آفتاب

غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن افتتاح شد

غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن افتتاح شد

مراسم افتتاح رسمی غرفه ایران به عنوان مهمان ویژه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن صبح امروز (چهارشنبه 1 شهریورماه) در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به پکن، امیرمسعود شهرام نیا در این مراسم گفت: میهمان ویژه بودن ایران در نمایشگاه کتاب پکن 2017 و پس از آن مهمان ویژه شدن چین در نمایشگاه کتاب تهران 2019 فرصت مناسبی برای گسترش تبادلات و تعاملات فرهنگی دو کشور است. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران برای این بازه زمانی 20 ماهه برنامه‌ریزی‌های مختلفی کرده که تنها محدود به همین نمایشگاه و غرفه ایران به عنوان میهمان ویژه نیست.

شهرام نیا سپس در توضیح برنامه‌های ایران برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن با هیاتی 100 نفره از گروههای مختلف ناشران، نویسندگان و هنرمندان حاضر شده است. 14 ناشر ایرانی برگزیده، 3 آژانس ادبی فعال، 9 نفر از بهترین نویسندگان ایرانی و 10 نفر از هنرمندان مختلف مرتبط با کتاب و نشر از جمله حاضرین در این هیات ایرانی هستند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران افزود: همچنین 4 گروه هنری در حوزه‌های موسیقی و نقالی و... در نمایشگاه کتاب پکن حضور دارند و بیش از 60 نشست تخصصی مشترک بین ناشران ایرانی و چینی را نیز برای گسترش روابط و انتقال تجربیات در دستور کار داریم. این نمایشگاه می‌تواند سنگ بنای همکاری بیشتر ایران و چین در حوزه فرهنگی و مخصوصا صنعت نشر و کتاب باشد و ما نیز با همین رویکرد با شعار ایران رویای رنگین جاده ابریشم مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن هستیم.

ناصر ابراهیمی ترکمان (مدیر سازمان ارتباطات اسلامی) نیز در این مراسم گفت: ما برای حضور در این نمایشگاه نه با پاهای خود که با دل هایمان آمده ایم. چین و ایران دو فرهنگ و تمدن بزرگ و تاریخی هستند. ایران ملتی فرهنگ دوست است که نشانه‌های این فرهنگ دوستی را در همین نمایشگاه و تک تک کتابهایی که در غرفه ایران عرضه می‌شود خواهید دید.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: در تک تک کلمات کتاب های غرفه ایران صلح طلبی. انسان دوستی و بیزاری از خشونت و افراطی گری را میبینید. خوشبختیم که هیچگاه در تاریخ ملت جنگ طلبی نبوده ایم و اصولا ملتی که حافظ، سعدی، خیام و خاقانی را دارد انسان دوست و صلح طلب است. ما میخواهیم جنبه های رنگارنگ فرهنگ ایران را در برابر دیدگان پر مهر شما قرار بدهیم و مطمئن هستم که به فرهنگ ایرانی علاقه مند میشوید. همان گونه که ما به فرهنگ، هنر و اعتقادات شما احترام میگذاریم.

همچنیت هو شانگ جه (رئیس اداره مطبوعات، انتشارات و رادیو و تلوزیون خلق چین) در این مراسم گفت: امسال اداره مطبوعات، انتشارات تلوزیون خلق چین ایران را به عنوان مهمان و ویژه به نمایشگاه کتاب پکن دعوت کرده است که یک نقطه جدید برای ارتباطات فرهنگی مردم دو کشور خواهد بود. به نمایندگی از این اداره دست همه دوستانم را در غرفه ایران به گرمی می‌فشارم.

هو شانگ جه اضافه کرد: ایران و چین دو تمدن تاریخی و کهن هستند و پس از سفر رئیس جمهور چین به ایران همکاری های مختلف و ازجمله همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور گسترش داشته است. این همکاری فرهنگی از نظر کمی و کیفی هم رو به گسترش است.

رئیس اداره مطبوعات، انتشارات تلوزیون خلق چین سپس نمایشگاه کتاب تهران را نمایشگاهی مهم خواند و گفت: نمایشگاه کتاب تهران و پکن دو نمایشگاه کتاب مهم در سطح جهان هستند و میهمان ویژه شدن دو کشور در نمایشگاه‌های فوق نشان از گسترش ارتباطات فرهنگی و حوزه نشر دو کشور است. طرح رئیس جمهور چین برای تبادلات فرهنگی با اتکا به جاده ابریشم فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگ‌ها است. اداره مطبوعات، انتشارات تلوزیون خلق چین در همین راستا با تمام نیرو تعامل حوزه ترجمه و نشر را برنامه‌ریزی کرده و برای ایران به عنوان مهمان ویژه آرزوی موفقیت داریم.

کد N1754855

وبگردی