آفتاب
الزامات مطالعات فضای مجازی-۷؛

مفاهیم کلیدی فضای مجازی محصول غرب است/ لزوم تغییر زمین بازی

مفاهیم کلیدی فضای مجازی محصول غرب است/ لزوم تغییر زمین بازی

عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر تأثیرگذاری فضای مجازی بر زندگی امروز، از لزوم بازتعریف مفاهیم و تغییر زمین بازی برای ورود موثر به این حوزه گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که مراحل اولیه راه‌اندازی خود را طی می‌کند، در نشستی با حضور صاحب‌نظران این حوزه، مسائل فضای مجازی را به بحث و بررسی گذاشت.

خبرگزاری مهر در قالب سلسله مطالبی اهم نکات طرح شده از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان حاضر در این نشست با موضوع «الزامات و نکات مطالعات فضای مجازی» مرور خواهد کرد.

دکتر رضا تقی‌پور عضو شورای عالی فضای مجازی در این نشست گفت: فضای مجازی میدان را برای جولان ذهن فراهم آورده، سرعت امور را بسیار بالا برده، ‌ فاصله مباحث ذهنی را با واقعیت‌ها به شدت کاهش داده و محور اصلی این فضا هم اینترنت است. برای ورود به حوزه مطالعات این فضا حتما باید سراغ کارهایی رفت که تاکنون برزمین مانده است.

وی ادامه داد: مفاهیم کلیدی فضای مجازی از آغاز دهه ۹۰ میلادی در غرب شکل گرفت و معتقدم ما اگر بخواهیم در این زمینه کار جدی انجام بدهیم باید بازی جدیدی را طراحی کنیم؛ از قواعد و زمین بازی گرفته تا مباحث اجتماعی و فرهنگی.

این عضو شورای عالی فضای مجازی معتقد است: باید فلسفه وجودی فضای مجازی را به‌عنوان محور مطالعات در نظر بگیریم و در مسیر نظریه‌سازی و تولید اندیشه سرمایه‌گذاری کنیم. اینطور می‌توانیم زمین بازی خود را طراحی کنیم در غیر این صورت با هر مدلی وارد این میدان شویم در اصل داریم در زمین غرب بازی می‌کنیم که برای ما نیست. در این میدان حتما سایرین چندین سال از ما پیش‌تر هستند و شانسی هم برای رویارویی با آن‌ها نداریم.

وی افزود: ما تغییر پارادایم‌های اینترنت از جهان‌بینی اومانیستی به جهان‌بینی الهی و اسلامی را باید در دستور کار قرار دهیم.

تقی‌پور ادامه داد: برای برهم زدن بازی هم کافیست متوجه پارادوکس‌های بسیار موجود در فضای مجازی باشیم. باید این پارادوکس‌ها را استخراج کنیم تا کمک کنیم به فروپاشی زودتر این فضا از درون. به خصوص در مباحث فرهنگی و اجتماعی که دیگر امیدی به هدایت این فضا نیست. در زمینه اقتصاد و تجارت مباحث اندکی متفاوت است و شاید بتوان تغییراتی ایجاد کرد اما در بحث فرهنگی و اجتماعی ما با فضایی مواجهیم که به دنبال جهانی‌سازی فرهنگ است و طبیعتا شانسی برای غلبه بر آن برمبنای همین قواعد موجود نداریم.

کد N1754147

وبگردی