آفتاب
مثل وزارت و پارالمپیک پول گرفته‌ایم؛

واکنش کمیته ملی المپیک به گزارش مهر/ فقط بودجه متفرقه را نگرفتیم!

واکنش کمیته ملی المپیک به گزارش مهر/ فقط بودجه متفرقه را نگرفتیم!

کمیته ملی المپیک در واکنش به گزارش مهر اعلام کرد تا به امروز مانند وزارت ورزش و کمیته پارالمپیک بودجه ردیف اصلی را دریافت کرده اما در ردیف متفرقه مشکل دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اوضاع مالی کمیته ملی المپیک موضوع گزارشی است که امروز خبرگزاری مهر با عنوان «دست رد سازمان برنامه ریزی و بودجه به کمیته المپیک» به آن پرداخته است. در این گزارش از نقل قول اصغر رحیمی که دو هفته پیش در نشست خبری بر اوضاع بحرانی کاروان بازی های داخل سالن به خاطر مسائل مالی تاکید کرد کرده بود، استفاده شده است. (این نقل قول سندی است بر اوضاع مالی کمیته ملی المپیک)

پیش از نگارش گزارش و طی چند روز گذشته نیز از طرف خبرنگار مهر به دفعات با رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک تماس گرفته شد تا از اطلاعات و در صورت لزوم نقل قول آنها که قاعدتا مستندتر هم است، استفاده شود اما این تماس ها راه به جایی نبرد. (در همین گزارش به این موضوع اشاره شده است)

با همه اینها انتشار گزارش، واکنش کمیته ملی المپیک و مسئولان تصمیم گیرنده این کمیته را به همراه داشته است. واکنش آنها نسبت به بخش هایی از مطلب بود که البته به نقل از سیداحمد بابایی، مدیرمالی کمیته ملی المپیک مطرح شد!

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه گزارش «دست رد سازمان برنامه ریزی و بودجه کمیته المپیک» غلط نیست اما زاویه نگاه به آن متفاوت است، گفت: در بخشی از گزارش به موضوع«ضعف روحیه پیگیری در کمیته ملی المپیک» اشاره شده است. اگر منظور این است چرا اعضای هیات اجرایی مانند المپیک ملاقات حضوری با مسئولان دولت نداشته اند که قضیه فرق می کند. آقای نوبخت طی پنج ماه گذشته به دلایل مسائلی مانند انتخابات درگیری های زیادی داشتند با این حال مسئولان کمیته ملی المپیک پیگیری های لازم را از طریق دیگر افراد انجام دادند. 

مدیر مالی کمیته ملی المپیک ادامه داد: در ماه های گذشته دبیرکل کمیته ملی المپیک علاوه بر تماس های تلفنی برای پیگیری بودجه، به صورت حضوری با غفاری مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه (نوبخت)، صدر نوری مدیرکل حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه و نوری مدیرکل اداره تخصیص صحبت داشتند. علاوه بر این خودِ من هم موضوع را پیگیر بودم. حتی با نوری آنهم در حالی که مشغول راه رفتن بودند، صحبت کردم.  در کل اینکه پیگیری های کمیته ملی المپیک فقط از طریق نامه نگاری انجام نشد و تا حد امکان به صورت حضوری هم این مسئله را پیگیری کردیم. 

بابایی در بخش دیگری از صحبت های خود به یک موضوع اشاره کرد و گفت: بودجه کمیته ملی المپیک در دو ردیف اصلی و متفرقه تعریف می شود. برای سال ۹۶ بودجه کمیته از این دو ردیف به ترتیب ۳۰ میلیارد تومان  (ردیف اصلی) و ۱۴ میلیارد تومان (ردیف متفرقه) تصویب شده است در حالیکه سال گذشته بودجه ما از ردیف متفرقه ۳۵ میلیارد تومان بود که البته ۱۱ میلیارد آن به کمیته ملی پارالمپیک اختصاص داشت. امسال با توجه به قانون انتزاع و تفکیک بودجه المپیک و پارالمپیک، ردیف بودجه متفرقه کمیته ملی المپیک کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: حال اینکه مشکل اصلی کمیته ملی المپیک از همین ردیف بودجه متفرقه است. از این ردیف است که بودجه لازم برای کمک به فدراسیون ها، برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم ها، اعزام ورزشکاران و انجام کارهای لازم برای اعزام مانند خرید بلیت،  تامین می شود. حال اینکه بودجه امسال ما نسبت به سال گذشته از ردیف بودجه متفرقه به نصف کاهش پیدا کرده است در حالیکه میزان بودجه ای که باید به فدراسیون ها تخصیص پیدا کند، تغییری نداشته است.

مدیرمالی کمیته ملی المپیک در پاسخ به چرایی این مسئله  و اینکه «چرا با توجه به گستردگی فعالیت های  ۹۶ این کمیته، رایزنی لازم در مورد ردیف بودجه متفرقه انجام نشده است؟»، گفت: ما پیگیر بوده ایم و تمام مشکلات را هم عنوان کردیم. به هر حال این ۱۴ میلیارد بودجه متفرقه پاسخگوی فدراسیون ها و برنامه های آنها نخواهد بود. ضمن اینکه به هنگام تخصیص بودجه ، کمیته تخصیص با حضور خزانه دارکل کشور و معاونانش و همچنین نمایندگان سازمان مدیریت و بودجه تشکیل می شود و بر اساس درآمد دولت، تخصیص لازم صورت می گیرد. 

بابایی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه کمیته ملی المپیک تا به امروز یک میلیارد از مجموع ۱۴ میلیارد ردیف بودجه متفرقه خود را دریافت کرده است، تصریح کرد: از بخش ردیف بودجه اصلی هم بخشی از بودجه خود را گرفته ایم. شما در گزارش به این موضوع اشاره کرده اید که کمیته ملی پارالمپیک و وزارت ورزش در دریافت بودجه مشکل ندارند. ما هم در کمیته المپیک مشکلی از این بابت نداریم. ما هم ماه به ماه بخشی از اعتبارات خود را از ردیف اصلی دریافت می کنیم، حتی سازمان برنامه و بودجه در این مورد کمک حال ما بوده اما اعتبار دریافتی از این بخش، پاسخگوی همه نیازها نیست اصل موضوع اینجاست که فعالیت های اصلی کمیته برای کمک به فدراسیون ها و اعزام ها از بخش ردیف متفرقه است که نسبت به سال گذشته افت شدیدی داشته است.

وی یادآور شد: کمیته ملی المپیک بازی های کشورهای اسلامی را پشت سر گذاشته و حالا هم مهیای حضور در بازی های داخل سالن آسیا شده است. ضمن اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بخشی از برنامه های آماده سازی بازی های آسیایی ۲۰۱۸ برای همین امسال پیش بینی شده است. همین مسابقات جهانی کشتی در واقع تدارکی برای بازی های جاکارتا به حساب می آید. در کل اینکه به خاطر بازی های آسیایی که سال آینده برگزار می شود، حجم فعالیت های ما برای امسال زیادی است اما رقم بودجه ردیف متفرقه کمتر شده و همین مسئله مشکل ساز شده است. 

کد N1754233

وبگردی