار کرد: همانگونه که مردم بدون هوا از بین می روند، جامعه نیز بدون بحث فرهنگی از بین خواهد رفت.

وی خواستار حضور روحانی مستقر در روستای حصار سنگی شد و افزود: حضور طلبه ها در روستاها نقش مهم و مطلوبی را در سوق جوانان به برنامه ها فرهنگی دارد.

کاظمی پور با اشاره به برنامه های فرهنگی این گروه جهادی بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی احکام، قرآن و نماز و برگزاری حلقه های صالحین از مهم ترین برنامه های فرهنگی این گروه جهادی است.

وی با اشاره به شهادت شهید حججی بیان کرد: از خودگذشتی، ایثار و فداکاری این شهید وارسته الگوی اعضای گروه جهادی قرار گرفته است

روایت ۱۰ روز تلاش در روستاهای محروم

مسئول گروه جهادی جیوش الحیدر ببا بیان اینکه از ۲۵ مرداد ماه سال جاری در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم آمده ایم، گفت: به مدت ۱۰ روز به اجرای پروژه های مد نظر در روستا می پردازیم.

مهدی شمشادی نژاد ادامه داد: تعمیر دو خانه محرومین در روستای حصار سنگی، کانال کشی آب و ۵۰۰ متر لوله کشی آب از قنات تا غسالخانه از جمله پروژه های اجرایی در روستای حصار سنگی است.

وی با بیان اینکه ۴۰ نفر از بسیجیان  در قالب این اردو به روستاهای محروم اعزام شده اند، اظهار کرد: تعمیر شش خانه محروم روستای افکشت، لایروبی قنات روستای شوشود و تعمیر دو خانه محرومین روستای شوشود از دیگر برنامه های این گروه جهادی است.

شمشادی با بیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد از این پروژه ها اجرایی شده است، افزود: ۱۵ میلیون از اعتبارات مورد نیاز این پروژه ها توسط خیرین و ۲۰ میلیون نیز توسط ادارات تامین شده است.

حضور چهار روحانی در گروه جهادی

مسئول گروه جهادی جیوش الحیدر بیان کرد: چهار روحانی در این گروه جهادی قرار داشته که در روستاهای افکشت، شوشود و حصار سنگی مشغول خدمت هستند.

وی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی این گروه جهادی بیان کرد: برگزاری نماز جماعت، برگزاری دعای توسل و جلسات قرآنی، تشکیل حلقه های صالحین و حلقه های معرفتی از جمله برنامه های این گروه جهادی است.

شمشادی نژاد با بیان اینکه تاکید این گروه جهادی بر نماز اول وقت است، افزود: فعالیت های فرهنگی افراد این گروه تاثیر مطلوبی بر روستاییان نیز گذاشته است.

وی هدف از اجرای این فعالیت ها را کمک به جامعه محرومین دانست و گفت: اردوهای جهادی درس زندگی و خودسازی است.

شمشادی با بیان اینکه سه گروه جهادی داریم که از سال ۹۵ تشکیل شده و آغاز به کار کرده است، افزود: طی آینده ای نزدیک تیم پزشکی نیز برای ویزیت رایگان روستاییان به این مناطق محروم اعزام می شوند.

مشکلاتی که دیده نمی شود

این مسئول گروه جهادی با اشاره به مشکلات پیش روی روستاهای تحت پوشش گروه جهادی جیوش الحیدر بیان کرد: عدم روکش مناسب جاده ای، نبود آنتن  مخابراتی در روستاهای حصارسنگی  و افکشت و نبود لوله کشی آب شرب از مهم ترین مشکلات این روستاها است.

وی اظهار کرد: روستای افکشت با کمتر از ۸۰ کیلومتر با شهرستان بیرجند از آنتن دهی تلفن و تلویزیون محروم بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

شمشادی نژاد با بیان اینکه روستای حصار سنگی دارای سد ذخیره آب بوده بوده که برای روستاییان بسیار مفید است، گفت: متاسفانه اداره آبخیزداری هر هفته یکبار آب این سد را در دشت های خالی و تهی از علوفه رها می کند.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های پیاپی و کمبود آب در روستاها، باید از این امر جلوگیری شود تا روستاییان بتوانند استفاده بهینه تری از آن کنند.

دهگردشی های مسئولان به زمان خاصی محدود نشود

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی بابیان اینکه اردوهای جهادی با هدف توجه جوانان به مناطق محروم برگزار می شود، گفت: در راستای برگزای این اردوها خدمات بزرگی به جامعه محروم ارائه می شود.

سجاد رضایی خواستار توجه مسئولان به مناطق  محروم خراسان جنوبی شد و افزود: از مسئولان انتطار می رود دهگردشی ها را تنها به زمان خاصی مانند انتخابات مطعوف نکنند.

وی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون توجه به مناطق محروم و اجرایی کردن سیاست ها اقتصاد مقاومتی، اردوهای جهادی شکل گرفته است.

رضایی با بیان اینکه فعالیت های بسیج در مناطق محروم محدود به زمان خاصی نمی شود، اظهار کرد: باید مسئولان با حضور در این مناطق با فعالیت های شایسته بسیج آشنا و مشکلات مردم آشنا شوند.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با اشاره به شهادت شهید حججی بیان کرد: این شهید بزرگوار خود نیز جهادگری پرتلاش بوده که باید الگو قرار گیرد.

اعزام ۱۶۷ گروه جهادی به مناطق محروم

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۶۷ گروه جهادی طی تابستان جاری به اردوهای جهادی اعزام می شوند.

محمد زهرایی با بیان اینکه این گروه ها شامل دو هزار و ۴۹۷ نفر هستند، گفت: از این تعداد هزار و ۶۳۵ نفر برادر و ۸۵۸ نفر نیز خواهر هستند.

وی بیان کرد: همچنین این گروه ها شامل ۹۳ گروه محلات، ۲۸ گروه دانشجویی، ۲۷ گروه دانش آموزی، هشت گروه پزشکی، ۱۰ گروه مهمان و یک گروه طلاب هستند.

زهرایی با اشاره به اقدامات این گروه های جهادی بیان کرد: ساخت کانال آب، حصار مسجد و حسینیه روستا، ساخت خانه عالم، ساخت سرویس بهداشتی و تعمیر خانه محرومین از جمله اقدامات این گروه ها است.

وی لایروبی قنات، تکمیل امام زاده، دیوارچینی شهدای گمنام، ساخت حمام، تکمیل غسالخانه و دیوار کشی ساحلی جاده را از دیگر اقدامات اردوهای جهادی دانست.

زهرایی اجرای مراسم مذهبی، احکام، روان خوانی قرآن، برگزاری کلاس های تقویتی درسی را از جمله برنامه های فرهنگی این گروه ها دانست و گفت: همچنین آموزش بافندگی، خیاطی، گلیم بافی، آموزش خشک کردن میوه، هرس کردن باغات  و آموزش کشاورزی نوین از دیگر خدمات قابل ارائه این گروه ها است.

حرکت های جهادی سال هاست که با حضور خودجوش جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب در مناطق محروم کشور به ویژه خراسان جنوبی تداوم دارد. بی تردید افزایش چشم گیر حضور جوانان در مناطق محروم به عنوان جهادگر بر همگان ملموس است. درک محرومیت و تقویت روحیه خدمت به محرومان و مستضعفان نکته مهمی است که اهمیت حضور در اردوهای جهادی را روشن تر می کند.

کد N1755189

وبگردی